מהם גורמי התחלואה המובילים?

(0)
לדרג

מחקר מצא כי תזונה לקויה, הפרעות פסיכיאטריות ועישון הם גורמי התחלואה המובילים בעולם. וגם - לצד העלייה בתוחלת החיים, חלה ירידה בשנות החיים הבריאות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מחלות לב ועישון מדורגים ביחד עם עימותים ואלימות ברשימת הגורמים העיקריים האחראיים לתמותה בעולם בשנת 2016, כאשר תזונה לקויה והפרעות פסיכיאטריות הן האחראיות העיקריות לתחלואה, כך עולה מתוצאות מחקר בינלאומי חדש, שפורסמו בכתב העת Lancet.

מחקר GBD (Global Burden of Disease) מצא כי בעוד שתוחלת החיים מצויה במגמת עלייה, כך גם מספר שנות החיים בבריאות ירודה. פרק הזמן מהחיים בו מבלים במחלה ארוך יותר במדינות עניות, בהשוואה למדינות עשירות. מוות הוא גורם מוטיבציה משמעותי, הן ברמת הפרט והן ברמת המדינה, כך שמושקעים מאמצים רבים במניעת גורמי תמותה. עם זאת, המוטיבציה בנוגע לנושאים המובילים לתחלואה היא נמוכה יותר. מהנתונים עולה כי הטריאדה הכוללת השמנה, עימותים והפרעות פסיכיאטריות הופכת למכשול משמעותי כנגד אורח חיים פעיל ובריא.

מחקר IHME-led שכלל למעלה מ-2,500 חוקרים בכ-130 מדינות מצא כי בשנת 2016, תזונה לקויה נקשרה עם כאחד מחמישה מקרי תמותה ברחבי העולם. עישון טבק הוביל למותם של 7.1 מיליון אנשים. תזונה דלה בדגנים מלאים, פירות, אגוזים וזרעים, שמן דגים ועתירה במלח הינה גורם הסיכון הנפוץ ביותר ותרמה למקרים של השמנה, לחץ דם גבוה, רמות סוכר גבוהו בדם ורמות כולסטרול גבוהות.

מהמחקר עלה כי חלה עלייה בתקריות ירי, עימותים ופעולות טרור ברחבי העולם, וכי מחלות לא-מדבקות, דוגמת מחלות לב וכלי דם או סוכרת, הובילו לכ-72% מכלל מקרי התמותה ברחבי העולם.

מחלת לב הינה הגורם המוביל לתמותה מוקדמת במרבית האזורים והובילה למותם של 9.48 מיליון אנשים ברחבי העולם בשנת 2016.

הפרעות פסיכיאטריות השפיעו משמעותית על המטופלים ועל הקהילה, כאשר 1.1 מיליארד חולים הסובלים מהפרעות פסיכולוגיות או פסיכיאטריות והפרעות שימוש בחומרים. הפרעת דיכאון מג'ורי דורגה ברשימת עשרת הגורמים לתחלואה בכל המדינות ברחבי העולם, למעט ארבע מדינות.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום