הקשר בין סוכר לדיכאון בגברים

(0)
לדרג

גברים, שימו לב: תוצאות מחקר חדש שנערך בבריטניה מצא כי ככל שצריכת הסוכר היומית של גברים גבוהה יותר, כך עולה הסיכוי שלהם לסבול מהפרעות מצב רוח, כגון דיכאון

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מבוגרים בבריטניה צורכים כמות סוכר גבוהה כמעט כפליים מהרמה המומלצת, ומחקרים קודמים בנושא קשרו בין צריכת סוכר רבה לבין סיכון מוגבר לדיכאון. כעת, מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Scientific Report, עולה כי בקרב גברים הצורכים למעלה מ-67 גרם סוכר בכל יום כמות המצויה בשתי פחיות קולה תיתכן עלייה של כ-23% בסיכון להפרעות מצב רוח בתוך חמש שנים, בהשוואה לגברים הצורכים כמות סוכר קטנה יותר.

במסגרת המחקר השלימו החוקרים מדידות חוזרות של צריכת משקאות ומזונות מתוקים והשלימו הערכה נפשית לבחינת הקשר בין השניים. עם התבססו על נתוני מדגם Whitehall II; מחקר ארוך-טווח שכלל משתתפים בריאים בבריטניה. מבין 10,308 משתתפים שגויסו בשנת 1965, כשני שליש היו גברים וכשליש נשים. החוקרים בחנו את הנתונים שנאספו עד שנת 2013 וכללו משתתפים שדיווחו על צריכת לפחות שמונה פריטים מרשימה של 15 מאכלים ומשקאות מתוקים, דוגמת עוגות, ביסקוויטים, משקאות קלים ותוספת סוכר בקפה או בתה.

המשתתפים סווגו לקבוצות על-בסיס צריכת הסוכר היומית שלהם ממאכלים מתוקים ומשקאות קלים: מעל 67 גרם, בין 39.5-67 גרם, או פחות מ-39.5 גרם. בנשים, הסיווג היה לצריכה מעל 51 גרם, 30-51 גרם ופחות מ-30 גרם.

מהתוצאות עלה כי בגברים בשליש העליון, שצרכו את כמות הסוכר הרבה ביותר (מעל 67 גרם ביום), תועדה עליה של 23% בסיכוי להפרעות פסיכיאטריות נפוצות לאחר חמש שנים, בהשוואה לאלו בשליש התחתון. הממצאים לא היו תלויים בגורמים תזונתיים אחרים, אורח חיים בריא או מאפיינים סוציו-דמוגרפיים דוגמת מצב משפחתי ורמת שכר.

החוקרים לא הצליחו לזהות קשר דומה בקרב נשים, אך הדבר עשוי לנבוע ממדגם הנשים הקטן במחקר.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום