הדמיה אופטית של הרשתית

(5)
לדרג
תוכן מקודם

כדאי לפקוח עין: הדמיה אופטית של הרשתית (OCT) היא בדיקה פשוטה ובטוחה, הנותנת מיפוי מלא של הרשתית, לצורך אבחון מחלות המאיימות על העין והראייה

רופא עיניים ,מומחה למחלות עיניים
077-9977128 (מספר מקשר)

רשתית העין היא שכבה של סיבי עצב, המצפה את החלק האחורי של גלגל העין - בחלקו הפנימי. תפקיד הרשתית הוא לקלוט את המראות והגירויים הוויזואליים השונים מן העולם - ולהעביר אותם אל המוח, לצורך פיענוח. כאשר הרשתית אינה תקינה, מסיבה כלשהי, יכולת הראייה נפגמת. על מנת להתאים את הטיפול הנכון, יש צורך לאבחן במדויק את סוג הפגיעה ואופייה.

רופא עיניים יכול לבדוק את הרשתית באמצעיים אופטיים ואף לאבחן חלק מהמצבים, אך לצורך אבחון מדויק וקבלת מידע נוסף שלא ניתן להשיג בבדיקת עיניים ישירה - יש צורך בבדיקת הדמיה של הרשתית. הדמיה אופטית של הרשתית (OCT) היא בדיקה המאפשרת למפות את מבנה הרשתית בצורה ברורה ומדויקת. בדיקת OCT היא הדמיית לייזר, המבוססת על שליחת גל אור אל האזור הנבדק - ו"תרגום" ההחזר שלו להדמיה מלאה.

ההדמיה האופטית שונה מהדמיית אולטרסאונד, המבוססת על שליחת גל קול אל האזור - במקום גל אור. גל האור מהיר בהרבה מגל הקול - ולכן ההדמיה שהוא מייצר מדויקת יותר וכוללת פרטים רבים יותר. ההדמיה המתקבלת ב-OCT ממפה את מבנה הרשתית בצורה מדויקת וברזולוציה הקרובה לזו של התבוננות באזור באמצעות מיקרוסקופ.

OCT היא בדיקה המאפשרת למפות את מבנה הרשתית. צילום: thinkstock
OCT היא בדיקה המאפשרת למפות את מבנה הרשתית. צילום: thinkstock

אם כך, מדוע לא מבצעים הדמיה אופטית גם באזורים אחרים בגוף?

בבדיקת ההדמיה האופטית, על גל האור הנשלח לאזור הבדיקה לעבור בתווך שקוף - כמו זה של גלגל העין. במקומות שבהם התווך אינו שקוף (כגון: עור, שרירים, שומן, או אפילו בעין - אם יש בה עכירות משמעותית ואין מעבר טוב של אור) - לא ניתן לבצע הדמיה כזו; ובמקום זאת, יש לבצע אולטרסאונד - אף על פי שתוצאותיו מכילות מידע פחות מפורט.

מהן המחלות שבדיקת הדמיה אופטית של הרשתית מאפשרת לאבחן?

הבדיקה משמשת לאיתור ולאבחון מחלות רשתית הדורשות טיפול, כגון: ניוון מרכז רשתית, בצקת במרכז הראייה כתוצאה מסוכרת, מחלות כלי דם, חסימות כלי דם, דלקות תוך עיניות וכו'.

הבדיקה נעשית לצורך:

אבחון
מעקב וגילוי מוקדם
הערכת התקדמות/נסיגת המחלה
הערכת יעילות טיפול

בחולי סוכרת בהם מתגלה הפרעה אופיינית ברשתית העין (רטינופטיה סוכרתית) בדיקת הדמיית רשתית מומלצת עוד לפני שנוצרה בצקת, על מנת לעקוב אחר מצב הרשתית, לאתר את הבצקת עם הופעתה ולטפל בה בהתאם לצורך.

גם במקרים בהם יש ניוון יבש של מרכז הרשתית, נעשה שימוש בבדיקה כבדיקת מעקב שגרתית, על מנת לאתר בהקדם את המעבר מהשלב היבש לשלב הרטוב של המחלה - ולתת מענה טיפולי מוקדם ככל האפשר, לפני שהניוון הרטוב גורם לנזק בלתי הפיך לרשתית ולראייה. במקרה של ניוון רטוב המעקב בעזרת בדיקת OCT מאפשר הערכת יעילות הטיפול ועוזר לבחירת סוג הטיפול והמשטר הטיפולי המתאים לחולה.

בדיקת ההדמיה האופטית של הרשתית משמשת גם לצורך מעקב, לפני ואחרי ניתוחי רשתית - כבדיקה מקדימה, להערכת הצורך בניתוח, לתכנון סוג הניתוח ולהערכת תוצאותיו.

כמו כן, הבדיקה מאפשרת לבצע מעקב אחרי מחלות המערבות את עצב הראיה, כמו גלאוקומה, ומחלות נוירולוגיות של העין.

למרות הדיוק הרב של הבדיקה ולמרות הפשטות והבטיחות שלה, בדיקת הדמיה אופטית מתבצעת רק לאחר שבוצעה בדיקה קלינית. ההדמיה מאפשרת להשלים את תמונת המצב של המטופל, ואת האבחנה אך היא אינה עומדת בפני עצמה ולא באה במקום בדיקת רופא עיניים מלאה.

כיצד מתבצעת בדיקת ההדמיה האופטית של הרשתית?

בדיקת ההדמיה האופטית של הרשתית היא בדיקה פשוטה וקלה ביותר, הנמשכת מספר דקות - והתוצאות שלה נראות על מסך המחשב בצורה מידית. במהלך הבדיקה, מניח המטופל את ראשו בתושבת המכשיר ומתבקש לעקוב אחרי נקודת אור המוקרנת אליו מהמכשיר.

ההחזר המתקבל מנקודת האור מתורגם על ידי תוכנת מחשב - ומאפשר לראות את הרשתית לפרטי פרטים. אורך גל האור הנשלח אל העין הוא בלתי מזיק, ולכן הבדיקה בטוחה ביותר. מדובר בבדיקה שניתן לחזור עליה פעמים רבות, ללא מגבלה.

כיצד יש להתכונן לבדיקת הדמיה אופטית של הרשתית?

מדובר בבדיקה שאינה כואבת או פולשנית. במקרים רבים, יקבל הנבדק לפני הבדיקה טיפות עיניים להרחבת האישונים, על מנת להבטיח תוצאה תהיה טובה ומדויקת יותר. במקרה כזה יש לקחת בחשבון כי לאחר הרחבת אישונים אסור לנהוג במשך 3-4 שעות לפחות, עד שחולפת השפעת הטיפות; ולכן, יש להגיע לבדיקה בתחבורה ציבורית או עם נהג מלווה.

בנוסף, לאחר שימוש בטיפות מרחיבות אישונים, מומלץ לצאת אל הרחוב עם משקפי שמש, משום שבמצב של אישונים מורחבים העין קולטת כמות גדולה של אור מהרגיל - והמטופל עשוי למצוא עצמו מסונוור.

לאחרונה פותחו טכנולוגיות חדשניות, המייתרות במקרים רבים את הצורך לעשות שימוש בטיפות מרחיבות אישונים.

צילום: איתן פריאל, מנהל מקצועי אגף עיניים, מכון מור בני ברק
צילום: איתן פריאל, מנהל מקצועי אגף עיניים, מכון מור בני ברק

איך מפענחים את תוצאות הבדיקה?

הצילומים המתקבלים בבדיקה אינם ברורים מאליהם ולפענוחם נדרש ניסיון, ידע ומיומנות רבה. הבדיקה עצמה נעשית על ידי טכנאי מוסמך - ואת תוצאותיה מקבל הרופא המטפל. לרוב, הפיענוח מתבצע במכון הצילום על ידי רופא מומחה ומנוסה, והוא נשלח לרופא המטפל כשהיא כבר מפוענחת להשלמת תמונת המצב של המטופל, לקבלת מידע עדכני על מצב הרשתית שלו; ובמקרה הצורך - להתאמת טיפול מדויק או המשך מעקב, לפי הצורך.

מהם היתרונות של בדיקת הדמיה של הרשתית, באמצעות ההדמיה האופטית?

לבדיקת ה-OCT שלושה יתרונות מרכזיים:

היתרון הראשון - הדיוק הרב של ההדמיה. תוצאות הבדיקה מאפשרות להבחין במבנה מרכז הרשתית ולזהות ממצאים פתולוגים שונים, ברמת דיוק מרבית, כשאת חלקם שלא ניתן לאבחן בבדיקת עיניים רגילה

היתרון השני - הבטיחות של הבדיקה. משום שהבדיקה קצרצרה וניתן לחזור עליה מספר בלתי מוגבל של פעמים, היא משמשת לא רק לאבחון מחלות במרכז הרשתית - אלא גם לצורכי מעקב קבוע, בין אם מעקב מניעתי; ובין אם מעקב לאחר ביצוע פרוצדורה רפואית. אינה מסוכנת , והיא חסרת תופעות לואי

היתרון השלישי - היותה בדיקה כמותית - ולא רק תיאורית. הבדיקה מאפשרת למדוד באופן מדויק את עובי וגובה הרשתית, ואת עובי או רוחב האזור הפגוע. המאפיין הכמותי מאפשר השוואה - בין בדיקה לבדיקה - ובחינת מהלך המחלה והשפעת הטיפול. בזכות המאפיין הכמותי, ניתן לבצע הערכה מדויקת של הטיפול הרצוי והיעיל ביותר, ולעקוב אחר מהלך המחלה ויעילות הטיפול.

עם זאת, יש לזכור שזוהי רק אחת מאפשרויות ההדמיה של הרשתית והעין ולפעמים יש צורך להסתייע גם בבדיקות נוספות כגון הדמיה על ידי פלואורסאין, בדיקות אולטרסאונד, וכד'

לסיכום: בדיקת הדמיה אופטית של הרשתית היא פיתוח טכנולוגי חדשני, שהפך את חייהם של רופאי העיניים והמטופלים לקלים יותר. כיום, בזכות בדיקת הדמיה קלה, לא פולשנית וללא סיכונים - קל יותר לאתר בעיות רשתית, האיתור נעשה מוקדם יותר, וכתוצאה מכך אפשר לתת טיפול נכון ומותאם אישית לכל חולה. כיום, בזכות בדיקת ה-OCT ניתן לתכנן ולנהל את הטיפול באופן שישמר וישפר את הראייה גם במצבים ובמחלות שבעבר היו מסתיימים בלקות ראייה בדרגות שונות ואף בעיוורון.

ד"ר עירית רוזנבלט היא רופאה בכירה, מומחית ברפואת עיניים מעל 20 שנה; מנתחת, אחראית מחקרים קליניים בבית החולים "בילינסון".

סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap doctors.

  • צור קשר
ד"ר רוזנבלט עירית
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום