תאונות דרכים: טיפול מציל חיים

(0)
לדרג

הישרדותם של פצועים קשים בתאונות דרכים תלויה בפינוי מהיר לבי"ח. בשנים האחרונות פותחו טכנולוגיות מתקדמות המאפשרות הענקת סיוע מהיר לנפגעים

מאת: מערכת zap doctors

מדי שנה מתרחשות תאונות דרכים רבות, בהן מעורבים נפגעים ברמות פגיעה שונות. קיימת חשיבות גבוהה להביאם לבית החולים בתוך כשעה מרגע הפגיעה. "שעת הזהב", כפי שהיא מכונה בשפה הרפואית, היא שעה קריטית להצלת איברים וחיים של נפגעי תאונות דרכים.

לדברי ד"ר יפתח בר, מנהל יחידת פגיעות ספורט וארתרוסקופיה ב"אסף הרופא": "לרוב, תאונות דרכים הן במנגנון של אנרגיה גבוהה (High Energy) - מה שעלול לגרום לפגיעות שונות, כירורגיות ואורתופדיות, שעלולות להיות בגדר פציעות מסכנות חיים או גפה - חלקן גלויות, כגון שבר או פצע פתוח; וחלקן נסתרות, למשל דימום פנימי. יש צורך בבדיקות הדמיה ובבדיקה פיזיקלית, על מנת לזהות אותן".

מהי "שעת הזהב"?

כאשר מדובר בפגיעות כירורגיות, "שעת הזהב" קריטית - לגבי הצלת חיים ואיברים; לכן, הוגדרו פרוטוקולים עולמיים (Advanced trauma life support), המגדירים כיצד יש לאבחן ולטפל בפצוע, במהלך אותה שעה.

ד"ר בר מסביר: "בשלב הראשון, מבצע הצוות הרפואי בדיקת הכרה, מצב המודינמי (לחץ דם ודופק), רמת חמצון בדם (סטורציה) והערכה לגבי מצבו של הפצוע: האם הוא נמצא בסכנת חיים בגלל איבוד דם רב; האם יש פגיעה במנגנון הנשימה, בגלל פגיעה בריאות וכו'. במקביל, חשוב להעניק טיפול מיידי הכולל מתן נוזלים, חמצן, קיבוע איברים, הזרקת אנטיביוטיקה לשברים פתוחים, חיסון טטנוס למניעת זיהומים ועוד. מטרת העל היא להביא את הפצוע לבית החולים, מהר ככל הניתן".

פציעה בתאונת דרכים. אילוסטרציה: שאטרסטוק
פציעה בתאונת דרכים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהן הפגיעות השכיחות בתאונות דרכים וכיצד מטפלים בהן?

ד"ר בר מפרט: "במקרים בהם יש פגיעות בבטן, חשוב להגיע במהירות לחדר מיון - ולבצע אבחון מיידי, באמצעות בדיקות הדמיה (אולטרסאונד ו-CT), על מנת לבדוק האם יש דימום באיברים פנימיים (כגון: בכבד או בטחול) - דימום העלול לגרום אובדן דם פנימי; ולגרום שוק היפוולמי (איבוד דם)".

"בפגיעות אורתופדיות שברים בעצמות ארוכות וגדולות, שברים באגן, או שברים פתוחים - יש חשיבות גבוהה לטיפול מיידי. על מנת למנוע כאב וסבל מהפצוע; ובעיקר - על מנת לייצב את מצבו, למנוע איבוד דם, סיבוכים מוקדמים של שברים מרובים, זיהומים בעקבות שברים פתוחים; ובחלק מהמקרים, אף למנוע איבוד גפה".

"כאשר ישנן חבלות אורתופדיות מרובות (מולטי טראומה), חשוב להיכנס במהירות לחדר הניתוח ולבצע תיקון מיידי . על ידי מקבעים חיצוניים, פלטות, ברגים ועזרים נוספים, המאפשרים לייצב את השברים בצורה מהירה".

"טיפול מיידי בפצוע שנפגע במספר איברים בגוף, מקטין את התגובה הדלקתית הנגרמת כתוצאה מכך שהגוף נכנס למצב אדרנלין מוגבר ולחץ מטבולי גדול. קיבוע מהיר של השברים מאפשר לגוף להתגבר ביתר קלות על הפציעה הרב מערכתית - ולקצר בהמשך את משך השהייה בטיפול נמרץ".

"אם יש חשד לפגיעה בעמוד השדרה הצווארי, יש לפנות את הפצוע מיידית, בעזרת קרש גב ועם צווארון מייצב צוואר. ד"ר בר מסביר: "אחרת, עלולים הטלטולים בדרך להחמיר את הפגיעה הנוירולוגית העצבית; כך גם במקרה של חשד לשבר באגן - אז חשוב גם לייצב את האגן בשטח, באמצעות חגורה מתאימה, שמיכה או חליפות מיוחדות, על מנת שטלטולי הדרך לא יפגעו בכלי דם באגן, העלולים לדמם - ולהכניס את הפצוע לשוק היפוולמי".

"כאשר נגרמת פגיעת ראש, חשוב להגיע לבית החולים מהר ככל האפשר (מומלץ להגיע למיון בטווח חצי שעה עד שעה) - על מנת להעריך את מצב הפגיעה, לבדוק האם יש דימום מוחי, שבר בגולגולת, צורך בניקוז של שטפי דם מוחיים וכו'. אם לא יוענק טיפול מהיר בכל אלה, עלולה להיגרם פגיעה מוחית. לעיתים מדובר בפגיעה בלתי הפיכה. בנוסף לכך, ייתכן כי מעבר לפגיעה הראשונה יגרם נזק משני. כך, למשל, במקרה בו הפצוע מתקשה לנשום - יגיע פחות חמצן למוח; במצב כזה, תוצאות החבלה בראש יהיו חמורות יותר".

מהי החשיבות של מערכות טכנולוגיות - בהצלת חיים, במצבים שונים?

לדברי ד"ר בר: "בשנים האחרונות, הפכו מערכות טכנולוגיות שונות לחלק בלתי נפרד מהאבחון המיידי. אם בית החולים יודע על פינוי כזה, הוא יכול להתכונן מראש לקבלת המטופל לאבחון ולטיפול באופן מיידי.

יתרה מכך, המערכות הטכנולוגיות יכולות לסייע בפינוי מהיר, הגעה מהירה למקום האירוע ומסירת המידע הרפואי של הנהג בזמן אמת לצוות הרפואי שמגיע למקום האירוע, שרות זה, יכול במקרים רבים להציל חיים".

סיוע בעת בעיות בנהיגה. סרטון: "הכפתור"

כיצד פועלת המערכת הטכנולוגית בזמן תאונת דרכים?

אחת מהמערכות הטכנולוגיות המתקדמות נקראת "הכפתור" שפותחה על ידי חברה ישראלית. מדובר במערכת טכנולוגית המותקנת ברכב ומחוברת למוקד חירום אנושי, שפועל 24 שעות ביממה 7 ימים בשבוע.

במקרה חירום, בו ארעה תאונה, מוקד החירום של "הכפתור" פותח בשיחה דרך המערכת, שברכב עם הנהג, ללא צורך בלחיצה על כפתור מצד הנהג ומברר את מצבו - והאם נדרש לו סיוע רפואי.

אם אכן יש צורך בשליחת צוות רפואי, מוקד החירום שולח את כוחות ההצלה במהירות האפשרית אל מקום האירוע תוך העברת התיק הרפואי של הנהג, לרבות רשימת התרופות שהוא נוטל ומצבו הבריאותי: עניין שיכול לחסוך זמן יקר ומציל חיים, בשעת חירום.


מערכות דומות למערכת "הכפתור" כבר פועלות בעולם שנים רבות, באירופה אף העבירו זאת כחוק והחל מאפריל 2018 יחויבו היצרנים להתקין מערכות כאלו בכל רכב חדש. מחקרים שנעשו באירופה הראו כי הימצאות מערכות אלו עשויות להפחית בכ10% את מקרי המוות, כתוצאה מתאונת דרכים, וזאת בשל ההגעה המהירה של כוחות ההצלה למקום האירוע וההכרות עם התיק הרפואי של הנהג.

לדברי טובי כהן, מנכ"ל חברת "הכפתור": "בתאונה יש שני תרחישים המתייחסים למצבו של הנהג הנפגע. הראשון: מקרה שבו הנהג אקטיבי, בהכרה ומסוגל לשוחח עם מוקד החירום . התרחיש השני - והמשמעותי יותר, בהקשר הזה: מקרה שבו הפצוע איבד את הכרתו. במקרה כזה , חשיבות מערכת "הכפתור" באה לידי ביטוי, מוקד החירום מקבל התראה על התאונה באופן אוטומטי באמצעות החיישנים המותקנים ברכב ללא צורך במגע יד אדם. - המוקד מנסה ליצור קשר עם הנהג; ואם אין תשובה, כוחות ההצלה מוזעקים למקום האירוע לפי מיקום הרכב". סיטואציה זאת יכולה להפחית, באופן משמעותי, את זמן ההגעה של כוחות ההצלה ובכך להציל חיים.

טובי כהן מתאר עד כמה היעדר מערכת חירום עלול להיות טראגי: "לא מזמן, שמענו על זוג שנסע בכביש 227 בדרום הארץ, באזור ללא קליטה. באחד הסיבובים, הרכב סטה מהכביש - והתהפך. מכיוון שלא הייתה קליטה, ניסתה האישה להשיג עזרה במשך עשר שעות - ולמרבה הצער, בעלה נפטר בזמן ההמתנה.

במקרה כזה יכלה מערכת "הכפתור", בסיכויים גבוהים, לסייע באיתור בני הזוג והקפצת כוחות ההצלה למקום האירוע. זאת באמצעות מערכת התראות חכמה שפועלת גם באזורים בעלי קליטה סלולרית ירודה או לסירוגין, אפליקציה שניתנת לבן משפחה שיכולה לאתר את הרכב בכל זמן ומכל מקום ובכך להגדיל את הסיכויים ולהציל חיים.

לסיכום: קיימת חשיבות גדולה לפינוי נפגעי תאונות דרכים, במהירות הבזק, לקבלת טיפול רפואי בבית החולים. בשנים האחרונות, הפכו מערכות הבטיחות לחלק בלתי נפרד מהאבחון של מצב הפצועים והבאתם במהירות לבית החולים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום