קושי להרות: לפעמים הבעיה אצל הגבר

(0)
לדרג

קשיים בכניסה להריון? אולי הבעיה איננה קשורה באישה, אלא בגבר? שיטת ברטוב מאפשרת לגלות בעיות פוריות בזרע - ופותרת אותן. סיפורה המרגש של ח'. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

ח' (השם המלא שמור במערכת) היא אישה חרדית, שנישאה בגיל מאוחר - ועברה לא מעט תלאות, עד לרגעים אלה בהם חובקת תינוק בריא בן חצי שנה. "קרה לי נס", אומרת ח' - ומיד מדגישה מדוע חשוב לה לספר את סיפורה: "אני בוחרת לשתף אנשים בסיפור שלי על אף שהדבר הזה לא נהוג בחברה החרדית. אני פשוט רואה בכך שליחות".

ח' מסבירה בהרחבה: "למדתי על בשרי בדרך הקשה - דברים שהייתי שמחה להימנע מהם וכעת חשוב לי לרתום את הניסיון שלי לטובת אחרים ובכך לסייע להם. קשיים בהבאת ילדים לעולם מהווים אתגרים מייסרים לשני בני הזוג - ולכן אשמח להקל ולסייע, איפה שרק אפשר על זוגות אלה".

ה"נס" עליו מדברת ח' התרחש בזכות שיטת פוריות חדשנית, שפיתח פרופ' בנימין ברטוב - שיטה שסייעה לה ולבעלה כמו ללא מעט זוגות במצבם, להגשים את חלומם. "שמעתי על פרופ' ברטוב במקרה", מספרת ח' ומתארת: "גלשתי באחד הפורומים באינטרנט - וקיבלתי המלצה להגיע לייעוץ במרכז ברטוב. התמזל מזלנו ובבדיקה נמצא כי אני ובן זוגי מתאימים לסוג הטיפול המוצע. בזכותו, הצלחנו להרות וללדת".

כל בעיה או פגם במבנה הזרע ימנעו הפריה ו/או הריון תקין. צילום: thinkstock
כל בעיה או פגם במבנה הזרע ימנעו הפריה ו/או הריון תקין. צילום: thinkstock

מה עלול לגרום לבעיות פריון?

פרופ' בנימין ברטוב מסביר: "קשיי פריון נובעים מגורמים שונים ומגוונים. חלקם נעוץ בבעיות פריון של האישה - וביותר ממחצית המקרים, הקושי להרות נובע מבעיות פוריות של הגבר. כושר ויכולת הפריון של הגבר תלויים בתקינות של שלושה מאפיינים: הראשון - כמות תאי הזרע; השני - תנועתיות של תאי הזרע; השלישי - המבנה של תאי הזרע, מה שמכונה "מורפולוגיה".

שיטת ברטוב מסייעת לשפר את סיכוייהם של בני זוג, שמתקשים להרות בעיקר על רקע בעיית מורפולוגיה; כלומר נוכח בעיה מבנית של תאי הזרע של הגבר. רק תא זרע בעל מבנה תקין לחלוטין יכול לתרום לתהליך שבסופו יגיעו בני הזוג עם תינוק הביתה. כל בעיה או פגם במבנה הזרע ולו הזעירים ביותר ימנעו הפריה ו/או הריון תקין.

החשיבות הרבה של התקינות המבנית של הזרע הן שעומדות בבסיס השיטה. כך, בעזרת מיקרוסקופ מיוחד ניתן לבצע הגדלה גדולה פי 6000 של תאי הזרע הנבדקים מבלי לפגום באיכותם וכך מתאפשר לברור את התאים התקינים ובעזרתם להפרות את הביצית".

מדוע כה חשוב לבצע בדיקת זרע?

פרופ' ברטוב: "לא כולם מופנים בתחילת הבירור לבדיקת זרע. פעמים רבות האישה עוברת בדיקות פריון קשות ומפרכות לפני הגבר - וכך מתבזבז זמן יקר".

שנית, אם בודקים זרע בבדיקה "רגילה", ללא הגדלה משמעותית - מפספסים בעיות מבניות, שכן מזוהות בשיטת ברטוב. כאשר מגדילים זרע באופן משמעותי בבדיקה רגילה, יש לצבוע אותו - ואז אותו תא זרע מאבד מתקינותו ולא ניתן להפרות בו את הביצית. הייחודיות בשיטת מיון זו נובעת מהיכולת להגדיל את תאי הזרע, כך שניתן לזהות בעיות מבניות בצורה המדויקת ביותר מבלי להרוס את תאי הזרע. כך, גם מתאפשר להשתמש בזרעים הטובים שזוהו - מה שמכפיל את הסיכוי להתעברות ולהריון תקין. בשיטת זו נבדקים למעלה מ-80 פרמטרים שונים המאפיינים כל תא ותא. לפעמים, נקודות ובליטות מזעריות - שלא היה ניתן לזהותן בבדיקה שגרתית - הן אלה שגרמו לקושי להרות, או להפלות בשבועות מוקדמים".

המסר החשוב ביותר: לא להניח שהפריה מוכיחה שהזרע תקין. צילום: שאטרסטוק
המסר החשוב ביותר: לא להניח שהפריה מוכיחה שהזרע תקין. צילום: שאטרסטוק

ח', מהם המסרים שאת מבקשת להעביר לזוגות המתקשים בהבאת ילד לעולם?

לא לבזבז זמן יקר. "אם יש חשש כי מדובר בבעיית זרע, אין להסתפק בבדיקה הרגילה - וכדאי לבחון את האפשרות לבצע בדיקת זרע מעמיקה יותר. זה יכול לחסוך זמן רב, סבל, ריצות ובדיקות מיותרות.

אל תסתפקו במבחן ההפריה. "המסר החשוב ביותר שלי הוא לא להניח שהפריה מוכיחה שהזרע תקין. זוהי טעות נפוצה וכואבת שחוויתי על בשרי את מחירה הכבד. הרופאים והזוגות המטופלים בטוחים שאם התרחשה הפריה - הווי אומר שהזרע תקין ואז אין צורך לבדוק גם את הגבר. במצב כזה, בני הזוג ממשיכים 'להתענות'. האישה עוברת טיפולי הפריה קשים ובני הזוג שוב ושוב מתאכזבים".

הנחה שגויה זו עלתה לח' ובן זוגה ביוקר רב - הפלות בשלבים מוקדמים של ההריון ואת המחיר ששילמו שואפת ח' למנוע מאחרים ומחדדת: " הפריה יכולה להתרחש גם כשיש בעיה מורפולוגית, אבל עצם הכניסה להריון איננה מצביעה באופן מוחלט על היעדר בעיה. גם זרע פגום מורפולוגית יכול להפרות את הביצית. כולם אמרו לי שאם יש הפריה, אין בעיה בזרע - ולמזלי התעקשתי. לימים, הוכח שצדקתי - בזרע של בעלי נמצאה בעיה מבנית מינורית ומזערית, שלא הייתה מזוהה ומאותרת בשום בדיקה אחרת. למזלי, התעקשתי על בדיקת זרע- החלטה ששינתה את חיינו".

חשוב לדעת: קושי בכניסה להריון עשוי לנבוע מבעיית פוריות אצל הגבר ביותר ממחצית המקרים. גם הפלה לאחר הפריה קשורה אף היא בבעיית פוריות אצל הגבר. כאשר יש קושי שכזה, כדאי מאד לקבל אבחון מקיף לגבי מצב תאי הזרע של הגבר. שיטת ברטוב מאפשרת זיהוי, אבחון וטיפול חדשני שאינו קיים בשיטות אחרות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום