הוראה מתקנת: מוקדם ככל האפשר

(0)
לדרג

כאשר ילדינו עולים לכיתה א', אנו מצפים שירכשו כישורי כתיבה וקריאה. כאשר הילד מתקשה בכך, מומלץ לפנות בהקדם להוראה מתקנת - כדי למנוע פיגור בהמשך הדרך

מאת: שרה שוכר

כאשר ילד עולה לכיתה א', נהוג להכיר לו את האותיות ואת משמעותן. פעמים רבות, נהוג לעשות זאת אף בגיל גן, בעקבות תמריצים של הגננת ולעתים קרובות גם של ההורים.

כך יוצא כי ילד בגיל 5-6 כבר יודע לזהות את האותיות המרכיבות את שמו או מילים נוספות, שגורות ומוכרות לו ("אמא", "אבא", "יום הולדת שמח" וכו'). כך, הילד נחשף בגיל זה לעולם הקריאה והכתיבה - מאמצעי המדיה השונים, הקראה של ספרים או לימוד יזום.

עם זאת, מקרים שכיחים ורבים מלמדים כי לא לכל הילדים המפגש עם עולם הקריאה והכתיבה מגיע בקלות - ו"כובש" את הקוגניציה. בפועל, ילדים רבים נתקלים בקושי מסוים בהבעה בכתב או בהבנת הנקרא. קושי זה עלול להפריע להם בעתיד.

קושי בקריאה ובכתיבה אצל ילדים יכול להופיע החל מכיתה א
קושי בקריאה ובכתיבה אצל ילדים יכול להופיע החל מכיתה א'. צילום: thinkstock

מתי כדאי לפנות להוראה מתקנת, בעקבות קושי בקריאה ובכתיבה אצל ילדים?

כאמור, קושי בקריאה ובכתיבה אצל ילדים יכול להופיע החל מכיתה א' - כאשר נראה כי לילד יש פער, יחסית לחבריו; או אם ניכר קושי כלשהו בתפקודים האקדמיים בעברית.

כלומר: קושי בביצוע של קריאה, כתיבה או הבנת הנקרא. במקרה של עיכוב כלשהו באמצעי המבע בכתיבה או בהבנת הנקרא או ביכולת הקריאה - חשוב מאוד לגשת לעזרה, מוקדם ככל הניתן, על מנת שלא ייווצרו פערים משמעותיים בהמשך, כאשר הילד יהיה חשוף לתכני לימוד נוספים.

מה עלול להיגרם לילד המתקשה בקריאה ובכתיבה?

פערים מסוג זה עלולים ליצור אצל הילד תסכול והימנעות מלמידה, שאותם יצבור הלאה. צבירה של פערים אלה בעתיד תהיה יותר קשה לטיפול, מאשר התמודדות איתם כבר בכיתה א', בבחינת "להכות בברזל - בעודו חם".

האם קיים גם צורך בהוראה מתקנת אצל מבוגרים?

ילדים שלא קיבלו סיוע מתאים בילדותם, הנוגע לבעיות הקריאה והכתיבה שלהם, מתמודדים עם הקושי לאורך חייהם - ו"צוברים" אותו, באופן שמפריע להם; מעין "מקל בגלגלים".

חלק מהילדים מסגלים לעצמם במהלך השנים דרכי התמודדות ועוגנים שונים, המסייעים להם ללמוד ולתפקד - באופן כזה או אחר - בחברה הדורשת יכולת הבעה בכתב ובעל פה וכן במסגרת בית הספר.

מנגד, ישנם בוגרים רבים שלא הצליחו להתמודד עם הכשלים הבלתי מטופלים - ויש מאחוריהם שנות קושי, תחושת כישלון; ופעמים רבות, גם תסכול סביב הלמידה.

לבוגרים אלה, נוכח הסיוע שלא ניתן בזמן אמת, חשוב ורצוי להעניק הוראה מתקנת בכל שלב בחייהם - שבו הם נתקלים בקשיים סביב למידה.

איזה תסמינים מבטאים בעיות בקריאה ובכתיבה אצל ילדים? כיצד נדע כי תסמינים אלה דורשים טיפול - ולא יחלפו מעצמם, עם הגיל?

ילד לקראת סוף כיתה א', שלא רכש את אבני היסוד הבסיסיות (בעיקר: עיצורים ותנועות השפה), איננו מצליח לעצב רצף א'-ב' באותיות דפוס ואיננו מצליח להשתלט על רכישת הקריאה והכתיבה - מומלץ להפנות אותו להערכה לימודית.

כמובן שהחל מכיתה ב', אנו מצפים להתייצבות השטף והדיוק - ולכן קשיים בקריאה ובכתיבה בגיל 6-7, מדליקים נורה אדומה ובהחלט דורשים תשומת לב.

באיזה גיל מתחילים, על פי רוב, לעבוד עם הילדים?

כבר מגן חובה; ובמקרה הצורך - יש צורך בהכנה להוראה פרטנית או קבוצתית; והחל מכיתה א', יש לתת הוראה מתקנת, על פי המקרה.

כיצד מתבצעת הערכת הלימודים (האבחון) אצל ילדים?

כדי לאבחן קושי בקריאה ובכתיבה, המנהלת המקצועית יושבת עם כל ילד שנכנס ללמוד במכון - ובודקת את תפקודיו האקדמיים, על פי גילו.

במקרה שקיים פער בין הגיל, לבין כישורי הקריאה והכתיבה המצופים מגיל זה, המנהלת בונה לילד תכנית עבודה, על פי צרכיו האינדיבידואליים - ומציבה לו יעדים אישיים להשגה.

מהי שיטת הטיפול של "מכון אות ועוד" - ומה יתרונה על פני שיטות אחרות?

שיטת הטיפול פועלת על כל שלב בהקניית קריאה, כתיבה, אנגלית וחשבון. בתחום העברית, בהקניית הקריאה, העבודה נעשית בשיטות ייחודיות, המבוססות על הגישה הפונטית - המבטיחה שליטה מלאה באבני היסוד; ומהן, נעשה מעבר מובנה לקריאת מילים וטקסטים.

שיטות אלה מובנות על פי שלבים מוסדרים, המשלבים עבודה על שטף ודיוק בקריאה, מודעות פונולוגית, איות ועיצוב כתב, מיומנויות ואסטרטגיות למידה והבנה חשבונית (מהות ופרוצדורות).

כל זאת, בליווי תומכי זיכרון והכוונה לעבודה עצמאית, עם הפחתה משמעותית בתיווך - ותחושה של העצמה אישית לילד המטופל.

הטיפול פועל על כל שלב בהקניית קריאה, כתיבה, אנגלית וחשבון. צילום: thinkstock
הטיפול פועל על כל שלב בהקניית קריאה, כתיבה, אנגלית וחשבון. צילום: thinkstock

כמה זמן נמשך מפגש טיפולי? לכמה מפגשים נזקקים, כדי להתגבר על הבעיה?

שיעור הוראה מתקנת נמשך 50 דקות. מספר המפגשים נקבע על פי התוכנית והיעדים שקובעת המנהלת המקצועית - וכולל כ-30 שיעורים, בממוצע, להשגת היעדים.

כיצד מתבצעת ההתאמה בין הילד, לבין המטפל המתאים לו ביותר?

המנהלת המקצועית, לאחר ההכרות עם הילד - מתאימה לו מורה, על פי צרכיו ואופיו האינדיבידואלי.

מה חשוב לדעת, לפני שמתחילים בטיפול?

הגעה בקביעות לטיפול, פעמיים בשבוע - חיונית להצלחת התהליך ולצמצום הפערים, במהירות האפשרית. יש לשים דגש על התחום המקצועי ועל דרכי הטיפול המובנות, מבלי לשכוח את חשיבות הקשר הבין-אישי - להצלחת הטיפול. מומלץ לבחור במכון טיפולי, בעל אחוזי הצלחה מוכחים והמלצות.

לסיכום: הפתגם הסיני העתיק גורס כי "גם מסע בן אלף מייל - מתחיל בצעד קטן אחד". כמו במסע ארוך - כך גם בלימוד השפה: אם הילד שלכם מתקשה כבר בכיתה א', חשוב לפנות להוראה מתקנת, על מנת להקל עליו מוקדם ככל האפשר - ולמנוע ממנו קשיים גדולים בעתיד.

שרה שוכר היא מנהלת מקצועית, מרכז אות ועוד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום