קרוהן וקוליטיס: סיכון לאירוע עורקי אקוטי

(0)
לדרג

מחקר חדש מצא כי בחולים במחלות מעי דלקתיות קרוהן וקוליטיס כיבית תועד סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם. הסיכון הגבוה ביותר זוהה בחולים מתחת לגיל 55

מאת: ד"ר עמית עקירוב

בחולים עם מחלת מעי דלקתית סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם, כאשר הסיכון הגבוה ביותר זוהה בחולים צעירים מתחת לגיל 55 שנים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Gut.

החוקרים בחנו את הנתונים ממכתבי שחרור מבית חולים בצרפת בין השנים 2008-2013 של חולים מעל גיל 15, עם מחלת מעי דלקתית, שכללו כ-98,000 חולים עם מחלת קרוהן וכ-112,000 עם קוליטיס כיבית. החולים היו במעקב עד אירוע עורקי אקוטי ראשון, שהוגדר כמחלת לב איסכמית (כולל התקף לב), מחלת כלי דם של המוח (כולל אירוע מוחי) ומחלת עורקים היקפית.

במהלך המעקב תועדו 5,554 אירועים עורקיים אקוטיים: 57.2% על-רקע מחלת לב איסכמית, 30.9% עקב מחלת כלי דם של המוח ו-11.9% עקב מחלת עורקים היקפית.

בחולי קרוהן וקוליטיס כיבית תועד סיכון מוגבר משמעותית לאירוע עורקי אקוטי. חולי קרוהן בגילאי 15-54 שנים היו בסיכון הגבוה ביותר והיקף הסיכון פחת לאחר גיל 55. חולים עם קוליטיס כיבית בגילאי 15-34 שנים היו בסיכון הגבוה ביותר לאירוע עורקי אקוטי, בעוד שחולים בגילאי 55-74 שנים היו גם כן בסיכון מוגבר, אך בהיקף קטן יותר. חולים בגילאי 34-54 שנים ואלו בגילאי 75 ומעלה לא היו בסיכון מוגבר.

בהשוואה לאוכלוסיה הכללית, בנשים עם מחלת מעי דלקתית, בפרט מחלת קרוהן, סיכון גבוה יותר לסיבוכים עורקיים, בהשוואה לגברים.

עוד זוהה קשר בין פעילות מחלה ובין סיכון מוגבר לאירוע עורקי אקוטי בחולי קרוהן. הסיכון המוגבר היה מובהק סטטיסטית בכלל קבוצות המחלות העורקיות, והיקף הסיכון היה הגבוה ביותר עבור מחלת עורקים היקפית. פעילות המחלה נקשרה גם עם סיכון מוגבר לאירועים עורקיים אקוטיים בחולי קוליטיס כיבית, אך הסיכון למחלת כלי דם של המוח לא היה מובהק סטטיסטית.

כל החולים היו בסיכון מוגבר לאירועים עורקיים אקוטיים בשלושת החודשים לפני ואחרי אשפוז על-רקע מחלת מעי דלקתית.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום