הפרעת קשב וריכוז: להיפרד מהתרופות

(0)
לדרג

השימוש בתרופות לטיפול בהפרעת קשב וריכוז עלול לגרום התמכרות וכרוך בתופעות לוואי. חוששים? כדאי שתבחנו את הפיתוח החדשני "קשת אלפא רית'ם", המאזן את גלי המוח. צרכנות רפואית

מאת: ד"ר חאלד חליל

הפרעת קשב וריכוז (ADD, או ADHD - כשנוספות לכך תופעות היפראקטיביות ו/או אימפולסיביות), היא הפרעה נוירולוגית, שמקורה בלקות בהתפתחות המוח ו/או מערכת העצבים המרכזית, הגורמת לחוסר איזון בין גלי המוח.

כ-5%-10% מהאוכלוסייה סובלים מהפרעות קשב וריכוז - ילדים ומבוגרים כאחד - אך מאחר שהתסמינים השונים באים לידי ביטוי כבר בגיל הצעיר, רוב המאובחנים הם ילדים.

מהם הסימפטומים של הפרעת קשב וריכוז?

הסימפטומים מגוונים - ובאים לידי ביטוי בכל תחומי החיים: לימודים, חברה, עבודה ומשפחה. בין הסימפטומים הנפוצים: רגישות גבוהה להסחות דעת מהסביבה; "נדידה" של המחשבות; בלבול ופיזור מחשבתי; בעיית ארגון משמעותית; אימפולסיביות; היפראקטיביות; תזוזתיות ועוד.

כ-5%-10% מהאוכלוסייה סובלים מהפרעות קשב וריכוז. צילום: thinkstock
כ-5%-10% מהאוכלוסייה סובלים מהפרעות קשב וריכוז. צילום: thinkstock

מהו הטיפול הנפוץ בהפרעת קשב וריכוז?

הטיפול הפופולרי כיום הוא טיפול תרופתי, בעיקר על ידי ריטלין או קונצרטה - תרופות שמטרתן לשלוט באופן כימי במערכת העצבים של המוח.

עם השנים וככל שהתרחב השימוש בתרופות אלה, הלך וגדל גם מספר ההורים החוששים; ובעקבותיהם - מספר הגופים המתנגדים לתרופות אלה (כגון: עמותת "מגן לזכויות אנוש"). הסיבות לחששות ולהתנגדות נעוצות במספר גורמים: תופעות לוואי רבות המתלוות לנטילת התרופות; חשש מהתמכרות (בדומה לכל תרופה פסיכיאטרית אחרת); ובעיקר: מהחשש לנזק עתידי חמור - שעלול להיגרם בהשפעת התרופה. כך, למשל: רשויות הפיקוח בארה"ב חייבו לאחרונה את יצרני התרופות ריטלין וקונצרטה, לציין במפורש בעלון המידע כי נטילת התרופה עלולה לגרום למוות פתאומי.

האם ייתכן טיפול ללא תרופות בהפרעת קשב וריכוז?

מבוגרים והורים רבים, שילדיהם סובלים מהפרעות קשב וריכוז - תרים כל הזמן אחר אפשרויות טיפול שאינן תרופתיות. בין הטיפולים האלטרנטיביים השונים, ניתן למצוא טיפולי הומאופתיה, טיפולים באמצעות רפואה סינית, שינויים תזונתיים וכו'.

מהו טיפול בהפרעת קשב וריכוז, הנעשה באמצעות תדרים?

אחת השיטות הבלתי תרופתיות, שהוכחה כיעילה ביותר לטיפול בבעיות רפואיות שונות (ובהן גם בהפרעות קשב וריכוז) היא שיטת טיפול שבאמצעותה מווסתים את התדרים של גלי המוח, בצורה אופטימלית; ובכך, מסייעים להפגת מתחים וליקויי התנהגות אחרים - שמקורם בבעיות נוירולוגיות שונות (כמו הפרעות קשב וריכוז).

מהו איזון גלי מוח?

המוח הוא למעשה מערכת כימית חשמלית, המייצרת גלים חשמליים - באופן בלתי פוסק. הפעילות החשמלית במוח נחלקת למספר תדרים (הנמדדים בהרץ): בטא, אלפא, טתא, דלתא, גמא ו-SMR.

כל מצב פיזיולוגי או מנטלי מתורגם על ידי המוח לפעילות אנרגטית של גלים ותדרים, ברמות ותבניות שונות.

מחקרים רבים מצאו כי אצל חלק מהאנשים קיים חוסר איזון בדומיננטיות של תדרי המוח, הגורם לתסמינים שונים של בעיות נוירולוגיות וליקויי התנהגות אחרים.

ויסות תדרים (CFS - Cranial Frequency Therapy Stimulation) פותחה על ידי מומחים בחקר המוח, במטרה לבחון את הקשר בין גלי מוח - לבין מצבים פיזיולוגיים ופסיכולוגיים שונים; ולזהות את הקשר הספציפי לתדרים המשודרים, במקרים של הפרעות וליקויים בתפקוד נוירו פסיכולוגי.

לדברי המומחים, גישת הטיפול בתדרים טומנת בחובה פוטנציאל אדיר לפיתוח חקר מוח האדם והתנהגותו - והיא חיונית לשם הבנת הבסיס להשפעה על תהליכים מורכבים, כגון ליקויי למידה, הפרעות נירולוגיות שונות ומחלות נוירו-פסיכולוגיות כגון אפילפסיה, פרקינסון ואלצהיימר.

שיטת הטיפול בתדרים היא אחת השיטות היעילות ביותר לוויסות ואיזון תדרי גלי המוח בצורה אופטימלית.

השיטה פועלת לפי מנגנון פעולה שנבדק והוכח במחקר מתקדם, הקובע כי המוח מסנכרן את התדר שמועבר אליו על ידי מגע חשמלי חיצוני - ומייצר גלים ותדרים דומיננטיים בהתאם. זיהוי הגל או התדר הדומיננטי הגורם למחלות או תסמינים שונים, מאפשר לסייע למוח לשנות את התדרים והגלים - ולווסת את פעילותם בצורה אופטימלית.

אצל חלק מהאנשים קיים חוסר איזון בדומיננטיות של תדרי המוח. צילום: thinkstock
אצל חלק מהאנשים קיים חוסר איזון בדומיננטיות של תדרי המוח. צילום: thinkstock

כיצד מתבצע הטיפול בוויסות תדרים?

לאחר מחקר ארוך שנים, הגיעו חוקרי חברת "אלפא רית'ם" לזיקוק התדרים האופטימליים, שמשפיעים על נטרול הסימפטומים השונים, בהפרעות התנהגות נפוצות. מכשיר האלפא רית'ם (מאושר CE אירופאי ומוגן בפטנט) - הוא המכשיר היחיד בעולם, המסוגל לשדר למוח תבניות גלים מדויקות ומהווה פיתוח פורץ דרך בתחומו.

מכשיר "קשת האלפא רית'ם" - הוא למעשה קשת קומפקטית, שאותה מצמידים למצח ומפעילים במשך כחצי שעה, פעמיים ביום. השימוש במכשיר אינו דורש מקור מתח חיצוני; ולכן, ניתן להשתמש בו גם במהלך העיסוקים היומיומיים (למשל: נהיגה, עבודה או צפייה בטלוויזיה).

בין היתר, שיטת הטיפול באמצעות גירוי גולגולתי, המבוססת על הפטנט של חברת אלפא רית'ם, משמשת לטיפול במגוון בעיות רפואיות - על ידי שליחת תדרים חשמליים למוח, באמצעות זרם חשמלי נמוך, המעודד את המרצת ייצור גלי המוח. התהליך מבוסס על טכניקה, שבאמצעותה ניתן להעביר תדרים למוח לפי הצורך, כך שהמוח יסנכרן בהתאם את פעילות ייצור הגלים הדומיננטית.

מהי יעילות הטיפול במכשיר קשת אלפא רית'ם?

השפעת השימוש במכשיר הינה אינדיבידואלית, אך רוב המטופלים מדווחים כי חשו שיפור כבר לאחר השימושים הראשונים. רבים מהם מדווחים שלאחר שימוש קצר במכשיר - ותוך התייעצות עם הרופא המטפל - הם החלו לקצץ במינון התרופתי.

לסיכום: השימוש בתרופות לטיפול בהפרעת קשב וריכוז שנוי במחלוקת. לאחרונה, חויבו יצרני ריטלין וקונצרטה לציין כי התרופה עלולה לגרום למוות פתאומי. טיפול במכשיר "קשת אלפא רית'ם", העושה שימוש בוויסות תדרים, עשוי להוות אלטרנטיבה טובה - לטיפול בהפרעת קשב וריכוז.

ד"ר חאלד חליל הוא רופא למדעי הבריאות, אלפא רית'ם.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors~~

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום