ירידה במשקל: חשיבות עיצוב הגוף

(0)
לדרג

הורדתם קילוגרמים רבים? כל הכבוד. ומה עושים עם עודפי העור? מחקרים מראים שעודפי עור גורמים לתסכול ונטייה להשמנה חוזרת. ניתוח לעיצוב גוף - ותיפרדו מהעודפים

מאת: ד"ר טלי פרידמן

לאחר ירידה משמעותית במשקל - בעקבות דיאטה או לאחר ניתוח בריאטרי - זוכים אמנם בגוף חדש, אך לרוב סובלים מרפיון עור ומעודפי עור. הפתרון לכך הוא ניתוח לעיצוב גוף, שהפופולריות שלו עולה - עם השנים. הדרישה העצומה היא תוצאה של שילוב מנצח: שביעות הרצון הגבוהה של המטופלים מניתוחים אלה, לצד החלמה קלה יותר - מכפי שהיה בעבר.

כתוצאה ממה נגרמים רפיון עור ועודפי עור?

רפיון עור ועודפי עור נוצרים עקב פגיעה באלסטיות של העור, ביכולתו להתכווץ ולהסתגל לנפח הגוף הרזה יותר.
עודפי העור הם בעיקרם בעיה פיזית - מאחר שהם מלווים בהפרעות בהיגיינה, ריחות לא נעימים, דלקות בעור (תחת הקפלים), קשיים בהתאמת הביגוד; ולעיתים אף כאבי גב, בעקבות יציבה לא תקינה.

עם זאת, לצד הפן הפיזי והאסתטי - קיים גם צורך נפשי עמוק להסתיר את העודף העורי, שכן המראה המעוות, עקב נוכחות עודפי העור - נוטע במטופלים תחושה כי נותרו שמנים וכל המאמץ הגדול שעשו לרדת במשקלם הותיר בהם עיוות, אותו הם מנסים להסתיר.

רפיון עור ועודפי עור נוצרים עקב פגיעה באלסטיות של העור. צילום: thinkstock
רפיון עור ועודפי עור נוצרים עקב פגיעה באלסטיות של העור. צילום: thinkstock

מהן הדרכים לפתרון הבעיה?

בשנים האחרונות, חלה בישראל עליה גדולה - בניתוחים להסרת עודפי עור ולעיצוב הגוף.

עיצוב הגוף הוא שם כולל לניתוחים אסתטיים כירורגיים - ובהם: שאיבות שומן מקומיות ומקיפות, עיצוב ופיסול חלקי גוף שונים (בטן, חזה, ישבן, ירכיים וזרועות) והסרת עודפי העור. מטרתם של התהליכים הכירורגיים היא לפסל את הגוף - שעבר שינויים כתוצאה מהשמנה והתעוות בהמשך, כתוצאה מהירידה הגדולה במשקל.

מהם סוגי הניתוחים הקיימים?

ניתוח עיצוב הגוף הנפוץ ביותר הוא ניתוח מתיחת בטן, או מתיחת בטן היקפית (בודי ליפט).

ניתוח מתיחת בטן היקפית מתאים לנשים ולגברים הסובלים מעודפי עור בדופן הבטן, הירך הצידית והעכוז. בניתוח זה, מתבצע שיפור וחיטוב בדופן הבטן , מושג שיפור ניכר בצלוליט בצידי הירך והעכוז מורם ונראה חטוב יותר. הניתוח משפר בצורה ההיקפית והטובה ביותר את מראה הגוף.

ניתוחים פופולריים נוספים הם: ניתוח למתיחת פנים וצוואר וניתוחי חזה.

ניתוח למתיחת פנים וצוואר נעשה במטרה להצעיר ולרענן את מראה הפנים והצוואר, במהלכו מתבצע הידוק מעטפת שרירי הפנים, מתיחת העור, שאיבת שומן בצוואר ובמקרים מסויימים השתלת שומן באזורים שונים בפנים, פילינג ועוד.; ניתוחי חזה - הרמה, הקטנה, הגדלה; והסרת עודפי עור בצדי החזה.

ניתוח מתיחת זרועות: ניתוח המשלב, בהתאם לצורך - שאיבת שומן ומתיחה של עור הזרוע, לאחר עיצובה.

ניתוח ירכיים צדיות ופנימיות: אזור הירכיים הוא אזור הנוטה לצבור שומן; בנוסף לפן האסתטי, מדובר גם בבעיה רפואית - הנגרמת בעקבות שפשפות ודלקות עור במיקום זה. לפיכך, ניתוח לעיצוב הירכיים הוא בין הטיפולים האסתטיים השכיחים ביותר - לעיצוב, חיטוב, מתיחות והצרת היקפים. אופי הניתוח נקבע בהתאם למבנה הירך של המטופל: כאשר קיימים מצבורי שומן בולטים והעור מתוח, ניתן לעצב את הירך רק באמצעות שאיבת שומן. במקרה בו קיימים גם עודפי עור הנראים כקפלים, קמטים או לעתים כמצבורי שומן גדולים ורפויים - חייבת להתבצע גם מתיחה של העור, בחתך מפשעתי או בחיתוך ארוך יותר.

הרמת ישבן: עודפי עור מוסרים מחלקו העליון של העכוז - וכך נוצר מראה מורם לעכוז. במקרה הצורך, מוזרק גם שומן עצמוני או נעשה שימוש ברקמה העליונה העודפת - כדי להגדיל ולעצב את הישבן.

הרמת גב: הסרת עודפי עור לאורך הגב, תוך הסתרת קו החתך בקו החזייה - בצורה מדויקת.

כיצד מתבצע התהליך?

ניתן לבצע את תהליך עיצוב הגוף לאחר סיום תהליך הירידה במשקל - ולאחר שהמשקל יציב, במשך מספר חודשים.

התהליך מתוכנן לאחר ייעוץ ומפגש אישי מעמיק של המטופל עם המנתח - המאפשר היכרות, מענה על כל השאלות, תיאור התהליך במלואו ותכנון הניתוח בראיה כוללת, ממוקדת ואישית עבור המטופל.

בפגישת ההכנה לניתוח, מוודא המנתח כי הבדיקות הרפואיות של המטופל תקינות וכי אין חסרים תזונתיים משמעותיים, העלולים להופיע לאחר ניתוחי הרזיה ודיאטות שונות. במקרה שנמצאים חסרים של ויטמינים או חלבון - יש להשלים אותם לפני הניתוח. מטופלים הצפויים לעבור ניתוחים בהיקף גדול, מבוגרים או מטופלים הסובלים ממחלות כרוניות שונות - ייבדקו לפני הניתוח ע"י המרדים במרכז הרפואי, על מנת לאשר את מוכנות הגוף לניתוח.

בכל מקרה, על המטופל להפסיק לעשן לחלוטין - כחודש לפני הניתוח; ולפחות כחודש לאחריו.

כיצד מתנהל הניתוח עצמו?

במהלך הניתוח, מוזרק חומר הרדמה לכל אזורי הניתוח, על מנת למנוע כאב בימים הראשונים שלאחר הניתוח - ולאפשר ירידה מוקדמת מהמיטה. לאחר השחרור מבית החולים, המטופל נוטל תרופות למניעת כאבים, במשך מספר ימים. בנוסף, המטופל גורב גרבי מסאז', שממריצים את זרימת הדם ברגליים בעת מנוחה - ומקבל גם טיפול במדללי דם לפי הצורך. כל אלה, בשילוב עם התניידות מוקדמת - מונעים קרישי דם, לאחר ניתוחים גדולים.

ניתוח מתיחת זרועות משלב לעיתים שאיבת שומן ומתיחת העור. צילום: thinkstock
ניתוח מתיחת זרועות משלב לעיתים שאיבת שומן ומתיחת העור. צילום: thinkstock

האם ניתוח לעיצוב הגוף כולל אזור אחד בגוף, או מספר אזורים?

מטופלים רבים אכן שואפים לעצב מספר אזורים בגוף בו זמנית, באותו ניתוח ובאותה החלמה - ולסיים את עיצוב הגוף, בבת אחת.

אם המצב הבריאותי מאפשר זאת והיקף הניתוחים אפשרי - מבחינה בטיחותית, ניתן יהיה לנתח מספר אזורים בשלב אחד. לעיתים, יש צורך לפצל את הניתוחים לשני שלבים, בייחוד אם מדובר במספר אזורים רב ואורך הניתוח צפוי להתארך מדי. השאיפה היא לסיים בתוך חצי שנה את פיסול הגוף הכולל.

במקרים ספציפיים, בהם מדובר במטופלים בריאים, פעילים גופנית, שכמות עודפי העור אצלם מוגבלת - ניתן להסיר בניתוח אחד את כל עודפי העור. ניתוח זה קרוי Total Body Lift.

מהי חשיבות הניתוחים לעיצוב הגוף?

מספר מחקרים שפורסמו לאחרונה בארצות הברית, שוויץ וישראל - מדגישים את חשיבות הניתוחים לעיצוב הגוף, בסגירת מעגל ההשמנה.

המחקר הישראלי בנושא, מוכיח שמטופלים שמבצעים ניתוח להסרת עודפי עור לאחר ירידה גדולה במשקלם, יצליחו לשמור על משקלם הנמוך - לטווח ארוך. זאת, בהשוואה לאלה שעברו ניתוח הרזייה מוצלח (ניתוח בריאטרי) ולא נפטרו לאחר מכן מעודפי העור - מטופלים אלה נוטים לחזור ולהשמין, כחלוף הזמן.

לסיכום: ניתוחי עיצוב גוף הינם ניתוחים בטוחים, המבוצעים בשיטות כירורגיות מתקדמות, עם חומרי הרדמה בעלי מינימום תופעות לוואי. מניעת כאב בצורה יעילה, שיטות יעילות לצמצום אובדן דם ניתוחי ומתן מדללי דם לאחר ניתוחים גדולים - מאפשרים היקפי ניתוח גדולים והחלמה בטוחה, עם מינימום סיבוכים.

ד"ר טלי פרידמן היא מומחית בכירורגיה פלסטית, בעלת מומחיות על ייחודית - בניתוחים לעיצוב הגוף והפנים.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום מתיחות בטן ושאיבות שומן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום