דלקת ענביה בעין: זהירות מסיבוכים קשים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

סובלים מדלקות עיניים מציקות? חשוב שתכירו את דלקת הענביה (UVEITIS) - שתסמיניה דומים לדלקות עיניים אחרות, אך עלולים לגרום נזקים קשים לראייה

רופא עיניים ,מומחה למחלות עיניים
077-2311129 (מספר מקשר)

דלקת ענביה (UVEITIS) היא דלקת המתפתחת בתוך העין עצמה - ולא מחוץ לעין, או על פני שטח העין. בכך, היא שונה מדלקות עיניים שכיחות אחרות.

מהם תסמיני דלקת הענביה?

תסמיני הדלקת הם אודם בעין, כאבים באזור העין וארובת העין, אי סבילות לאור, הפרעות בראייה וירידה באיכות הראייה.

מי נמצא בקבוצת סיכון ללקות בדלקת הענביה?

מקור הדלקת יכול להיווצר אצל שתי קבוצות סיכון עיקריות.

הקבוצה הראשונה: קבוצת מחלות אוטו-אימוניות, מחלות בהן מערכת החיסון של גוף האדם, תוקפת את רקמות הגוף עצמו - ובהן: עיניים, פרקים, עור, מערכת העיכול וכו'.

הקבוצה השנייה: קבוצת מחלות הנגרמות מגורמים חיצוניים שנכנסים לגוף - ומשפיעים גם על העיניים: חיידקים, וירוסים, פרזיטים, פטריות, גופים זרים וכו'.

הדלקת הנובעת מקבוצת הסיכון הראשונה, שמקורה במחלות אוטו-אימוניות - פוגעת באנשים בכל הגילים, עם נטייה קלה יותר לנשים מאשר גברים. הדלקת שמקורה בקבוצת הסיכון השנייה - ונובעת מגורם זיהומי חיצוני - נוטה לפגוע יותר באנשים צעירים וילדים.

מדוע מכונה הדלקת בשם "ענביה"?

מקור השם של הדלקת מהשפה הלטינית: UVEA; ובעברית: אשכול ענבים. זאת, על שם הרקמה הפנימית בעין (הנראית כאשכול ענבים) - ונמשכת מהקשתית אל גוף העטרה; ומשם אל מאחורי הרשתית. הדלקת מערבת את הרקמות הפנימיות של העין - ולכן מכונה על פי האזור שבו היא מתפתחת.

במאמר מוסגר, נציין כי הקשתית (IRIS ) שהינה חלק מרקמת הענביה (UVEA) היא זו שנותנת את הצבע לעין: חום, כחול, ירוק וכו'.

דלקת ענביה בעין. אילוסטרציה: שאטרסטוק
דלקת ענביה בעין. אילוסטרציה: שאטרסטוק

כיצד מאבחנים את דלקת הענביה?

כאשר מופיעה בעין דלקת בעלת התסמינים המתוארים, שאיננה חולפת מעצמה אלא נמשכת מעל מספר ימים, יש להיבדק על ידי רופא עיניים, שבודק את העין עם מכשיר הבדיקה המקובל - מיקרוסקופ המגדיל מאוד את תמונת העין.

לאחר איבחון הדלקת הפנימית, יש לבצע בירור נרחב למציאת הגורם לדלקת. בדרך כלל, המטופל נשלח לסדרת בדיקות דם שונות, לצילומי רנטגן ולאמצעי הדמיה נוספים - על מנת לאשש את קיומה של הדלקת, להבין את גורמיה ולהתוות דרכי טיפול מתאימות.

חשוב לציין כי הליך אבחון של דלקת הענביה מתבצע אצל רופא עיניים בשיתוף רופא המשפחה. במקרים ספציפיים, ידרשו לשם האבחון גם בדיקת תבחין נוזל מהעין, ביופסיה של העין, בדיקות הדמיה שונות ועוד.

כיצד מטפלים בדלקת הענביה?

הטיפול הראשוני הניתן לדלקת הוא על ידי טיפות עיניים, הכוללות בדרך כלל סטרואידים, אנטיביוטיקה וטיפות המרחיבות את האישונים. לאחר אבחון הגורם לדלקת - ובהנחה שהיא מחמירה תחת טיפול מקומי - ניתן להוסיף טיפול בכדורים דרך הפה (כגון כדורי סטרואידים, אנטיביוטיקה ותרופות המדכאות את מערכת החיסון). במקרה של דלקת קשה במיוחד, יש לאשפז את המטופל בבית החולים ואף לטפל בתרופות דרך הווריד.

חשוב לדעת כי הטיפול בדלקת הענביה משתנה בין חולה לחולה, בהתאם לגורם הדלקת, למיקומה של הדלקת ובהתאם לחומרת התסמינים.

האם מדובר במחלה כרונית או נקודתית?

ברוב המקרים מדובר בדלקת כרונית, או על דלקת נקודתית שחוזרת מפעם לפעם ייתכן כי החזרה תתרחש ברווח של מספר שבועות, מספר חודשים ואף מספר שנים. לכן, מרגע הופעתה הראשונה של הדלקת - נדרש צורך במעקב סדיר של רופא עיניים.

בדיקת עיניים. אילוסטרציה: שאטרסטוק
בדיקת עיניים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

האם יש דרך להימנע מראש מהתפרצות הדלקת?

בדרך כלל אין דרך להימנע מהתלקחות הדלקת - ולכן מומלץ לאנשים שנמצאים מראש באחת משתי קבוצות הסיכון, להישאר עם יד על הדופק - וללכת להיבדק אצל רופא עיניים, אחת לחצי שנה.

במקרה שהתלקחות הדלקת מתרחשת בתדירות גבוהה במיוחד (כל מספר שבועות, או חודשים בודדים) - יש לתת טיפול תרופתי מונע קבוע. כיום, רופאי עיניים משתדלים להימנע ממתן טיפול קבוע שלא לצורך, עקב תופעות הלוואי הרבות של התרופות השונות.

עם זאת, במקרים קשים, כאשר הדלקות החוזרות גורמות לנזק מצטבר - שהינו חמור יותר מתופעות הלוואי של התרופות - אין ברירה אלא לפנות לטיפול מתמשך.

מה חשוב לדעת על שמירה תקינה של בריאות העיניים?

בכל מקרה של דלקת בעין, מומלץ להיבדק אצל רופא עיניים, אם הדלקת איננה חולפת לאחר מספר ימים. חשוב לדעת כי אם הבדיקה נדחית, עלול להתפתח נזק בלתי הפיך לעין.

האם על פי רוב הדלקת מעורבת בבעיות עיניים נוספות?

במקרים מסוימים, עקב סיבוכים של הדלקת או של התרופות, עלולות להתפתח בעיות עיניים נוספות, כגון: גלאוקומה, קטרקט וירידה חמורה בראייה. בחלק מהמקרים, מתפתחות במקביל בעיות כלליות אחרות בגוף, כגון: דלקות פרקים, בעיות מערכת העיכול, פריחות בעור וכו'.

לסיכום: כדי לשמור על בריאות הגוף ותקינות הראייה, יש לשים לב באופן קבוע לכל שינוי הקשור בראייה ובמבנה העין. למי שנמצא בקבוצת סיכון, חשוב להכיר את דלקת הענביה ואת תסמיניה - וללכת להיבדק באופן יזום כאשר הדלקת מופיעה, כדי למנוע נזק עתידי ובלתי הפיך.

ד"ר גיל סרטני הוא רופא עיניים מומחה, המתמחה בדלקות עיניים ובפגיעות שונות ברשתית. סגן מנהל מחלקת עיניים, מרכז רפואי "העמק", עפולה

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום