דיכאון אחרי לידה ואירועים חוזרים

(0)
לדרג

נשים, שימו לב: מחקר חדש מצא כי נשים שכבר חוו פעם אחת דיכאון אחרי לידה נמצאות בסיכון גבוה יותר להישנות ההפרעה בלידות הבאות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

דיכאון לאחר לידה הינה תופעה נדירה בקרב נשים ללא היסטוריה של הפרעות פסיכיאטריות, אך לאחר הופעת דיכאון קיים סיכוי הרבה יותר גבוה להישנות הפרעה זו לאחר לידות נוספות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת PLoS Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כ-5-15% מכלל האימהות מאובחנות עם דיכאון לאחר לידה, כאשר היסטוריה של הפרעות פסיכיאטריות טרם הלידה מעלה משמעותית את הסיכון לדיכאון לאחר לידה. כעת הם בחנו את הנתונים אודות 457,317 נשים לאחר לידה ראשונה בין 1996-2013, ללא היסטוריה של פניות לבית חולים בשל הפרעות פסיכיאטריות או טיפול בנוגדי-דיכאון. במהלך תקופת המחקר, תועדו סך כולל של 789,068 לידות.

מהתוצאות עולה כי רק 0.6% מהלידות לוו בטיפול בדיכאון לאחר לידה. במרבית המקרים, הטיפול ניתן לתקופת זמן קצרה יחסית. בהשוואה לנשים ללא דיכאון לאחר הלידה הראשונה, באלו שפיתחו הפרעה זו וטופלו תרופתית בנוגדי-דיכאון תועד סיכוי גבוה פי 27 לדיכאון לאחר הלידה הבאה. בקרב נשים שאושפזו בשל אירוע ראשון של דיכאון לאחר לידה תועד סיכוי גבוה פי 46 לדיכאון לאחר הלידה הבאה.

הממצאים מדגישים את חומרת הופעה ראשונה של דיכאון לאחר לידה ואת הצורך באמצעי מניעה ראשונית ושניונית. החוקרים קוראים לעקוב מקרוב אחר סימני דיכאון לאחר-לידה בכל אישה עם הפרעה פסיכיאטרית או דיכאון לאחר לידת הילד הראשון.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום