ניתוחי ברך נפוצים: מדריך

(3)
לדרג
תוכן מקודם

בזכות טכניקות כירורגיות מתקדמות וניסיון משמעותי שנצבר במהלך השנים - ניתוחי ברך מבטיחים ברוב המקרים חזרה לפעילות גופנית מלאה, כולל פעילות ספורטיבית מקצוענית

רופא אורטופד ,מומחה לכירורגיה אורתופדית
077-9977115 (מספר מקשר)

הברך היא המפרק הגדול, העמוס והמורכב ביותר בשלד האדם: על מפרק הברך מופעל עומס רב - בעת הליכה, עמידה ופעילות ספורטיבית. הפגיעות במפרק הברך הן תוצאה של חבלות, כגון פציעות ספורט, או עקב שיוניים שחקתים.

ניתוחי ברך מתבצעים כאשר טיפולים שמרנים, כגון טיפולים תרופתיים ופיזיוטרפים אינם מועילים. ניתוחי ברכיים הם מהנפוצים והמצליחים בניתוחים אורתופדיים - בפרט; ובכירורגיה - בכלל. ניתוחי ברך מתאפיינים בשימוש בטכנולוגיה ניתוחית מתקדמת, המאפשרת חשיפה כירורגית מוגבלת - בשיעורי הצלחה גבוהים.

הניתוח הארטרוסקופי מבוצע בעזרת 2 פתחים זעירים. צילום: thinkstock
הניתוח הארטרוסקופי מבוצע בעזרת 2 פתחים זעירים. צילום: thinkstock

מהם ניתוחי הברך הנפוצים?

ניתוחי הברך הנפוצים תורמים תרומה בעלת משקל משמעותי - לאיכות חיים ורמת פעילות תקינה בכל הגילאים; והיכולת להחזיר את המטופל לפעילות יומיומית וספורטיבית מלאה.
הניתוחים נחלקים לשתי קבוצות עיקריות: ניתוחי ארטרוסקופיה וניתוחים פתוחים.

ניתוחי ארתרוסקופיה מבוצעים בעזרת סיב אופטי, המוחדר למפרק הברך - דרך שני חתכים מזעריים - ודורשים יום אשפוז אחד בלבד.

קיימים גם ניתוחי ברך משולבים: ארתרוסקופיה ופתיחה כירורגית מזערית. כך, למשל: ניתוח לשחזור הרצועה הקדמית וניתוח לייצוב הפיקה.

הניתוחים הפתוחים כוללים ביצוע של חתך כירורגי בקדמת המפרק; המיועדים בעקר להחלפה שלמה או חלקית של מפרק הברך ולתיקון עיוותי ציר.

מהו ניתוח ברך ארטרוסקופי?

הניתוח הארטרוסקופי מבוצע בעזרת 2 פתחים זעירים, באורך כ-4 מ"מ כל אחד - בקידמת הברך.

הפתח הראשון - מיועד להחדרת סיב אופטי, המחובר למצלמת וידיאו, המציגה תמונה מפורטת של תכולת הברך, בהגדלה פי 20. המצלמה מאפשרת צפייה, זיהוי ותיקון פתולוגיות ברמה מיקרוסקופית.

הפתח השני - משמש להחדרת מכשירים ניתוחיים עדינים. מכשירים אלה מבטיחים כי הטראומה עקב הניתוח תהיה מצומצמת - וכי ההחלמה והשיקום יהיו מהירים ומלאים.

ההליך הארתרוסקופי אורך כשעה - וניתן לבצע אותו בהרדמה אזורית (חלקית) או כללית. במקרים ייחודיים, ניתן אף לבצע את ההליך בהרדמה מקומית. בהרדמה אזורית, המנותח יכול אף לבחור לצפות בביצוע הניתוח - מבעד למסך הטלוויזיה; או להירדם בעזרת תרופות טשטוש.

הניתוח עצמו של מפרק הברך קצר - ונמשך כ-15 דקות בממוצע. יתר הזמן מוקדש להרדמה, להתקנת הציוד ולהתעוררות. לאחר הניתוח, המנותח עובר למחלקת התאוששות, למשך כשעתיים - ואז משוחרר לביתו.

שחזור הרצועה מבוצע כשיש קרע באחת מהרצועות הצולבות. צילום: thinkstock
שחזור הרצועה מבוצע כשיש קרע באחת מהרצועות הצולבות. צילום: thinkstock

מה כולל הליך השיקום לאחר ניתוח ארתרוסקופיה?

מכוון שארתרוסקופיה הינה ניתוח מזערי קצר, המנותח הולך לביתו בהליכה חופשית - ללא תמיכת קביים. בדרך כלל, הכאבים לאחר הניתוח קלים וקצרים - ונמשכים לא יותר מימים בודדים. הטיפול בפיזיותרפיה, לאחר ניתוח ארתרוסקופי, קצר אף הוא - וכולל לרוב מפגש יחיד, לצורך הדרכה לביצוע עצמי של תרגילים לחיזוק המפרק והחזרתו לפעולה. ניתן לשוב לעבודה משרדית - תוך כשבוע; ולעבודה פיזית - תוך כשלושה שבועות

האם ניתן לשוב לפעילות ספורט מלאה, לאחר ניתוח ארטרוסקופי?

כאמור, הליכה רגילה - ללא תמיכת קביים - מתאפשרת מיד לאחר השחרור מאשפוז. כשבוע לאחר ארטרוסקופיה, ניתן לשוב לצעדות ספורטיביות; ובהדרגה, תוך כשלושה שבועות - לענפי ספורט אקטיביים יותר (כגון: ריצה, ריקוד ומשחקי כדור).

ארטרוסקופיה הינה ניתוח מיקרוסקופי, עדין וסלקטיבי - שאינו פוגע ברקמות; ולאחר תקופת שיקום קצרה, בדרך כלל מתאפשרת חזרה לפעילות מלאה - כולל ספורט, ברמת העצימות הקודמת שהמנותח היה רגיל בה.

מהו ניתוח לשחזור רצועה?

ניתוח לשחזור הרצועה מבוצע במקרים בהם יש קרע באחת מהרצועות הצולבות. הניתוח כולל שיחלוף של הרצועה. ברוב רובם של המקרים, הרצועה שנפגעת ומוחלפת היא הרצועה הצולבת הקדמית.

הניתוח מבוצע בשלושה שלבים, ללא פתיחה של הברך.

בשלב הראשון - מבוצעת סקירה ארטרוסקופית שגרתית, המאפשרת לאמת את האבחנה של קרע ברצועה הצולבת; ולזהות ולטפל בפגיעות נלוות (כגון: קרע במיניסקוס או פגיעה סחוסית).

בשלב השני - מבוצע חתך עורי קצר, באורך כ-3 ס"מ, סמוך לברך - ומשם נלקח שתל גיד עצמי. השתל ישמש אחר כך כחלופה לרצועה הצולבת שנקרעה. ניתן גם להשתמש בשתל מבנק רקמות - ובכך להקטין עוד יותר את היקף הניתוח.

בשלב השלישי - מוחדר שתל הגיד לתעלות גרמיות של עצמות המפרק; ומקובע בעזרת ברגים נספגים - לנקודות האחיזה המקורית של הרצועה הצולבת.

האם עדיף להשתמש בשתל עצמי, או בשתל מבנק רקמות?

שתי האפשריות משיגות תוצאות טובות במידה דומה. שתל מבנק רקמות מפשט את הניתוח, אך זמינותו איננה מובטחת - והוא מיועד בעיקר למנותחים מעל גיל 40, מכיוון שהשתל שנילקח מתורמים צעירים איכותם צפויה להיות טובה ממנותח מעל גיל זה.

מה כולל הליך השיקום, לאחר ניתוח לשחזור רצועה?

זמן האשפוז לאחר הניתוח - כיום וחצי. המנותח יורד מהמיטה ומתחיל בהליכה - בדריכה חלקית עד מלאה, בתמיכת קביים - כבר בבוקר שלמחרת הניתוח וללא צורך בתומך ברך. הקביים מיועדות לנוחות ההליכה בלבד - ובדרך כלל המטופל נדרש לקביים, למשך מספר ימים בלבד.

הטיפול הפיזיותרפי מתחיל מיד למחרת הניתוח בבית החולים ונמשך גם לאחר השחרור. בניגוד לדעה הרווחת - והבלתי מעודכנת - השיקום לאחר ניתוח שיחזור רצועה צולבת כלל אינו ארוך ומורכב ; ומאפשר שיבה לפעילות, תוך מספר שבועות. לעבודה משרדית, ניתן לחזור תוך 3-4 שבועות מהניתוח; ולעבודה פיזית, תוך כחודשיים.

מתי ניתן לשוב לפעילות ספורטיבית, לאחר ניתוח לשחזור הרצועה הצולבת הקדמית?

ברמה הטכנית הניתוחית הנוכחית, השתל ואמצעי הקיבוע חזקים דיים - כבר בתקופה הסמוכה לאחר הניתוח - לצורך פעילות פיזית יומיומית.

במהלך 6 החודשים שלאחר הניתוח, השתל מתחזק ונקלט באמצעות בניית סיבי גיד, כלי דם ועצבים של רקמות המטופל. ההתחזקות וההיקלטות ההדרגתית של השתל מאפשרות שיבה הדרגתית לפעילות ספורטיבית אקטיבית יותר: ריצה - לאחר 3 חודשים; משחקי כדור - לאחר 6 חודשים.

לאחר תקופת השיקום המלאה, המנותח יכול לחזור לפעילות ספורט בעצימות מלאה- ללא מגבלות, כולל לספורט מקצועני.

החלפת מפרק ברך במשטחים מלאכותיים. צילום: thinkstock
החלפת מפרק ברך במשטחים מלאכותיים. צילום: thinkstock

מהו ניתוח להחלפת מפרק הברך - ומתי מומלץ לבצע אותו?

ניתוח להחלפת מפרק הברך מבוצע במקרים בהם יש נזק סחוסי מתקדם במשטחי המפרק, עד למצב של חשיפת משטחי העצם התת-סחוסיים. הנזק הסחוסי מלווה בכאבים מתמשכים ובהגבלה ניכרת ביכולת ההליכה ובתפקוד כללי. כאשר הטיפול השמרני, כולל התרופתי והפיזיותרפי אינם מועילים, מבצעים את הניתוח.

בניגוד לשמו, הניתוח אינו כרוך בהחלפת המפרק - אלא בשיחלוף של משטחי המפרק הסחוסיים הפגועים במשטחים מלאכותיים (מתכתיים ופלסטיים), באופן הפותר את בעיית הכאבים ואת מגבלות התנועה.

בזכות טכנולוגיות כירורגיות מתקדמות - כמו גם שיטות טיפול משופרות נגד כאב, זמן האשפוז הכולל לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך - עומד כיום על כ-4 ימים בממוצע בלבד (לאחר מכן, המנותח משוחרר לביתו).

מהי החלפת מפרק ברך, בהתאמה אישית?

החלפת מפרק ברך בהתאמה אישית היא שיטה כירורגית מתקדמת, במהלכה מבצעים הדמיה אנטומית ספציפית מקדימה של מפרק הברך, בעזרת MRI או CT - מספר שבועות לפני הניתוח עצמו.

תוצאות ההדמיה נשלחות למרכז ייעודי בחו"ל, אשר עושה שימוש בתוכנה ייחודית, הבונה תכנית ניתוח ותבניות ניתוחיות - המותאמות למבנה האנטומי של מפרק הברך של המנותח, ומצב הפגיעה. תכנית הניתוח נעשית בשיתוף פעולה הדוק עם המנתח - והיא משמשת אותו לצורך ביצוע מדויק יותר של הניתוח.

לשיטה זו יש חשיבות בעיקר במקרים אנטומיים מורכבים או במקרים של עיוותי ציר ומבנה - בעקבות שברים או ניתוחים קודמים.

מהו תהליך השיקום הנדרש, לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך?

במקרים של החלפת מפרק הברך, הצלחת השיקום ואורכו תלויים במוטיבציה, בכוח הפיזי וברגישות לכאב של המנותח.

כבר בבוקר למחרת הניתוח, המנותח מורד ממיטתו - ומודרך להליכה בתמיכת הליכון, איתו ימשיך ללכת גם לאחר שישוחרר לביתו. לאחר כשבועיים, מוסב השימוש בהליכון לשימוש במקל הליכה - למשך כשבועיים נוספים. אצל מנותחים בעלי מוטיבציה גבוהה ופוטנציאל שיקומי טוב - מסלול ההתאוששות עשוי להיות אף קצר ומהיר יותר.

במקביל לשימוש בעזרים תומכי הליכה, גם הטיפול הפיזיותרפי מתחיל בבוקר שלמחרת הניתוח - ונמשך לטיפול בבית; ולאחר מכן - במכון פיזיותרפיה.

מהן המגבלות על הפעילות הגופנית, לאחר ההליך השיקומי?

משתל הברך מקובע היטב לעצמות הברך - ומאפשר חזרה לפעילות מלאה, כולל הליכות ללא הגבלת טווח; ואף פעילויות ספורט מתונות, כגון: אופניים, שחייה ואימון במכון כושר.

לכמה זמן נשמר משתל הברך?

בגלל זמן קצוב להישרדות השתל בעבר, 10-15 שנה, הניתוח הוצע בעיקר למטופלים מבוגרים מעל גיל 65. בעקבות השיפור בניסיון ובטכניקה הניתוחית ואיכות השתל, הוא מחזיק כיום למעלה מ-20 שנה, וניתן לראות אותו למעשה כניתוח סופי ולא זמני. לכן עם ההתוויות הרפואיות הנכונות, ניתן להציע כיום החלפת מפרק גם לאנשים צעירים יותר (יחסית), בהשוואה לעבר.

מהי החלפת ברך חלקית?

מפרק הברך מורכב משלושה מדורי משטחי סחוס פרקי. במקרה שהפגיעה ממוקמת במדור פרקי אחד, ניתן לבצע ניתוח שיחלוף של המדור הפגוע בלבד - תוך שמירה על המבנה האנטומי הטבעי של המשטחים הפרקיים האחרים, כמו גם של הרצועות הצולבות, תוך ביצוע של חתך ניתוחי מצומצם. כתוצאה מכך, זמן האשפוז ומהלך השיקום מתקצרים - ולאחריהם, בדרך כלל, מושג טווח תנועה מלא יותר של מפרק הברך.

יחד עם זאת, יש לציין שביצוע של החלפת מפרק ברך חלקית הוא מורכב יותר טכנית ודורש מיומנות כירורגית גבוהה יותר, מניתוח להחלפת ברך מלאה.

לסיכום: ניתוחי ברך הם ההליכים הכירורגיים מהנפוצים והמוצלחים ביותר. מגמת הפיתוח העתידי של ניתוחי בירכיים מתמקדת כיום בפיתוח משתלים אנטומיים יותר; הגברת מזעור הפתיחה הניתוחית; ויצירת חלופות ביולוגיות - של המשטחים הפרקיים, בשימוש בהנדסה גנטית ושימוש בתאים עובריים. כל אלה יבטיחו תוצאות טובות אף יותר.

ד"ר יוחנן חורב הוא אורתופד מומחה ומנתח בתחום מפרק הברך, מנהל היחידה לכירורגיה של הברך בבית-חולים "לניאדו" בנתניה, ומנתח במרכז רפואי אסותא" רמת-החייל ומרכז רפואי הרצליה.

סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב Zap Doctors.

  • צור קשר
ד"ר חורב יוחנן - אורתופד ברך
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום