הנקה ממושכת נגד טרשת נפוצה

(0)
לדרג

אימהות, שימו לב: מחקר חדש מצא כי נשים שהניקו את תינוקם למשך תקופה ארוכה יותר, נמצאות בסיכון נמוך יותר להתפתחות טרשת נפוצה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

בנשים המניקות את ילדיהן למשך תקופה ארוכה יותר ייתכן סיכון מופחת להתפתחות טרשת נפוצה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסם לאחרונה בכתב העת Neurology. החוקרים מדווחים כי בקרב נשים עם משך הנקה מצטבר של 15 חודשים ומעלה תועד סיכון נמוך במחצית להתפתחות טרשת נפוצה, בהשוואה לאלו שהניקו במשך לא יותר מארבעה חודשים.

המחקר כלל 397 נשים עם אבחנה חדשה של טרשת נפוצה, או השלב המקדים למחלה, CIS (Clinically Isolated Syndrome) וכן 433 ביקורות תואמות. שאלונים אישיים שימשו לאיסוף נתונים התנהגותיים (הריונות, הנקה, אמצעי מניעת היריון) וביולוגיים (גיל בעת מחזור ראשון ואחרון, אל-וסת).

בקרב נשים עם לידות חי, משך הנקה מצטבר של 15 חודשים ומעלה לווה בסיכון נמוך ב-53% לטרשת נפוצה, בהשוואה לנשים שהניקו ארבעה חודשים, לכל היותר. עוד מצאו החוקרים קשר בין הופעת מחזור ראשון בגיל 15, או מאוחר יותר, ובין ירידה של כ-40% בסיכון לטרשת נפוצה או CIS. סך שנות הביוץ ויתר הגורמים שקבעו זאת, כולל הריונות, לידות, אירועי אל-וסת ושימוש באמצעים הורמונליים למניעת היריון, כמו גם הגיל בעת הלידה הראשונה, לא השפיעו משמעותית על הסיכון לטרשת נפוצה או CIS.

החוקרים מסכמים וכותבים כי באימהות שהניקו למשך תקופה ארוכה יותר ייתכן סיכון נמוך יותר להתפתחות טרשת נפוצה בשלב מאוחר יותר. ממצאים אלו עולים בקנה אחד עם התועלת הבריאותית הידועה של הנקה ועם תצפיות קודמות לפיהן בנשים עם טרשת נפוצה שהקפידו על הנקה בלבד תועד סיכון נמוך יותר להתלקחות המחלה לאחר-לידה.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום