הקשר בין לחץ דם לדמנציה

(0)
לדרג

מחקר חדש מצא כי קדם לחץ דם וכן הימצאות גורמי סיכון למחלות כלי דם, בהם סוכרת ועישון, בגיל העמידה, מעלים את הסיכון להתפתחות דמנציה בגיל מבוגר יותר

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מחקר חדש מספק עדויות לפיהן גורמי סיכון למחלות כלי דם בגיל העמידה, דוגמת יתר לחץ דם, סוכרת ועישון, מעלים את הסיכון לדמנציה בגיל מבוגר ומוסיף נתונים חדשים לפיהם קדם יתר לחץ דם הינו גורם סיכון חשוב נוסף, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת JAMA Neurology.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הנתונים אודות משתתפים במחקר ARIC (Atherosclerosis Risk in Communities) בגיל העמידה ולבחון את הקשר בין גורמי סיכון למחלות כלי דם בגיל העמידה ובין היארעות דמנציה לאחר 25 שנים.

מחקר ARIC נערך בין השנים 1987-1989 עד 2011-2013 וכלל בתחילת הדרך 15,744 משתתפים בגילאי 44-66 שנים. נתונים דמוגרפיים ומידע אודות גורמי סיכון למחלות כלי דם נאספו בתחילת המחקר (השמנה, עישון, סוכרת, קדם יתר לחץ דם, יתר לחץ דם והיפרכולסטרולמיה) כמו גם נוכחות גנוטיפ APOE ε4. לאחר הביקור הראשוני, המשתתפים השלימו ארבעה ביקורים אישיים נוספים. בשנים 2011-2013, במסגרת מחקר ARIC-NCS (ARIC-Neurocognitive Study), המשתתפים השלימו סדרת בדיקות נוירו-קוגניטיביות והערכה לזיהוי דמנציה. מקרים נוספים זוהו באמצעות שיחות טלפון עם משתתפים שלא השלימו הערכות אלו.

בסיכומו של דבר, החוקרים זיהו 1,516 מקרי דמנציה מבין 15,744 משתתפים. משתנים שנקשרו עם היארעות מוגברת של דמנציה כללו גיל מבוגר (עליה של פי 8 בסיכון לדמנציה), רמת השכלה נמוכה (סיכון גבוה ב-60% בקרב אלו עם השכלה פחות מתיכונית) וגנוטיפ APOE ε4 (סיכון גבוה כפליים לדמנציה). בנוסף, עישון בגיל העמידה (עליה של כ-40% בסיכון), סוכרת (עליה של קרוב ל-80%), קדם-יתר לחץ דם (עליה של כ-33%) ויתר לחץ דם (עליה של כ-40%) נקשרו עם סיכון מוגבר לסוכרת.

החוקרים מסמכים וכותבים כי גורמי סיכון למחלות כלי דם בגיל העמידה מלווים בסיכון מוגבר לדמנציה. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לבחון את המנגנון והאפשרויות למנוע סיבוכים קוגניטיביים בחולים עם גורמי סיכון אלו בגיל העמידה.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום