כבדות ראייה: כל הפתרונות

(0)
לדרג
תוכן מקודם

לא ניתן לטפל בלקות ראייה חמורה במשקפיים רגילים, תרופות או ניתוח. אולם קיימים פתרונות ייחודיים כגון: משקפיים טלסקופיים/מיקרוסקופיים ומכשירי הגדלה

אופטיקאי
077-2311082 (מספר מקשר)

כבדי ראייה הם אנשים הסובלים מליקוי ראיה חמור, שלא ניתן לתקן אותו באמצעות משקפיים קונבנציונליים או באמצעות ניתוח או טיפול תרופתי.

מה הגורמים העיקרים לכבדות ראייה?

כבדי ראייה לוקים בבעיה עקב מחלות עיניים שכיחות, שאין להן פתרון רפואי מספק, כגון: ניוון מרכז הרשתית, גלאוקומה ורטינופתיה סוכרתית.

גורם מספר 1 בעולם המערבי לכבדות ראייה הינו ניוון מרכז הרשתית (AMD), הגורם לטשטוש כללי של הראייה - ופוגע ביכולת של המטופל לקרוא ספרים ועיתונים, לזהות פרצופים, לקרוא כתוביות בטלוויזיה, לנהוג וכו'.

ניוון מרכז הרשתית נגרם לרוב כתוצאה מתהליכי ההזדקנות הטבעיים של הגוף; המחלה מופיעה בעיקר בגיל השלישי. הניוון פוגע בתאי הראייה במרכז הרשתית, האחראיים לחדות הראייה.

מאחר שגיל המטופל הוא הגורם העיקרי לניוון, ככל שאדם חי יותר - כך עולה הסיכוי כי יסבול מניוון של מרכז הרשתית ומכבדות ראייה.

משקפיים טלסקופיים שמשים לשיפור הראייה למרחק. צילום: תשר געש
משקפיים טלסקופיים שמשים לשיפור הראייה למרחק. צילום: תשר געש

מהם הפתרונות האופטיים המוצעים לכבדי ראייה?

על פי רוב, ניתן לשפר את הראייה וחדותה בצורה משמעותית בעזרת אביזרי ראייה ייחודיים, כגון: משקפיים טלסקופיים/מיקרוסקופיים, מכשירי הגדלה אלקטרוניים, זכוכית מגדלת מיוחדת ועזרים נוספים.

מהם משקפים טלסקופיים?

משקפיים טלסקופיים הם משקפיים המשמשים לשיפור הראייה למרחק, במצבים כגון: צפייה בטלוויזיה, בהצגה או בקונצרט; ובנוסף: לזיהוי פנים וקריאת שלטים ברחוב.

מדובר במשקפיים בעלי עדשה מגדילה ייחודית, המוטבעת בתוך המשקפיים הרגילים. העדשה הייחודית משלימה את החסר בראייה, שנוצר בשל התאים הפגועים - ועוקפת אותו על ידי הגדלת האובייקט הנצפה, "קירובו" אל העין וניצול יכולתם של תאי הראייה שלא נפגעו - בפריפריה של הרשתית.

פעולה זו של העדשה משיגה שיפור עצום ומשמעותי בחדות הראייה, אך גם משנה את אומדן המציאות של המטופל לכן, הנהיגה עם משקפיים כאלה אסורה בישראל.

מהם משקפיים מיקרוסקופיים?

משקפיים מיקרוסקופיים משמשים לשיפור הראייה מקרוב (למשל, לצורך קריאת עיתון או ספר). פעולתם דומה למשקפיים טלסקופיים: הם מגדילים את האובייקט הנצפה, על מנת לחדד את הראייה - באמצעות עקיפת בעיית תאי הראייה המנוונים ושימוש בתאי הראייה בפריפריה של הרשתית.

מאחר שמרחק הקריאה קצר מאוד, המטופל נדרש להחזיק את העיתון או הספר קרוב מאוד לפניו.

במצבים קלים יותר של כבדות ראייה, ניתן לעשות שימוש במשקפיים משולבים הנקראים - טלא-מיקרוסקופ - המשלבים בין ראייה לרחוק לבין ראייה לקרוב. ככל שהלקות מחמירה, יש צורך לפצל את השימוש - לשני משקפיים נפרדים.

לבסוף: בשני סוגי המשקפיים, הגדלת האובייקט הנצפה - גורמת לצמצום של שדה הראייה. כך, למשל: בטלסקופ, הפציינט לא יראה את כל הטלוויזיה - אלא רק את מרכז המסך; ובמיקרוסקופ, הפציינט יראה מספר מוגבל של מלים - ויצטרך להזיז את הראש לאורך הטקסט.

מהם מכשירי הגדלה אלקטרוניים לקריאה?

מכשירי הגדלה אלקטרוניים לקריאה פועלים על בסיס טלוויזיה במעגל סגור. המכשיר מורכב ממסך עם מצלמה המצלמת את הטקסט - ומאפשרת הן את הגדלת הטקסט והן את שינוי הקונטרסט של הטקסט, באופן המסייע להתגבר על בעיית הראייה ולעקוף אותה.

מתי מומלץ להשתמש במכשיר ההגדלה, במקום במשקפיים?

ראשית, כאשר מבקשים לבצע הגדלה עוצמתית יותר - עדיף להשתמש במכשיר ההגדלה.

כך, נציין, לשם השוואה: המשקפיים יכולים להגדיל את האובייקט הנצפה עד פי עשר מגודלו המקורי; בעוד שמכשיר ההגדלה האלקטרוני מאפשר הגדלה עד פי 100.

בנוסף, המכשיר נותן פתרון שמשקפיים אינם יכולים לתת והוא למחלות עיניים כגון גלאוקומה, הגורמות לירידה ברגישות לקונטרסט. על ידי שינוי וחידוד הקונטרסט, בין הטקסט לבין הרקע - המכשיר מאפשר למטופל לחדד את הראייה בצורה משמעותית, גם ללא הגדלה של הטקסט.

יתרון נוסף של מכשיר ההגדלה: יכולתו להשתנות. ההגדלה במכשיר ניתנת לשינוי ולהתאמה לצרכים המשתנים של המטופל; זאת, לעומת המשקפיים - שבהם מידת ההגדלה קבועה ואיננה ניתנת לשינוי דינמי, בהתאם לצרכים.

מתי ניתן לעשות שימוש בזכוכית מגדלת?

זכוכית מגדלת היא פתרון יחסית זול ופשוט לקריאה, המאפשרת למטופל כבד הראייה להימנע מהרכבת משקפיים מיוחדים. זכוכית המגדלת מכילה עדשה מגדילה, המשמשת לקבלת דמות מוגדלת של האובייקט. לצד זכוכיות המגדלת הידניות, ישנן גם זכוכיות מגדלת שולחניות, המאפשרות הנחה שלהן על הטקסט, במקום החזקתן באוויר מעל הטקסט. כמו כן, ישנן זכוכיות המגיעות עם תאורה חזקה - המסייעת גם היא בחידוד הראייה ובקריאה.

במה שונה בדיקת הראייה של כבדי ראייה, לעומת בדיקת ראייה רגילה?

לצורך התאמת העזרים המתאימים לכבדי ראייה, יש לערוך בדיקת ראייה יסודית ושונה מבדיקת ראייה רגילה. הבדיקה של כבדי ראייה מאפשרת גם מיפוי של אחוזי ראייה נמוכים מאוד - ונותנת מענה אף לכבדי ראייה בעלי תעודת עיוור.

לפני הכול, הבדיקה כוללת תיאום ציפיות עם המטופל ובירור של מטרותיו: מה המטופל היה רוצה לעשות - שאינו יכול כיום? האם הוא מעוניין לקרוא? לצפות בטלוויזיה? לקבל בחזרה את הביטחון ואת התפיסה המרחבית, בעת הליכה? לחזור ולזהות פרצופים או שלטים? בהתאם לציפיות הללו, יותאם האביזר המתאים ביותר.

כאמור, זמן הבדיקה ממושך - יחסית לבדיקת ראייה רגילה. בנוסף, גם מרחק הבדיקה משתנה ומותאם למצבו הספציפי של כל מטופל. הבדיקה מדמה מצבי חיים טבעיים, כמו קריאה בעיתון, משחק קלפים, צפייה בטלוויזיה או הליכה לטיול. זאת, בניגוד לתנאי המעבדה המאפיינים את בדיקת הראייה הרגילה.

זכוכית מגדלת היא פתרון יחסית זול ופשוט לקריאה. צילום: תשר געש
זכוכית מגדלת היא פתרון יחסית זול ופשוט לקריאה. צילום: תשר געש

מהי מטרת הבדיקה הייחודית?

בסופו של דבר, מטרת הבדיקה היא למפות במדויק ובמפורט את מצב המטופל - ולהתאים עבורו את האביזרים היעילים ביותר, בהתאם לצרכיו וציפיותיו.

מהם אחוזי ההצלחה של פתרונות טיפוליים אלה, בכבדות ראייה?

בסופו של דבר, אחוזי ההצלחה תלויים בעיקר במוטיבציה של המטופל לשתף פעולה עם הטיפול. -אחוזי ההצלחה גבוהים מאוד עבור מי שמוכן לקרוא או לצפות בטלוויזיה בכל מחיר - ולא משנה לו כיצד נראים המשקפיים ועבור מי שלא יתנגד לקריאה באמצעות מכשירי הגדלה - וישלים עם צמצום מרחב הראייה.

על פי רוב, הכישלון מתרחש אצל מי שעדיין אינם מוכנים לבצע אדפטציה למצבם החדש - ולא השלימו עם אובדן הראייה.

לסיכום: מטרת הפתרונות האופטיים והאלקטרוניים המוצעים לאנשים כבדי ראייה היא לשפר את ראייתם - ולא להציע טיפול לגורמי הירידה בראייה. פתרונות אלה מובילים לשיפור משמעותי באיכות החיים של המטופל - ומאפשרים לו להמשיך במרבית או בכל התפקודים היומיומיים, שהיה רגיל אליהם, לפני הירידה בראייה.

בת אור יחזקאלי היא אופטומטריסטית, מומחית בשיקום ראייה ירודה, העובדת בחברת תשר-געש, המתמחה בפתרונות לכבדי ראייה.

סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום