שינה זה מרזה?

(0)
לדרג

תגלית משמחת: אפשר לרזות תוך כדי שינה! מחקר חדש מצא כי תוספת של שעת שינה אחת בלילה עשויה להביא לירידה בהיקף המותניים ובמשקל הכללי

מאת: ד"ר עמית עקירוב

הארכת משך השינה בלילה בשעה אחת עשויה להביא לירידה של כ-0.8 סנטימטרים בהיקף המותניים ולירידה של מספר קילוגרמים במשקל הגוף, כך טוענים חוקרים מבריטניה, במאמר חדש שפורסם בכתב העת PLoS One.

החוקרים בחנו את הנתונים לאורך ארבע שנים מסקר ארצי שעקב אחר המצב הבריאותי והרגלי אורחות חיים של נבדקים באנגליה, צפון אירלנד, סקוטלנד וויילס. הנתונים כללו דיווח-עצמי אודות השינה ויומני תזונה של 1,615 מבוגרים, לצד נתוני גובה, משקל ולחץ דם. בנוסף, כמחצית מהמשתתפים הסכימו לספק דגימות דם כך שהחוקרים יכלו לבחון מדדים שונים להערכת המצב המטבולי, דוגמת פרופיל שומנים, רמות סוכר בדם ותפקודי תריס.

החוקרים סיווגו את המשתתפים לשלוש קבוצות על-בסיס משך השינה הממוצע. המשתתפים בשליש התחתון ישנו 5.88 שעות בלילה, אלו בשליש האמצעי ישנו בממוצע 7.26 שעות בלילה ואלו בשליש העליון ישנו 8.44 שעות בלילה.

מהתוצאות עלה כי באלו בשליש העליון של משך השינה מדד מסת הגוף היה נמוך בכשתי נקודות, מקביל להבדל של 3.2 ק"ג, בהשוואה לאלו בשליש התחתון. בקרב אלו עם משך השינה הארוך ביותר תועד היקף מותניים ממוצע קטן ב-4 סנטימטרים, בהשוואה לאלו עם משך השינה הקצר ביותר. כל שעת שינה נוספת לוותה בהבדל של 0.9 סנטימטרים בהיקף המותניים ו-0.46 נקודות במדד מסת הגוף.

החוקרים מדווחים על שיפור קל עם שינה ממושכת יותר בחלק מהסמנים בדם, אך לאחר תקנון לגורמים אחרים, ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית, כך שייתכן וההבדלים היו אקראיים. בנוסף, לא נמצא כל קשר בין משך השינה ובין דיאטה או צריכה קלורית, אם כי החוקרים מציינים כי יומני השינה והתזונה לעיתים קרובות אינם מדויקים.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום