סוכרת: יותר ספורט, פחות תרופות

(0)
לדרג

מחקר חדש שנערך בקרב מבוגרים עם סוכרת מסוג 2 מצא כי פעילות גופנית אינטנסיבית ודיאטה מסייעים בשיפור רמות הסוכר בדם ואף בהפחתת תלות בתרופות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

בניית תכנית המשלבת פעילות אירובית אינטנסיבית עם התערבות תזונתית עשויה להביא לשיפור איזון רמות הסוכר בדם טוב יותר מטיפול סטנדרטי בחולים עם סוכרת מסוג 2, ואף להביא להפחתת הצורך בטיפול בתרופות להפחתת רמות הסוכר בדם - כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש אוגוסט בכתב העת Journal of the American Medical Association.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון אם התערבות אינטנסיבית לשינוי אורחות חיים מובילה לאיזון דומה לטיפול סטנדרטי, וכן אם זו מובילה לירידה בטיפול תרופתי להפחתת רמות סוכר בדם בקרב חולים עם סוכרת מסוג 2.

מדגם המחקר כלל 98 מבוגרים עם סוכרת מסוג 2, שאינה תלויה באינסולין במשך עד 10 שנים. המשתתפים חולקו באקראי ביחס 2:1 להתערבות לשינוי אורחות חיים ביחד עם טיפול סטנדרטי (64 חולים) או טיפול סטנדרטי בלבד (34 חולים). ההתערבות לשינוי אורחות חיים כללה 5-6 אימונים אירוביים בשבוע לאורך 30-60 דקות, מהם 2-3 שילבו אימוני תנגודת, ביחד עם תכנית תזונתית ליעד מדד מסת גוף של עד 25 ק"ג למטר בריבוע. טיפול סטנדרטי כלל ייעוץ פרטני וטיפול תרופתי מותאם יעדים.

גיל המשתתפים הממוצע עמד על 54 שנים, עם ריכוז המוגלובין מסוכרר של 6.7%, בממוצע, בתחילת המחקר. המשתתפים היו במעקב למשך 12 חודשים, כאשר 93 משתתפים השלימו את המחקר.

החוקרים מדווחים כי לאחר 12 חודשים תועדה ירידה גדולה יותר משמעותית בריכוז המוגלובין מסוכרר בקבוצת ההתערבות, בהשוואה לשינוי בהמוגלובין מסוכרר שתועד בקבוצת הטיפול הסטנדרטי. יתרה מזאת, 47 חולים (73%) בקבוצת ההערבות הצליחו לצמצם בהצלחה את הטיפול התרופתי לאיזון רמות הסוכר בדם, זאת לעומת 9 חולים (26%) בקבוצת הטיפול הסטנדרטי.

בקרב מבוגרים עם סוכרת מסוג 2 במשך פחות מעשר שנים, ההתערבות לשינוי אורחות חיים הובילה לשינוי באיזון הגלימי שלא עמד בקריטריונים להגדרת אקוויולנטיות לטיפול סטנדרטי, אך המגמה הייתה בכיוון של תועלת להתערבות זו.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום