צריכת שומן רווי וסרטן ריאות

(0)
לדרג

עישון הוא הסיבה העיקרית להתפתחות סרטן הריאות. כעת, נוסף לעישון עוד סיכון - מחקר חדש מצא כי יש קשר ישיר צריכת שומן רווי לסיכון להתפתחות סרטן הריאה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Oncology, עולה כי בקרב מטופלים האוכלים כמות רבה של שומן רווי קיים סיכון מוגבר להתפתחות סרטן ריאות, בהשוואה לאלו המקפידים על דיאטה דלת-שומנים.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים נתונים מעשרה מחקרים שפורסמו בספרות הרפואית ונערכו בארצות הברית, אירופה ואסיה, במטרה לקבוע כיצד צריכת שומן בתזונה משפיעה על הסיכויים לממאירויות ריאה. המחקרים הקטנים כללו בסך הכל 1.4 מיליון משתתפים, מהם 18,822 עם אבחנה של סרטן ריאות. החוקרים סיווגו את המשתתפים לחמש קטגוריות, על-פי צריכה כוללת של שומן וצריכת שומן רווי. הם גם סיווגו את המטופלים לחמש קבוצות על-פי כמות שומן בלתי-רווי בתזונה.

מהנתונים עולה כי בקרב אלו שצרכו את הכמות הרבה ביותר של שומן בלתי-רווי תועד סיכוי נמוך ב-8% להתפתחות סרטן ריאות, בהשוואה לאלו שצרכו את הכמות הקטנה ביותר. החלפת 5% מהקלוריות משומן רווי בשומן בלתי-רווי לוותה בסיכון נמוך ב-16% לסרטן ריאות מסוג SCLC (Small Cell Lung Cancer) וסיכון נמוך ב-17% לסרטן מסוג SCC (Suqamous Cell Carcinoma).

בקרב מעשנים בהווה ובעבר, דיאטה עתירת שומנים לוותה בעליה נוספת של כ-5% בסיכון לממאירות ריאתית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות שהדרך הטובה ביותר להפחית את הסיכון לסרטן ריאות היא לא לעשן, תזונה בריאה עשויה גם כן לסייע בהפחתת הסיכון לממאירות זו. באופן ספציפי, מהנתונים עולה כי הגדלת צריכת שומן רב-בלתי-רווי תוך הפחתת שומן רווי, בעיקר בקרב מעשנים ואלו שהפסיקו לעשן לאחרונה, עשויה לסייע במניעת מחלות לב וכלי דם וגם סרטן ריאות.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום