שתה חליטת צמחים וכמעט מת

(0)
לדרג

חייו של בחור בן 27 ניצלו, לאחר ששתה חליטת צמחים שהזמין דרך אינטרנט והתמוטט. בזכות טיפול אינטסיבי שקיבל' הוא התאושש ויצא מכלל סכנה

מאת: מערכת zap doctors

בן 27 מירושלים מחלים בימים אלה מהתמוטטות רב מערכתית, לאחר שבשלהי יום כיפור שתה חליטת צמחים שהזמין דרך האינטרנט וכתוצאה מכך הובהל במצב קשה ביותר לטיפול נמרץ בבית החולים הדסה עין כרם.

הבחור מספר כי הזמין דרך האינטרנט חליטת צמחים העשויה מעלים של צמח המכונה BUTCHERS BROOM, או בשמו העברי "עצבונית החורש". מהחומר שקיבל הוא חלט משקה, ובמהרה החל לחוש, לדבריו, "שמשהו מאד לא כשורה,, ולכן הזעיק אל ביתו ניידת טיפול נמרץ. לפני שקרס עוד הספיק למסור לפרמדיקים את שקית הצמח הכתוש.

"חיפשתי נוסחה לרקיחת חליטה שתסייע לפעילות מעיים סדירה, ולצורך זה הזמנתי באתר e-bay תערובת ספציפית. דקות לאחר ששתיתי מהחליטה, הדופק שלי הרקיע שחקים, הבנתי מיד שמשהו לא טוב קורה לי והזעקתי עזרה. התעוררתי קרוב לשבועיים מאוחר יותר בהדסה".

עם הגיעו אל בית החולים על ידי מד"א וההבנה כי מצבו קשה ביותר, הוזעקו אל בית החולים בבוקר יום כיפור צוות רופאים בכירים ומפעילת מכונת "אקמו" המשמשת לפעולת לב ריאה.

ד"ר אהוד רודיס, רופא בכיר במחלקה לניתוחי לב וחזה בהדסה עין כרם, מסביר את המקרה הנדיר: "כאשר המטופל שלנו הגיע אל חדר המיון בהדסה עין כרם הוא היה בכשל נשימתי חמור ובחוסר אספקת חמצן לגוף. במיון הצליחו להחדיר צינור הנשמה לקנה הנשימה ומשם הוא הועבר למחלקת טיפול נמרץ לצורך ייצוב. מצבו המשיך להיות אנוש, למרות השימוש בהנשמה בשיטות מתקדמות ולא חל שיפור משביע רצון במצבו". בשלב זה, כאמור, הוזעק צוות ה-ECMO ("אקמו") להדסה עין כרם.

"השיקול היה למנוע ככל הניתן נזק צמית לרקמות גופו של הצעיר, בכללן מערכות גוף חיוניות בשל מצוקת החמצון", מסביר ד"ר רודיס, "לכן הוא חובר אל מכונת האקמו היכולה לקחת על עצמה את תפקוד הריאות, או הלב והריאות גם יחד. תפעול המכונה כה רגיש וייחודי, רבים מצוותי בתי חולים בארץ לא מכירים את פעילותה בשל המורכבות ומכיוון שהיא אינה מצוייה בכל בית חולים. על כן, יש צורך בצוות מיומן ומנוסה שעשה דרכו במהירות אל בית החולים בכל אמצעי, חלקם יצאו במהירות מבתי הכנסת באמצע החג, על מנת להציל את חיי הבחור".

עם חיבור הצעיר למכונת ה-ECMO חל שיפור מיידי בערכי החמצון ומצבו התייצב. נדרשו עוד ימים של תלות במכונה, עד כי נראה היה כי רקמות גופו מסוגלות להגיע לרמות חמצון טובות ללא תמיכה. בשלב זה הוא נותק מהמכונה והחל הלכה למעשה את תהליך החזרה לחיים.

"עם חזרתו להכרה הוא החל להזכר במעורפל בנסיבות האירוע ובחומר שנטל", מתארת ד"ר סיגל סבירי, מנהלת היחידה לטיפול נמרץ פנימי, אשר אליה הועבר בהמשך, על מנת לגמול אותו מההנשמה. "אנחנו כמובן העברנו את החומר שהגיע עם המטופל, לניתוח במשרד הבריאות ובהתאם לתוצאות אנו מצפים להמלצותיהם עבור הציבור. ביחידת טיפול נמרץ הוא קיבל טיפול תומך אינטנסיבי. השיפור שחל במצבו המורכב היה איטי ביותר, עד להתאוששות משביעת רצון".

"אנו מקווים כי במהלך השבוע הקרוב נוכל לשחרר את המטופל, אמר ד"ר רודיס. "העובדה שחייו ניצלו, היא רק עדות לתגובה המהירה של מד"א מחד ושל צוות עיקש ומסור של טכנאים אחיות ורופאים בהדסה שעשו כל שביכולתם כדי להציל אותו. אנו מפצירים בכל המזמינים תערובות מסוג זה לצורכי תזונה ובכלל, להיוועץ עם בעלי מקצוע ולרכוש רק מספקים מורשים את התוספים והתערובות, על מנת שמקרים כאלו לא ישנו בעתיד. לשמחתינו המקרה הזה זכה לטיפול מעולה ולסוף טוב, אך טיולים של שפת תהום כגון אלו אינם מומלצים", סיכם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום