יותר השכלה, פחות מחלות לב

(0)
לדרג

מחקר חדש מצא כי לרמת ההשכלה שלנו יש השפעה על מצבנו הרפואי: ככל שרמת ההשכלה גבוהה יותר, הסיכון למחלת לב כלילית קטן יותר

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת BMJ, עולות עדויות נוספות התומכות בהשערה לפיה רמת השכלה נמוכה הינה גורם סיכון להתפתחות מחלת לב כלילית. המנגנונים האפשריים העומדים בבסיס קשר זה כוללים עישון, מדד מסת גוף ופרופיל שומנים בדם.

החוקרים התבססו על נתונים משני מאגרים גדולים, שכללו 112 מחקרים ממדינות שרובן בעלות הכנסה גבוהה. החוקרים השוו את התוצאות הללו אל מול מחקרי עוקבה קודמים, שכללו למעלה מ-160,000 משתתפים. בנוסף, נתונים גנטיים משישה מקורות נוספים שימשו להערכת ההשפעה של השכלה ממושכת יותר על גורמי סיכון נפוצים למחלות לב וכלי דם.

ניתוח הנתונים העיקרי כלל 543,733 גברים ונשים, רובם ממוצא אירופאי. החוקרים בחנו את ההשפעה של עלייה של סטיית תקן אחת בנטייה הגנטית לרמת השכלה גבוהה יותר (3.6 שנות לימודים נוספות), כפי שנקבע על-בסיס 162 וריאנטים גנטיים שנקשרו בעבר עם רמת השכלה. התוצא העיקרי היה שילוב מחלת לב כלילית.

מהתוצאות עולה כי נטייה גנטית לרמת השכלה גבוהה, לוותה בירידה של כ-30% בסיכון למחלת לב כלילית. ניתוח סטטיסטי תמך בנוכחות קשר סיבתי בין רמת השכלה גבוהה יותר ובין סיכון מופחת למחלת לב כלילית. נטיה גנטית להשכלה ממושכת יותר נקשרה עוד עם שיעורי עישון נמוכים יותר, מדד מסת גוף נמוך יותר ופרופיל שומנים טוב יותר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאים אלו, בשילוב עם מחקרים קודמים בנושא, מעידים כי לרמת השכלה גבוהה תיתכן השפעה חיובית על המצב הרפואי.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום