סרטן השד: שחזור שד לאחר כריתה חלקית

(0)
לדרג
תוכן מקודם

גם לאחר כריתה חלקית, שחזור השד משפר את ההתמודדות הנפשית עם הסרטן, את דימוי הגוף ואת התפקוד החברתי לאחר הכריתה

רופא מנתח פלסטי ,מומחה לכירורגיה פלסטית
077-2311113 (מספר מקשר)

רוב הנשים החולות בסרטן השד אינן עוברות כריתה מלאה, אלא כריתה חלקית להוצאת הגידול והקרנות לאחריה.

למרות זאת, המודעות הציבורית בכל הקשור לשחזורי שד גדולה רק בהתייחס לשחזורים לאחר כריתה מלאה, ורוב הנשים כלל אינן יודעות שהן זכאיות לשחזור שד גם תוך כדי כריתה חלקית.

חשיבות השחזור לאחר כריתה חלקית

השד אינו איבר בעל תפקיד פונקציונלי בלבד, אלא נחשב לאחד מסמלי הנשיות והפוריות עוד מימי קדם.

שאלת אפקטיביות השחזור היתה במשך שנים רבות מקור לחילוקי דעות בספרות הכירורגית והאונקולוגית. כיום ידוע כי שחזור השד משפר את ההתמודדות הנפשית עם סרטן השד, את דימוי הגוף ואת התפקוד החברתי לאחר כריתת השד.

שחזור השד מוגדר היום כחלק מחבילת הטיפול בחולות סרטן השד והוא מתבצע כך שפגיעתו בתוכנית הטיפול האונקולוגית תהיה מזערית (אם בכלל).

בניגוד למקרים של כריתה מלאה, שבהם ברורה יעילות השחזור, רבים טועים להמעיט בערכה של ההתייחסות הפלסטית והשחזור לאחר כריתה חלקית. שגיאה זו נובעת מכך שאין מביאים בחשבון כי לעיתים - לאחר כריתה חלקית והוצאת הגידול - עלולים להיווצר בשד עיוותים קשים, שאף מחמירים לאחר ההקרנות וגורמים למראה שד בלתי אסתטי (אף יותר ממראה השד לאחר כריתה).

לאחר כריתה חלקית והוצאת הגידול, עלול להיווצר עיוות בשד. צילום: thinkstock
לאחר כריתה חלקית והוצאת הגידול, עלול להיווצר עיוות בשד. צילום: thinkstock

כריתה חלקית

ההחלטה על כריתה מלאה או חלקית תלויה ביחס בין גודל השד לגודל הגידול. כריתה חלקית ניתן לבצע גם כאשר חלק ניכר מהשד נכרת.

שחזור לאחר כריתה חלקית ניתן לבצע בחלק מהמקרים, שבהם השד מספיק גדול או צנוח (שכיחות סרטן השד גבוהה יותר בקרב נשים בגילאי 40-50, שבהם השדיים לרוב צנוחים ויש עודפי עור ו/או עודפי רקמה, היכולים לשמש לצורך "מילוי" החלק שנכרת).

כאשר ניתוח הכריתה נעשה בשיתוף עם פלסטיקאי, ניתן לשפר את מראה השד וליצור שד שיהיה יפה יותר גם אחרי ההקרנות. לכן חשוב להיוועץ בפלסטיקאי המתעסק בשחזורי שד לפני כל כריתה, אפילו אם מדובר בכריתת גידול של 2 ס"מ, ולשאול על שחזור שד חלקי וטיפול המשלב אונקולוגיה ופלסטיקה.

כיצד מתבצע שחזור שד לאחר כריתה חלקית?

שחזור לאחר כריתה חלקית כלול כאמור בחבילת הטיפול ולכן אינו כרוך בתשלום, אלא רק בבקשתה של המטופלת.
לאחר שהמטופלת נפגשת עם הכירורג ומקבלת הסבר על הגידול עצמו, גודלו ומיקומו, היא מופנית לפלסטיקאי שמעריך האם ניתן לבצע שחזור אונקולוגי-פלסטי.

אם כן הכירורג והפלסטיקאי נפגשים בחדר הניתוח ומתכננים יחד את ניתוח הכריתה והשחזור. הכירורג מסמן את האזור שצריך לכרות, ובהתאם לכך מסמן הפלסטיקאי לכירורג את מיקום החתכים הרצוי (קרוב ככל האפשר לפטמה, על מנת שניתן יהיה להזיז את הפטמה ולמלא את השד). לאחר שהכירורג מסיים את עבודתו, משתמש הפלסטיקאי ביתרת הרקמה כדי למלא את החסר ולעצב את השד.

בתיקוני שחזור ובמידת הצורך (למשל במקרים שבהם הכריתה היתה גדולה מהמתוכנן), ניתן להכניס לחלל השד שתלי סיליקון, על מנת למלא את החלל ולהרים את השד.

תיקוני סימטריה

בתהליך שחזור השד מונים גם את הניתוחים המבוצעים לשד הבריא, על מנת להשיג סימטריה מרבית עם השד המשוחזר (כגון הרמה, הקטנה, או הגדלה של השד השני).

ברוב המקרים משתדלים לבצע את תיקוני הסימטריה, שהינם קוסמטיים לחלוטין, תוך כדי הניתוח המשולב. במקרים שבהם הדבר אינו מתאפשר (לרוב בגלל זמני חדר ניתוח קצובים), ניתן לבצע את תיקון הסימטריה גם בשלב מאוחר יותר.

בתיקוני שחזור ובמידת הצורך ניתן להכניס לשד שתלי סיליקון. צילום: שאטרסטוק
בתיקוני שחזור ובמידת הצורך ניתן להכניס לשד שתלי סיליקון. צילום: שאטרסטוק

האם כל מנתח פלסטי יכול לבצע ניתוח שחזור?

טכניקת ניתוח השחזור דומה אמנם לניתוח שד קוסמטי וזמן ההחלמה של ניתוח משולב דומה לזמן ההחלמה מניתוח קוסמטי, אך חשוב להדגיש כי ניתוח כזה מצריך מהפלסטיקאי הבנה גם בשחזורי שד וגם בניתוחי שד קוסמטיים, כך שיידע להביא בחשבון גם את שלבי הטיפול הבאים (הקרנות) ואת השפעתם על מראה השד - ולהתחשב בהם בעת תכנון ניתוח השחזור.

אמנם מדובר בניתוח מורכב יותר הן עבור הכירורג הן עבור הפלסטיקאי, אך התוצאה הסופית משתלמת ולכן המאמץ מוצדק. נכון להיום, יש בישראל מעט רופאים המבצעים את הפרוצדורה המדוברת, אך מדובר במגמה שמתפשטת ברחבי העולם כולו ויש עלייה במספר הכירורגים שלומדים את התחום.

ד"ר דין עדאל הוא מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית וכוויות במרכז הרפואי רבין (בלינסון) ובביה"ח שניידר.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום