נוירובלסטומה: טיפול חדשני

(13)
לדרג

תוצאות הטיפול בנוירובלסטומה (סרטן אלים התוקף ילדים) היו מאכזבות לאורך שנים. קבוצת חוקרים פיתחה לאחרונה טיפול אימונולוגי המעניק תקווה גדולה

מאת: פרופ' יצחק יניב

בשנת 2002 הצטרף האיגוד הישראלי להמטולוגיה ואונקולוגיה ילדים, ליוזמה בינלאומית לשיפור תוצאות הטיפול בנוירובלסטומה בדרגת סיכון גבוהה - סרטן השכיח בילדים מתחת לגיל חמש.

הקבוצה שהתגבשה באירופה בנתה פרוטוקול טיפולי ניסיוני, לשפר את סיכויי ההחלמה של הילדים החולים, שהיו נמוכים מאוד. לאחרונה, הטיפול החדש קיבל אישור של רשות הבריאות האירופית, מה שיאפשר את אישורו ונגישותו לחולים בישראל.

במאמר זה, נספר על התהליך שעבר המחקר, שלמעשה התחיל מקבוצה של חוקרים - שלא יכלו לשאת עוד את התסכול הנובע מתוצאות הטיפול הגרועות במחלה הקשה.

נוירובלסטומה הוא סרטן השכיח בילדים מתחת לגיל חמש. צילום: thinkstock
נוירובלסטומה הוא סרטן השכיח בילדים מתחת לגיל חמש. צילום: thinkstock

מהי נוירובלסטומה?

נוירובלסטומה הינה גידול מוצק (להבדיל מגידול של הדם) - שכיח בילדים מתחת לגיל חמש. רוב החולים מאובחנים בשנים הראשונות לחייהם. אצל מרבית הילדים המאובחנים, מדובר במחלה מפושטת; כלומר: פרט לגידול הראשוני ביותרת הכליה או בשרשרת של מערכת העצבים, לאורך עמוד השדרה - המחלה מפושטת במח העצם, בעצמות, בכבד ובעור.

ישנם פרמטרים ביולוגיים לבדיקת תאי הגידול, המגדירים את מידת ה"אלימות" של המחלה; וקיימת קלסיפיקציה מקובלת בעולם, לגבי הפרמטרים השונים, שמכוונים את מידת האינטנסיביות של הטיפול.

כשהתחלתי לעסוק באונקולוגית ילדים - רוב הילדים והתינוקות שאובחנו נפטרו מהמחלה: עד לפני עשור, הטיפול המקובל היה כימותרפיה מאוד אינטנסיבית, ניתוח להוצאת הגידול (במידת האפשר), השתלת מח עצם עצמית, הקרנות לאזור הגידול הראשוני; ובהמשך - מתן ויטמיןA לתקופה בת חצי שנה.

כאשר המחלה אינה מפושטת, אין צורך בטיפול כה אינטנסיבי; במקרים אלה, על פי רוב, הטיפול יותר מצומצם - ומורכב מניתוח וכימותרפיה בלבד. גם עם השילוב הזה, של טיפול מאוד אינטנסיבי, סיכויי ההחלמה נעו בסביבות 30%. אצל רוב הילדים, נצפתה בשלב ראשון תגובה לטיפול - אבל לאחר מכן, המחלה הייתה מתקדמת.

מהי קבוצת SIOPEN?

כאמור, עקב חוסר ההצלחה המתמשך של הטיפולים שהיו קיימים בעבר, התסכול אצל הרופאים גבר - עד כדי כך שלראשונה בעולם, התאגדו חוקרים מסביב לעולם, על מנת לפתח תרופה, שלא במסגרת של חברת תרופות.

הקבוצה האירופית, שאנחנו חלק ממנה, נקראת SIOPEN. ההחלטה על הכניסה למיזם הזה לא הייתה פשוטה: התרופה בשלב הזה עוד לא הייתה קיימת - והיה צורך לשכור חברה שתייצר אותה עבור הקבוצה. לצורך כך, כל מדינה שחברה בקבוצה נדרשה להשקיע סכום כסף (יחסי למספר החולים הצפוי). עבור ישראל, הסכום עמד על כ-100,000 יורו, מפני שבישראל מאובחנים מדי שנה כ-20 ילדים חדשים עם נוירובלסטומה. 10-12 מהם עם מחלה בדרגת סיכון גבוהה, עבורם התרופה רלוונטית.

מכיוון שהיה מדובר בפרוטוקול טיפול מחקרי, לא ניתן היה לצפות מהמדינה או מקופות החולים לממן זאת. כאן, לשמחתנו הרבה, נכנסה לתמונה "עמותת חיים" - שנרתמה והשיגה את סכום הכסף הנדרש והובילה את ישראל להצטרף לפרוטוקול.

הפרוטוקול כיום כולל טיפול בנוגדנים מיד לאחר סיום ההקרנות. צילום: thinkstock
הפרוטוקול כיום כולל טיפול בנוגדנים מיד לאחר סיום ההקרנות. צילום: thinkstock

מהו אפוא הטיפול החדש שפיתחה קבוצת החוקרים?

הטיפול החדש הוא טיפול מבוסס אימונותרפיה: נוגדנים המיוצרים כנגד אנטיגנים מסוג GD2 הממוקמים על תאי הנוירובלסטומה, ברוב המכריע של המקרים.

נוגדנים אלה נקשרים לתאי הגידול - וגורמים להרס ישיר שלהם, תוך הפעלת מרכיבים נוספים של מערכת החיסון, התוקפים גם הם את הגידול. זהו טיפול מכוון מטרה, אשר פוגע רק בתאי הגידול - ולא בתאים אחרים בגוף (בשונה מכימותרפיה וקרינה).

נכון להיום, הפרוטוקול המקובל בעולם הוא שלאחר שמסיימים את ההקרנות אחרי השתלת מח עצם, נותנים טיפול בנוגדנים - למשך חצי שנה. תוצאות ניסויים קליניים עם מספר אלפי חולים סביב העולם (כולל בישראל), שתוצאותיהם ממשיכות להתפרסם, הראו כי התוספת של הטיפול בנוגדנים שיפרה את סיכויי ההחלמה בקרוב ל-20%.

בעקבות הצלחת המחקרים, התקבל לאחרונה אישור רשות הבריאות האירופית EMA לשווק את הנוגדנים כתרופה באירופה: כבר היום, בזכות ההצטרפות לפרוטוקול, כל הילדים בישראל שנזקקו לנוגדנים - קיבלו אותם בחינם במסגרת המחקר. אנחנו מלאי תקווה שבעקבות האישור האירופי, התרופה תוכל להירשם גם בישראל; וכי התרופה תיכנס לסל הבריאות, עבור עשרות הילדים בארץ שזקוקים לה - ושלא יוכלו יותר לקבל את התרופה במסגרת המחקרית, לאחר שאושרה על ידי הרשות האירופית.

לסיכום: טיפול מבוסס אימונותרפיה נותן תקווה לילדים חולי סרטן מסוג נוירובלסטומה. יש לקוות כי הטיפול, שקיבל לאחרונה אישור רשות הבריאות האירופית, ישולב בסל התרופות בישראל, כדי שהילדים שנהנו ממנו בחינם במהלך המחקר (במסגרתו פותח הטיפול) - ימשיכו ליהנות ממנו.

פרופ' יצחק יניב הוא מנהל המערך להמטולוגיה ואונקולוגיה ילדים, במרכז שניידר לרפואת ילדים; הוביל את השתתפות ישראל ביוזמה הנסקרת במאמר זה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום