ילדים: הקשר בין שינה לסוכרת

(1)
לדרג

האם הילדים שלכם ישנים מספיק בלילה? מחקר חדש שנערך בבריטניה מצא כי בילדים עם משך שינה קצר ייתכן סיכון מוגבר להתפתחות סוכרת מסוג 2 בגיל צעיר

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מתוצאות מחקר חדש מבריטניה, שפורסמו בכתב העת Pediatrics, עולה כי בילדים עם משך שינה קצר ייתכן סיכון מוגבר להתפתחות סוכרת מסוג 2. החוקרים מדווחים על קשר הפוך בין משך השינה ובין גורמי סיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2 בגיל צעיר, ללא תלות בהשמנה או הבדלים במוצא אתני.

מדגם המחקר כלל 4,525 ילדים בגילאי 9-10 שנים בבריטניה. משך השינה נקבע על-פי דיווח עצמי אודות שעת השינה ושעת השכמה לבית הספר, עם אישור הנתונים באמצעות מדי האצה. דגימות דם בצום שימשו להערכת פרופיל השומנים, רמות אינסולין, סוכר והמוגלובין מסוכרר. מדדים גופניים כללו גובה, משקל ולחץ דם.

החוקרים מדווחים כי בממוצע, הילדים ישנו 10.5 שעות בלילה. הממצאים הצביעו על קשר הפוך ומדורג בין משך שינה, השמנה וסמני סיכון לסוכרת. מניתוח הנתונים עלה כי עלייה של שעה אחת במשך השינה לוותה במדד מסת גוף נמוך ב-0.19 יחידות, מדד מסת שומן נמוך ב-0.03 ק"ג/מ5 , ירידה של 2.9% במדדי תנגודת לאינסולין וירידה של 0.24% ברמות סוכר בדם בצום; הממצאים לא הצביעו על קשר עם המוגלובין מסוכרר או סיכון למחלות לב וכלי דם. הקשר עם אינסולין וגלוקוז נותר גם לאחר תקנון נוסף למדדי השמנה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על קשר הפוך בין משך שינה ובין סמני סיכון לסוכרת מסוג 2. הם קוראים להשלמת מחקרים התערבותיים במטרה לבסס את הקשר הסיבתי בין השניים ולקבוע את חשיבות התערבות המכוונת ליעד זה למניעת סוכרת מסוג 2.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום