נפטרים מהזעת יתר בבית השחי

(4)
לדרג

נוטפים זיעה - במיוחד בקיץ, אבל גם בחורף? אולי אתם סובלים מהזעת יתר? תכירו את miraDry, המכשיר החדשני והבטוח לטיפול בהזעה

מאת: ד"ר מוני פרידמן

הזעת יתר היא תופעה שכיחה בקרב כ-5% מאוכלוסיית העולם המערבי (נשים וגברים כאחד), שבה מופרשת כמות זיעה גדולה יותר מהנדרש. בעיקרה, הזעת יתר היא בעיה אסתטית - ולרוב איננה מהווה סיכון בריאותי, אך חוסר הנעימות והריח הבלתי נעים המתלווים אליה, פוגמים באיכות החיים - ועלולים להוביל למבוכה ואף לתחושות דיכאון וחרדה.

מהם הגורמים להזעת יתר?

הזיעה היא חלק מהמערך ההומאוסטטי (שבו הגוף שומר על יציבותו הפנימית, למרות השפעות חיצוניות); מטרת הזיעה הינה לווסת את חום הגוף - באמצעות הפרשה של נוזל מבלוטות הזיעה המצויות בעור. כאמור, הזעת יתר היא מצב שבו מופרשת כמות זיעה גדולה יותר מהנדרש.

הזעת יתר כללית: זוהי הזעה בכל חלקי הגוף, הנובעת לרוב כתופעת לוואי (הזעת יתר משנית), למצבים שונים, כגון נטילת תרופות מסוימות, או מצב בריאותי אחר - שאחד מתסמיניו הוא הזעת יתר (לרבות עודף פעילות של בלוטת התריס). הזעת יתר עלולה להופיע בכל גיל, כתלות בהפרעה הבריאותית המצויה ביסוד הבעיה.

הזעת יתר מקומית: הזעה המוגבלת לאזורים ספציפיים כגון בית השחי, כפות הידיים, כפות הרגליים וכו'. הזעת יתר מקומית מופיעה לרוב בילדות - ונוטה להחמרה לאחר גיל ההתבגרות. ברוב המקרים של הזעת יתר מקומית, לא ניתן למצוא הסבר רפואי לתופעה. ההנחה המקובלת היא שמקורה בפעילות בלתי תקינה של מערכת העצבים (הזעת יתר ראשונית).


הזעת יתר היא בעיה אסתטית - ולרוב איננה מהווה סיכון בריאותי. צילום: thinkstock

הזעת יתר היא בעיה אסתטית - ולרוב איננה מהווה סיכון בריאותי. צילום: thinkstock

miraDry, טיפול לצמיתות?!

כן! מכשיר ה-miraDry, פועל באנרגיה אלקטרומגנטית - ומאפשר לטפל לצמיתות בבעיית הזעת היתר בבתי השחי ובתסמינים הנלווים לבעיה.

הארגון הבינלאומי להזעת יתר קבע כי הטיפול המומלץ להזעה בבתי שחי הוא בוטוקס כטיפול זמני; ו-miraDry כטיפול ארוך טווח.

כיצד פועל מכשיר miraDry?

מדובר במכשיר רפואי ייחודי, ראשון מסוגו בעולם, בטוח באישור ה-FDA - ומוכח קלינית, תחליף יעיל לניתוח שאיבת בלוטות הזיעה ולזריקות הבוטוקס; הטיפול מוביל לירידה של כ-82% בהזעת היתר.

המכשיר עובד על אנרגיה אלקטרומגנטית, המועברת באופן מבוקר באמצעות גלי מיקרו - וגורמת להמסה ולספיגה של בלוטות הזיעה, באזור הזעת היתר. תוצאת הטיפול מידית ומתמשכת - ולאחריו יש ירידה בשיעור כ-82% בכמות הזיעה; וירידה דרסטית בריחות, הנובעים מהזעת יתר.

כיצד מתבצע הטיפול?

הטיפול מתבצע במרפאה, תחת הרדמה מקומית, אורך כשעה ואינו כרוך בכאב. עם סיום הטיפול ניתן לחזור לשגרת החיים הרגילה, ללא צורך בחופשת מחלה.

במהלך הטיפול, מתחממת השכבה שבין העור לשכבת השומן (שבה נמצאות בלוטות הזיעה). החימום גורם להמסה של בלוטות הזיעה, בעוד העור החיצוני ושכבות השומן והשריר הפנימיות - אינן נפגעות.

תופעות הלוואי האפשריות הן מקומיות וקלות - ועלולות להיות בעיקר כאב מקומי באזור הטיפול, נפיחות קלה באזור, אדמומיות עד שטפי דם קלים בבית השחי, ירידה זמנית בתחושת המגע בעור באזור המטופל, או גושים תת עוריים. תופעות הלוואי - במקרה שיהיו - יחלפו מעצמן תוך מספר ימים עד מספר שבועות, ללא צורך בטיפול מיוחד.

לאילו תוצאות אפשר לצפות?

התוצאות מידיות - והשיפור המשמעותי יחול מיד לאחר הטיפול הראשון (טיפול אחד מנטרל כ-82% מבלוטות הזיעה); לעיתים יש צורך בשני טיפולים, להשגת תוצאות מיטביות - ומשך השפעה מרבי.

מחקרים הוכיחו כי הטיפול משפיע לצמיתות, מאחר שבמהלכו מחוממות בלוטות הזיעה באמצעות גלי מיקרו, נהרסות - ואינן חוזרות לתפקד. בניסויים קליניים מבוקרים, דיווחו בין 70% ל-90% מנשואי המחקר על הפחתה מובהקת בזיעה בבית השחי שלהם; למעשה, כל נשואי המחקר השיגו הפחתה כלשהי. חולים המשיכו להציג הפחתה דרמטית בזיעה, במעקב שנערך 12 חודשים אחרי ביצוע הטיפול.

האם הטיפול מתאים לכולם?

ההמלצה היא לעבור את הטיפול מגיל 18 ומעלה - וניתן לבצע אותו גם במקביל לטיפול הסרת שיער בבית השחי ו/או לאחר טיפולי בוטוקס, לטיפול בהזעת יתר. במקרים מסוימים ניתן לעבור את הטיפול בגיל צעיר יותר, על פי שיקול דעתו של הרופא.

נשים בהריון אינן יכולות לעבור את הטיפול; חולים עם קוצב לב או שתל אלקטרוני אחר, חולים המקבלים תוספת חמצן או שהיו להם בעיות קודמות עם הרדמה מקומית (לידוקין עם אפינפרין) - מתבקשים לעדכן בכך את הרופא המטפל.


הזעת יתר עלולה להוביל למבוכה ואף לתחושות דיכאון וחרדה. צילום: thinkstock

הזעת יתר עלולה להוביל למבוכה ואף לתחושות דיכאון וחרדה. צילום: thinkstock

מהם הטיפולים הנוספים הקיימים להזעת יתר?

הטיפולים השונים המקובלים להזעת יתר ראשונית, הינם טיפולים לטווח קצר - ואינם מעניקים פתרון ארוך טווח (פרט לניתוח, שיש לו תופעת לוואי בעייתית בחלק מהמקרים הזעה מפצה).

בוטוקס - הזרקת בוטוקס (בוטולינום טוקסין) לאזור המזיע, על מנת לחסום את העצבים המשפיעים על ההזעה. יעילות הטיפול משתנה, אך בדרך כלל אפקטיבית - עד תשעה חודשים, שלאחריהם יש צורך בחזרה על הטיפול.

ניתוח - ניתוח בשיטה אנדוסקופית, שבו מזהים את העצב וחותכים אותו. הניתוח הוכח כיעיל למיגור ההזעה בכפות הידיים, אך יעילותו לגבי בתי השחי וכפות הרגליים - נמוכה. בנוסף, תופעת לוואי משמעותית שעלולה להופיע בעקבות הניתוח היא "הזעה מפצה" (הזעה מוגברת באזורים אחרים). ההערכה היא שכ-40%-50% מן המנותחים סובלים מ"הזעה מפצה", כתופעת לוואי של הניתוח.

פד סופח - מונח באזור ההזעה וסופח את הזיעה. מתאים לסובלים מהזעת יתר בדרגה נמוכה.

מלחים על בסיס אלומיניום - תכשירים על בסיס מלחי אלומיניום, החוסמים את בלוטות הזיעה - ובכך מונעים הזעה. מתאים לסובלים מהזעת יתר בדרגה נמוכה.

טיפול תרופתי - תרופות המשפיעות על העצבים האחראים על פקודת הפרשת הזיעה; עם זאת, השימוש בתרופות אלה עלול לשבש את מערכות הנוזלים בגוף.

לסיכום: אל תחכו לקיץ הבא! כל העונות, ללא יוצאת מן הכלל, הן זמן מצוין לטפל בהזעת יתר. כך, תוכלו להתנהל בחופשיות, בלי להזיע ולהימצא במבוכה מתמדת.



ד"ר מוני פרידמן מומחה לכירורגיה כללית, מנהל יחידת האסתטיקה במרכז הבינלאומי לעיצוב הגוף והפנים.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום