מיאלומה נפוצה: פריצות דרך

(3)
לדרג

כיצד הפכה מיאלומה נפוצה ממחלה חשוכת מרפא, עם תוחלת חיים קצרה מאד - למחלה נשלטת לאורך זמן, עם איכות חיים? ובמקרים מסוימים, ריפוי - לחלק מהחולים?

מאת: ד"ר יעל כהן

אני זוכרת ששמעתי לראשונה על מיאלומה נפוצה, בתקופת לימודי הרפואה שלי. באותם ימים, היה מדובר במחלה חשוכת מרפא. החולים החזיקו מעמד שנה, אולי שנתיים - ולרפואה היה מעט מאד טיפול להציע; גם מה שהיה ניתן להציע - עבד באופן חלקי.

השנים חלפו - והתמונה השתנתה מהקצה אל הקצה. כיום, מיאלומה נפוצה היא אחת המחלות המובילות בעולם - מבחינת היקף ההתקדמות המדעית ואפשרויות הטיפול. גם בקרב חולים עם מחלה קשה ופגיעה נרחבת, אפשר לסלק את סימני המחלה לתקופה ממושכת - והחולים מצליחים להשתקם ולחזור לתפקוד ולחיים מלאים. התרחש שינוי עצום בתפיסה של סרטן מח העצם - ובאפשרויות הטיפול במחלה.

חוקרים הצליחו לפתח תרופות חדשות ויעילות למיגור המחלה. צילום: thinkstock
חוקרים הצליחו לפתח תרופות חדשות ויעילות למיגור המחלה. צילום: thinkstock

כיצד הפך סרטן מח העצם, ממחלה חשוכת מרפא עם תוחלת החיים קצרה מאד - למחלה נשלטת לאורך זמן, עם איכות חיים טובה. ואולי אף עד כדי ריפוי של חלק מהחולים?

אנו חייבים את השינוי המרשים במהלך המחלה לצוותים רבים של חוקרים ורופאים ברחבי העולם. הודות לעבודתם, אנו מתחילים להבין את הביולוגיה של המחלה. שאלות רבות מתחילות להתבהר: מה משתבש במסלולי הבקרה של התאים - והופך אותם משומרי הסף של מערכת החיסון שלנו, לתאים ממאירים? האם כל התאים במיאלומה זהים? איך מתפתחת עמידות לתרופות? האם ניתן למנוע זאת? איך נזהה את אותם החולים, בהם המחלה צפויה להישנות מוקדם יותר? והאם נוכל להתאים להם טיפול שיתגבר על נטייה זו?

מהם החידושים האחרונים בחזית המחקרים, אודות מיאלומה נפוצה?

אחד המחקרים המבטיחים, הבודקים את המשמעות הרפואית של השינויים החלים בתאי פלסמה, בעת הפיכתם מתאים בריאים - לתאים ממאירים (תאי מיאלומה), הוא מחקר ה-CoMMpass שתוצאותיו הראשונות התפרסמו ביולי האחרון.

המחקר החל ב-2011, מוסיף להתקיים גם עתה - ומתעתד לאסוף נתונים גנטיים וקליניים של מעל 1,000 חולי מיאלומה בארה"ב. הנתונים משמשים לבניית מודל כוללני, שיזהה קשרים בין השיבושים (מוטציות) החלים בצופן הגנטי של תאי המחלה, האחראים למהלך המחלה ולאיכות התגובה לתרופות שונות.

במחקר כבר זוהו תבניות הקשורות למיאלומה, בסיכון יתר להישנות - וכן רמזים למעורבות גנים חדשים, שהקשר שלהם למיאלומה לא היה ידוע עד כה (ועשויים להוביל בעתיד לגישות טיפוליות חדשות).

מרכז המיאלומה בבית החולים "איכילוב" שותף למחקר חדשני, הנעשה במכון ויצמן, במעבדות של פרופ' עידו עמית ופרופ' עמוס תנאי - ובודק שינויים בביטוי גנים שונים, בתאי מיאלומה של מטופלים.

אנו מקווים לתרום בכך לחשיפת מנגנוני מחלה נוספים. תקוותנו היא כי בעוד מספר שנים, נוכל להתאים את הטיפול לכל חולה באופן מדויק - לאחר שנזהה את מאפייני המיאלומה שלו. כלומר: נוכל להציע "רפואה מותאמת אישית".

כבר כיום, על בסיס ההבנה הביולוגית המעמיקה של מנגנוני המחלה, הצליחו חוקרים ומדענים לגלות ולפתח תרופות חדשות במנגנוני פעולה שונים, המשלימים זה את זה - ליעילות טובה יותר במיגור המחלה.

כך, באמצעות מחקרים קליניים שמבוצעים ברחבי העולם וגם אצלנו, אנו לומדים לבנות את האסטרטגיות היעילות והמוצלחות ביותר - ולהתאימן בהתאמה אישית לחולים, במטרה לייצר "שקט מהמחלה", שיימשך לפרק הזמן הארוך ביותר האפשרי .

האם תרופות חדשות למיאלומה באות לידי ביטוי בסל התרופות?

התרופות החדשות למיאלומה נפוצה, מתווספות בקצב מרשים. רק ב-2017 נכללו בסל הבריאות שלוש תרופות חדשות לגמרי. תרופות חדשות נוספות נמצאות כעת במחקרים קליניים - וצפויות להתווסף לארסנל שלנו, כבר בשנים הקרובות.

בין התרופות, ניתן למנות תרופות ממשפחת האימונותרפיה, אשר "מחנכות מחדש" את מערכת החיסון של החולה - לפעול כנגד המחלה. אחת התוספות המרשימות למשפחות התרופות, שזמינות היום לשימוש הן תרופות ביולוגיות, המבוססות על נוגדנים שיוצרו במעבדה - ומוכוונים כנגד תאי המיאלומה.

לאחרונה, נמצא כי שילוב נוגדנים טיפוליים, יחד עם התרופות המוכרות למיאלומה - הוביל לפריצת דרך, מבחינת ההפחתה בשיעורי חזרת המחלה ביותר מ-60% - בהשוואה לטיפול הקודם שניתן.

כמובן, כולנו שותפים להתרגשות סביב מכירת חברת "קייט פארמה", על בסיס פיתוח של פרופ' זליג אשחר - שהצליח ליצור פריצת דרך רפואית חסרת תקדים, בטיפול במחלת הסרטן על ידי טיפול תאי.

חוקרים ורופאים רבים בעולם לומדים את הביולוגיה של המחלה. צילום: שאטרסטוק
חוקרים ורופאים רבים בעולם לומדים את הביולוגיה של המחלה. צילום: שאטרסטוק

מהי טכנולוגיית CAR-T?

פרופ' אשחר, המנהל כעת מעבדת מחקר במרכז הרפואי "איכילוב", הוא הראשון שפיתח את טכנולוגיית ה-CAR-T, המבוססת על הנדסה גנטית של תאי מערכת החיסון של החולה. מדובר בטיפול מתקדם, הניתן במסגרת מחקרית ב"איכילוב" לחולי לימפומה. תוצאות ראשונות על יישום גישה זו במיאלומה - נראות מעודדות; ואנו מקוים כי נוכל לשתף בעתיד במחקרים אלה גם חולים ישראלים.

עוד התקדמות חשובה שאנו מיישמים, מבוססת על יכולתנו למדוד, בצורה מדויקת ורגישה: האם נותרה שארית של הסרטן - אפילו שארית זעירה, אפילו בתא אחד מתוך מיליון (.(MRD על בסיס זה, נעשים כיום מחקרים - בהם אנו מנסים להמשיך בטיפול אינטנסיבי, עד להיעלמות סימני המחלה.

לסיכום: אין ספק כי מכלול הכלים והידע מאפשרים לנו כיום לשלוט במחלה לשנים רבות, במהלכן חולים רבים נהנים מאיכות חיים טובה. כבר היום, נראה כי חלק קטן מהחולים יכול להירפא מהמחלה - ואני אופטימית כי בשנים הבאות, שיעור החולים הנרפאים מהמחלה ילך ויגדל.

ד"ר יעל כהן היא מנהלת שירות המיאלומה הנפוצה ב"איכילוב".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום