סיסטיק פיברוזיס: הצלחות ואתגרים

(0)
לדרג

הטיפול בחולי CF הולך ומשתפר עם השנים - והם נהנים מאיכות חיים טובה יותר ותוחלת חיים ארוכה יותר. וגם: תכירו את התרופות החדשות - קליידקו ואורקמבי

מאת: ד"ר מיכל שטיינברג

הטיפול בסיסטיק פיברוזיס (CF) הוא סיפור הצלחה בן עשרות שנים. המחלה התגלתה לראשונה בשנת 1938. באותה עת, תינוקות חולי CF נפטרו תוך חודשים ספורים, כתוצאה מתת תזונה וזיהומים נשימתיים.

מאז, חל שיפור הדרגתי בתוחלת החיים ובאיכות החיים של חולי סיסטיק פיברוזיס. עשרות שנים היה ידוע כי המחלה תורשתית (גנטית), אולם רק בשנת 1989 נתגלה הגן הגורם לסיסטיק פיברוזיס, גילוי שהיו שותפים לו חוקרים ישראלים - הפרופסורים בת שבע ואיתן כרם.

מאז, ידוע כי הגן הפגוע אחראי לייצור של חלבון שמתפקד כתעלה, הנמצאת בקרומי תאים ואחראית להעברה של יוני כלור אל חוץ התא. התעלה הזו נמצאת באיברים שונים בגוף - לבלב, מערכת העיכול, דרכי הנשימה העליונות (אף וסינוסים) והתחתונות (ריאות), בלוטות הזיעה ואיברי המין.

על כן, חסר תורשתי של החלבון עשוי לפגוע בכל אחד מהאיברים הזקוקים לחלבון, לשם תפקודם התקין. כיום ידועות כ-2,000 מוטציות בגן לסיסטיק פיברוזיס, השונות זו מזו באופן הפגיעה בתהליך הייצור של החלבון, לאורך שלביו השונים.

לאורך השנים הושג שיפור משמעותי באיכות החיים של חולי CF. צילום: thinkstock
לאורך השנים הושג שיפור משמעותי באיכות החיים של חולי CF. צילום: thinkstock

כיצד מסייע הטיפול בהשגת אריכות ימים (יחסית) לחולי סיסטיק פיברוזיס?

לאורך השנים, הושג שיפור משמעותי בתוחלת החיים ובאיכות החיים של חולי CF, כך שהיום חוליCF מאריכים חיים - עד כדי עשרות שנים. שיפור זה הושג באמצעות טיפולים שתומכים באיברים הפגועים: תוספי מזון ואנזימי לבלב, עבור הפגיעה במערכת העיכול; פיזיותרפיה נשימתית ותרופות שעוזרות להוצאת כיח; אנטיביוטיקות בשאיפה - דרך הפה, או אנטיביוטיקות דרך הווריד, בשל זיהומי ריאה.

ההצלחה איננה רק בשיפור תוחלת החיים, אלא גם באיכות החיים. היום ידוע, כי רבים מחולי CF המבוגרים מנהלים אורח חיים פעיל, לומדים מקצוע - ועובדים בו, נישאים - ומקימים משפחות. זאת, לצד טיפול יום יומי במחלתם, הדורש זמן ומשאבים כספיים.

מהם האתגרים הייחודיים לחולי CF מבוגרים?

בחולים המבוגרים, האתגרים רבים ומגוונים. הפגיעה הריאתית מחמירה עם השנים - ומתפתחים זיהומים כרוניים, בחיידקים עמידים לסוגי אנטיביוטיקה רבים. הטיפול צריך להיות קפדני יותר - וכרוך לעתים תכופות באשפוז.

כמו כן, לתחלואה של CF נוספות מחלות שונות - כמו סיבוכי סוכרת, פגיעה כלייתית ומחלות ממאירות. למרות ההתקדמות הרבה בטיפול, עדיין קיימת תמותה מ-CF, בעיקר מכשל של הריאות. בשלבים המתקדמים מאוד של המחלה, מופנים החולים להשתלת ריאות: טיפול מציל חיים, שכרוך בסיבוכים וסיכונים.

חולי CF בוגרים הינם בעלי מחויבויות נוספות, כמו עבודה ולימודים אקדמיים; ולעתים גם טיפול בבית ובילדים. הוריהם מתבגרים - ויכולתם לעזור יורדת. כך, נוצר עומס רב - שהוא גם טיפולי וגם רגשי. ההבנה כי מחלתם מתקדמת איננה פשוטה עבור החולים המבוגרים - וכרוכה בחרדה ומצוקה רבה.

הטיפול במבוגר חולה CF מאתגר יותר; כך, הצוותים שהוכשרו לטפל בילדים לומדים לטפל בתחלואה של המבוגרים. במדינות רבות בחו"ל, נוסדו עם הזמן מרכזי CF נפרדים לילדים ולמבוגרים, עם תכנית מעבר מסודרת ומתואמת בין צוותי הילדים לצוותי המבוגרים.

בישראל, התהליך נמצא בשלבים מוקדמים. קיימים רופאים ספורים שהם בעלי הכשרה כרופאי מבוגרים וכרופאי CF. המגמה היא לשלב רופאי מבוגרים נוספים במרכזי ה-CF, עם הקמת מרכזים נפרדים למבוגרים בעתיד.

בשנים האחרונות מפותחות תרופות מהפכניות לטיפול במחלה. צילום: thinkstock
בשנים האחרונות מפותחות תרופות מהפכניות לטיפול במחלה. צילום: thinkstock

האם יש תקווה להמשך העלייה בתוחלת החיים, של חולי CF? מהם החידושים התרופתיים האחרונים?

בשנים האחרונות, לסיפור ההצלחה של ההתמודדות עם ה-CF - נוספו מרכיבים נוספים. כך, אם עד כה, הטיפולים כוונו רק כדי לתמוך באיברים הפגועים - הרי שבשנים האחרונות, מפותחות תרופות מהפכניות, בכך שהן מטפלות בפגם היסודי, באופן שנוצר חלבון פעיל בקרום התא.

טיפולים אלה ייחודיים יותר ותלויים מאוד בסוג הפגיעה התורשתית (המוטציה) שקיימת לכל חולה. התרופה הראשונה שפותחה מסוג זה היא קליידקו, אשר פועלת במקרים שבהם נוצר חלבון, אולם הוא יוצר תעלה שאינה פתוחה למעבר יוני כלוריד.

קליידקו נקשר לתעלה ומשפר את היכולת שלה להיפתח. הטיפול מתאים לחולים עם פגיעה מסוג מאוד מסוים; ולכן, יעיל רק במיעוט מקרב החולים. בארץ, קליידקו כבר נמצאת בסל הבריאות ומשולבת בטיפול בחולי CF עם מוטציות מתאימות.

התרופה הבאה שפותחה היא אורקמבי, שמוגשת בימים אלה לסל התרופות. תרופה זו פותחה לטיפול במוטציה השכיחה בעולם - F508del. במוטציה זו, יש פגם כפול - ביצירת המבנה התקין של החלבון; ובפעילותו כתעלה.

מרכיב אחד בתרופה עוזר ליצור מבנה תקין; ומרכיב נוסף עוזר בפתיחת התעלה. כך, מושגת פעילות חלבון. נמצא כי בחולים אלה, אורקמבי גורם לשיפור בתפקוד הריאות; וחשוב מכך: תורם ליציבות קלינית ומניעת אשפוזים והחמרות של מחלת הריאות. בחולים אלה, אפשר ממש לחלק את החיים לתקופה שלפני התרופה ואחריה - עם הבדל של "שמים וארץ" לטובה, מאז תחילת הטיפול.

לסיכום: חשוב להבין כי טיפול מוקדם ב-CF הינו מציל חיים. האתגר המשמעותי שניצב לפנינו כעת הוא להביא את הטיפולים הללו לכלל החולים, שלהם מוטציות מתאימות.

ד"ר מיכל שטיינברג היא רופאת ריאות, אחראית תחום CF מבוגרים וברונכיאקטזיות, במרכז הרפואי כרמל בחיפה.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות ריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום