בריאות בפריפריה: המענק הוקטן

(0)
לדרג

חברי האופוזיציה: תקציב מענקי הבריאות לפריפריה עמד ב-2017 על 35 מיליון שקל, במקום 75 מיליון. נדרשת בקרה על איכות הרופאים והשירותים המקצועיים

מאת: מערכת zap doctors

הוועדה המיוחדת לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי קיימה דיון מעקב בהשתתפות שר הבריאות, ח"כ יעקב ליצמן, בנושא "סוגיות בבריאות בין מרכז לפריפריה". יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי זוהר (ליכוד), ביקש בתחילת הדיון מנציגי משרד הבריאות לפרט על פעולות המשרד על פי דרישות הוועדה.

ניר קידר, סמנכ"ל לתכנון אסטרטגי וכלכלי במשרד הבריאות, אמר כי בשנת 2017 הועבר תקציב של 35 מיליון שקל למענקים לפריפריה, הכולל 43 מענקים למומחים שיעברו לעבוד בבי"ח פריפריה בסכום של כ-25 מיליון שקל, 18 מענקים למתמחים ברפואת המשפחה בפריפריה עם גובה מענק של 250 אלף שקל לכל רופא והכשרות מיוחדות לפסיכיאטרים בפריפריה עם מענקים בגובה 125 אלף שקל.

בדיון נכחו שמונה חברי כנסת מהאופוזיציה שביקשו לדעת מדוע לא הועבר תקציב בגובה 75 מיליון שקלים עליו הוסכם בוועדת הכספים לטובת הפריפריה.

ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) טענה כי ברגע שנגמרו התקציבים, הוסכם בוועדת הכספים על תוספת של 75 מיליון לנושא. "ההחלטה של ועדת הכספים הייתה שכל הכסף ילך לפריפריה ואם זה המצב יש פה הפרה של החלטה של ועדת הכספים".

יו"ר הוועדה, ח"כ זוהר, אמר כי נראה שהסכום של מענקים לפריפריה הוקטן והסכומים לא מניחים את דעת הוועדה. "למגורים בפריפריה יש יתרונות ויש חסרונות וכשצריך לצמצם פערים בחברה יש להקצות להם יותר משאבים. כדי שרופא יסכים לעבור מאזור המרכז הוא צריך הצדקה מסוימת מעבר לאידאולוגיה".

השר ליצמן אמר לח"כ גרמן: "אני שמח שוועדת הכספים דרשה, אבל היא לא נתנה למשרד כסף כדי להגדיל את הסכומים עבור הפריפריה."

בהמשך נשאל קידר אודות פתיחת מוקדי לילה נוספים וזה השיב: "המשרד הכין 'קול קורא' לרשויות המעוניינות להקים מוקד רפואה דחופה בסיוע משרד הבריאות, לצורך פתיחת מוקדי לילה נוספים. יתועדפו רשויות מהפריפריה על בסיס: קיום שירותי מוקד ביישוב או בקרבתו, מדד כלכלי-חברתי של היישוב, יישוב בקו העימות".

ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) אמר כי אם מביאים רופא שיושב בין 11 לשש בבוקר והתושבים לא מוכנים לבוא אליו, אז המצב לא טוב. "האם יושבים שם רופאים שמבינים ברפואת משפחה או רפואת חירום?".

ח"כ זוהר הצטרף לטענות "גם אני כשהגעתי למוקדי רפואה ליליים הרגשתי שלא הגעתי למקום שנותן את השירות הרפואי הטוב ביותר ולכן צריך לבדוק איך נקבע איזה רופא נמצא שם. שלא יהיה מצב שנבחרים הרופאים הזולים ביותר לכל תפקיד. אם אדם מגיע מהר לרופא מעולה ניתן להציל את חייו במיוחד באזורי הפריפריה המרוחקים".

השר ליצמן שמע את הדברים ואף התייחס למוקדים הבעייתיים שלא היו פתוחים בשעות שהתחייבו להן: "לא ניתן שירמו אותנו."

ד"ר מיקי שרף, ראש חטיבת בתי חולים בשירותי בריאות כללית, הודה לשר ליצמן על כך שהמענקים הביאו הרבה מאוד רופאים לבאר שבע, אך מנגד מחה על כך שבוטלו תוספת הפריפריה לסטאז'רים בצפון ובדרום. השר ליצמן אמר שהוא רוצה רופאים בכירים ומומחים בפריפריה ולא סטאז'רים ולכן נושא זה לא יתוקצב.

במשרד הבריאות בישרו כי בחודש אפריל התקיים טקס הנחת אבן פינה להקמת בית חולים בבאר שבע, המיקום של בית החולים סוכם ועתה עוסקים בשינוי הת.ב.ע ואישורה על ידי הוועדה המחוזית.

יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי זוהר, סיכם את הדיון ואמר כי הוועדה מברכת את משרד הבריאות על פרסום חוזר מנכ"ל בנוגע לאמות המידה לאיכות השירותים הניתנים למוקדי הלילה ודורשת להגביר ולהאיץ הליך הבקרה והפיקוח על איכות הרופאים והשירותים המקצועיים הניתנים באזורי הפריפריה וברשויות הערביות. "הוועדה מבקשת ממשרד הבריאות לעדכן את הוועדה בנוגע להנגשת הטיפולים ההתפתחותיים לילדים ממשפחות מעוטי יכולת".

היו"ר הצטרף לדרישה של שר הבריאות ממשרד האוצר להניע התהליך של הקמת PET.CT ולהרחיבו לכל רחבי הארץ. "הוועדה מבקשת לעדכן את הוועדה בתוך שבועיים על הביצוע האמור, על מנת ששר הבריאות יגיש בקשה לוועדת העבודה והרווחה של הכנסת, על מנת לקדם הנושא".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום