אל תוותרו על ארוחת בוקר!

(0)
לדרג

תמיד אמרו לנו כמה חשוב לאכול ארוחת בוקר, עכשיו יש גם הוכחה: מחקר חדש מצא כי אורח חיים שאינו כולל ארוחת בוקר, לווה בסיכון מוגבר להתפתחות טרשת עורקים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American College of Cardiology כותבים החוקרים כי ממצאי מחקר חדש, המעידים על קשר בין אורח חיים שאינו כולל ארוחת בוקר ובין סיכון מוגבר להתפתחות טרשת עורקים, תומכים בדיווחים קודמים שהציעו כי דפוסי התזונה עשויים להשפיע על שיעור מחלות לב וכלי דם.

מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין דפוסים שונים של ארוחות בוקר וגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם עם נוכחות, פיזור והיקף טרשת עורקים תת-קלינית. לצורך המחקר השלימו החוקרים ניתוח חתך של נתוני מחקר PESA (Progression of Early Subclinical Atherosclerosis), הכולל 4,082 עובדים בבנק הבינלאומי במדריד, ספרד. המשתתפים במחקר הם גברים ונשים בגילאי 40-54 שנים, כאשר החוקרים התמקדו באלו ללא היסטוריה של מחלות לב וכלי דם ובחנו את אורח החיים ובדיקות ההדמיה הרבות של 4,052 משתתפים במחקר.

ארוחת בוקר עתירת-אנרגיה הוגדרה בנוכחות צריכה של מעל 20% מסך האנרגיה היומית (27% מהמשתתפים); ארוחת בוקר דלת-אנרגיה הוגדרה בנוכחות צריכה של 5-20% מסך האנרגיה היומית (70% מהאוכלוסיה); וויתור על ארוחת בוקר הוגדר בנוכחות צריכה של פחות מ-5% מסך האנרגיה היומית בארוחת הבוקר (3% מהאוכלוסיה).

ללא תלות בנוכחות גורמי סיכון מוכרים ותזונתיים למחלות לב וכלי דם, ובהשוואה לארוחת בוקר עתירת אנרגיה, ויתור על ארוחת הבוקר לווה בשכיחות גבוהה יותר של טרשת עורקים לא-כליליים (עליה של 55%) וטרשת עורקים כללית (סיכוי גבוה יותר מכפליים).

החוקרים מסכמים וכותבים כי אי הקפדה על ארוחת בוקר מלווה בסיכוי מוגבר לנוכחות טרשת עורקים לא-כליליים וטרשת עורקים כללית, ללא תלות בנוכחות גורמי סיכון מוכרים למחלות לב וכלי דם.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום