עיניים תותבות בהתאמה אישית

(4)
לדרג

שימוש בעיניים תותבות משפר את המראה האסתטי ומאפשר למטופל לחזק את הדימוי העצמי ותפקודו החברתי. יריב זריבי מספר על הטכנולוגיה ששינתה את חייו

מאת: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors

בגיל שנה התגלה גידול בעיניים של יריב זריבי (43), בעל חברה לפיתוח טכנולוגיות לאנשים בעלי לקויות ראייה, שבעקבותיו התעוור ועבר ניתוח לכריתת העיניים. על האפשרות של פרוטזות (עיניים תותבות) שמע רק בגיל 20 ומאז הוא לא יוצא בלעדיהן מהבית.

פעמים רבות קשה להבחין מהי העין האמיתית ומהי התותבת. צילום: שאטרסטוק
פעמים רבות קשה להבחין מהי העין האמיתית ומהי התותבת. צילום: שאטרסטוק

אובדן עיניים

בישראל מבוצעים כ-4-5 ניתוחי כריתת עיניים בכל חודש בחיילים פצועי קרב, בעלי מומים מלידה, חולים אונקולוגיים ומחלות עיניים מסוימות, פגועי תאונות דרכים ועוד. לרוב, מטופל לאחר ניתוח כריתת עין יגיע למעבדת עיניים תותבות, שם יתאימו לו עין תותבת שתשחזר את העין החסרה לקבלת מראה אסתטי ולהשלמת השיקום הפיזי והרגשי שלו.

בישראל מבוצעים כמה מאות של שחזורי עיניים על ידי מעבדות לעיניים תותבות.

עיניים תותבות ממומנות לכל אזרחי המדינה באחת משתי האופציות: האחת - על ידי משרד הבריאות. כל מי שצריך עין תותבת זכאי למימון מלא של המדינה באמצעות משרד הבריאות; השניה - על ידי משרד הביטחון. כל חייל שמשרת בצה"ל ונפגע בדרך זו או אחרת, זכאי למימון מלא על ידי משרד הביטחון.

אובדן של עין קשה להסתגלות במספר רבדים, בהיותו כרוך, מעבר לאובדן הראייה, גם בפגיעה אסתטית מהותית, הגורמת לירידה בדימוי ובביטחון העצמי ומובילה לרוב גם לפגיעה פסיכולוגית-נפשית.

כמו כן, אובדן מוחלט של הראייה בעין אחת, גורר אחריו קושי להסתגל לראייה חד-עינית (מונוקולארית) ולצמצום שדה הראייה, לפגיעה בראיית העומק ובראייה המרחבית.

"מגיל קטן מאוד הסתובבתי עם משקפי שמש כדי להסתיר את היעדר העיניים", מספר יריב זריבי. "ההרגשה האישית שלי היתה לא נעימה ולא פעם הרגשתי כמו חייזר, שנאלץ להסתובב עם משקפי שמש גם בלילה וגם במקומות סגורים, כדי להסתיר מהסביבה את המראה הריק שמאחוריהם".

פרוטזות עיניים תותבות

"הקשר הראשוני בין אנשים נוצר באמצעות קשר עין וכשמראה העיניים נפגע, נפגע גם משהו עמוק בדימוי העצמי וביחס של הסביבה", אומר אבי מנצור, מנהל מעבדת 'עיניים איי-טק', ספק מורשה של משרד הביטחון ומשרד הבריאות, "שימוש בעיניים תותבות משפר את המראה האסתטי ומאפשר למטופלים לחזק את הדימוי העצמי ואת תפקודם החברתי, לכן אנחנו רואים במלאכת הייצור שלהם עבודת קודש".

עין תותבת (או עדשה תותבת סקלרלית) היא עין מלאכותית העשויה מחומרים אקריליים, שמטרתה למלא את חלל ארובת העין (החלק שבין העפעפיים ללחמית העין) בעין שנפגעה, להשיב לפנים את המראה האסתטי ולשפר בכך את התחושה האישית והדימוי העצמי של המטופל.

"גם בלי לראות את תגובות האנשים, התחושה היא לגמרי אסתטית ומעלה את הביטחון העצמי. העיניים התותבות שיפרו את חיי, אני כבר לא נראה או מרגיש מגוחך", אומר זריבי.

תהליך התאמת העיניים התותבות

אם בעבר היו העיניים התותבות "מוצר מדף", הרי שכיום הן מיוצרות בהתאמה אישית למטופל.

העין התותבת מעוצבת בצורה מעוגלת, בהתאם לגודל ולצורה של חלל ארובת העין, וציור הקשתית נעשה בידי אמן על מנת ליצור דמיון מרבי בין העין המלאכותית לעין הבריאה. כך יוצרים עין תותבת שיוצרת מראה אסתטי של המטופל עם מינימום הבדל פיזי בין שתי העיניים. לא מעט פעמים קשה להבחין מהי העין האמיתית ומהי העין התותבת. לדברי מנצור: "בבנייה ובהתאמה של עיניים תותבות אצלנו במעבדה, נעשה שימוש בחומרים אקריליים בעלי 'התאמה ביולוגית' (Biocomptatibillity), שהם חומרים באיכות ועמידות גבוהה במיוחד, שהשימוש בהם אף מפחית את הסיכון להפרשות".

תהליך ההתאמה והבנייה של העין התותבת מורכב ממספר שלבים ואינו כרוך בכאבים.

ניתן להתחיל בתהליך כ-6 עד 8 שבועות לאחר ניתוח הוצאת העין (אביסרציה או אנוקלאציה), בהתאם לקצב ההחלמה והריפוי של חלל העין.

בשלב ראשון נפגש המטופל עם האוקולוריסט, לשם מדידת חלל העין ובניית תותב משעווה, אותו מגלפים לפי מבנה חלל העין. בשלבים הבאים מכינים את העין התותבת הקבועה על פי המידה המדויקת ורק בשלב האחרון נצבע האישון באופן ידני על ידי אמן ומצוירים כלי דם בהתאמה לעין הבריאה. ברוב המקרים התהליך מסתיים לאחר שלושה או ארבעה מפגשים.

שימוש בעיניים תותבות משפר את המראה האסתטי. צילום: שאטרסטוק
שימוש בעיניים תותבות משפר את המראה האסתטי. צילום: שאטרסטוק

השימוש בעין תותבת

העין התותבת "מולבשת" מתחת לעפעפיים, באופן עצמאי על ידי המטופל (בדומה לעדשות מגע).
במקרים שבהם שרירי העפעפיים לא נפגעו, התותב הלחוץ פנימה מאפשר תזוזה של העין התותבת לצדדים.

"השימוש בתותבות הוא מאוד אינדיווידואלי", מסביר אבי מנצור. "יש מטופלים שמסתובבים עם עיניים תותבות מילדות, כך שאין להם בעיה להכניס ולהוציא אותן. יש כאלה שמעדיפים לעשות זאת מאחורי דלת סגורה ויש אף כאלה שמסתירים לחלוטין את העובדה שיש להם עיניים תותבות".

"אין ספק שמאז שאני עם עיניים תותבות אני לא מסוגל לצאת מהבית בלעדיהן", מסכם יריב זריבי. "החששות שהיו לי לפני לא הצדיקו את עצמם ואני ממליץ לכל מי שצריך לא לוותר על זה. זה משנה חיים".

בואו לדבר על זה בפורום אוקולופלסטיקה - ניתוחים פלסטיים בעיניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום