רוקדים לאיכות חיים

(0)
לדרג

מתאמנים במכון כושר? כדאי שתעברו לריקוד. מחקר חדש מצא כי השתתפות בקבוצת ריקוד עשויה לסייע במניעת הידרדרות ביכולות גופניות ומנטאליות בעת זקנה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

ריקוד עשוי לסייע בהגנה מפני ירידה תלוית-גיל ביכולות הגופניות והמנטאליות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Frontiers in Human Neuroscience. ממצאי המחקר מעידים כי השתתפות בתכנית ריקוד ארוכת-טווח, הדורשת לימוד מוטורי וקוגניטיבי, עדיפה על השתתפות בפעילות גופנית חוזרנית בהשראת שינויים חיוביים במבנה המוח של קשישים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיים קשר בין שינויים תלויי-גיל במבנה המוח ובין הפרעות שיווי משקל וליקוי קוגניטיבי. עם זאת, אימונים גופניים המיועדים לקשישים עשויים להדגים עליה בנפח ההיפוקמפוס, אזור קריטי במוח לתפקוד הזיכרון, למידה וניווט במרחב, שנקשר עם שיפור בכושר אירובי. יתרה מזאת, קיימת קורלציה חיובית בין נפח היפומקפוס שמאלי ובין שיווי משקל. ריקוד הינה התערבות מבטיחה לשיפור שיווי המשקל ומבנה המוח בקשישים, מאחר והוא משלב כושר אירובי, כישורים סנסורי-מוטוריים ויכולות קוגניטיביות, לצד סיכון נמוך לפציעות.

כעת, החוקרים השוו את ההשפעות של התערבות ריקוד בת 18 חודשים ותכנית כושר גופני מסורתית והשפעתם על נפח ההיפוקמפוס ויכולות שיווי משקל.

מדגם המחקר כלל 14 משתתפים בגיל ממוצע של 67 שנים בקבוצת ריקוד ו-12 משתתפים בקבוצת אימון גופני בגיל ממוצע של 68 שנים. אמנם בשתי הקבוצות תועדה עליה בנפח ההיפוקמפוס, בעיקר בהיפוקמפוס השמאלי. בקרב רקדנים זוהתה עליה בנפח שני אזורים מוחיים סמוכים, אך רק בקבוצת הריקוד תועד שיפור משמעותי בשיווי המשקל של הנבדקים.

החוקרים מאמינים כי ריקוד הינה התערבות מבטיחה, העשויה לסייע במניעת ההידרדרות ביכולות גופניות ומנטאליות עם הגיל.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום