לידה טבעית: ההכנות ומהלך הלידה

(0)
לדרג

מעוניינת לחוות את הלידה ללא הרדמה, להתחבר לגופך ולתהליך הלידה? כל מה שצריך לדעת על לידה טבעית - ועל האפשרות לעבור ב"זמן אמת" ללידה רגילה

מאת: יפה חטב קבלה

מרבית הנשים המגיעות לחדר לידה מבקשות לידה בהרדמה אפידורלית. יחד עם זאת, יש נשים המודעות יותר לאפשרות ללדת באופן טבעי, ללא אפידורל. במספר בתי יולדות, יש חדר ייעודי - ללידה טבעית.

האם כל אחת יכולה ללדת בלידה טבעית?

קיימים מספר קריטריונים לפיהם ניתן לאפשר לנשים ללדת בלידה טבעית. הקריטריון הראשון הוא: נשים בריאות, ללא מחלות רקע - ורק כאשר מהלך ההריון היה תקין. לא ניתן ללדת בלידה טבעית, אם ההריון מוגדר כהריון בסיכון, ואם האישה עברה ניתוח קיסרי בלידה קודמת. קריטריון נוסף: לידה המתרחשת בין שבוע 37 לבין שבוע 42 - ויש רק עובר אחד, במצג ראש. מבחינת העובר, ניתן ליילדו בלידה טבעית, אם משקלו בין 2.5 ק"ג לבין 4 ק"ג - וכאשר הניטור העוברי תקין, במשך חצי שעה לפחות והאישה נמצאת בלידה פעילה.

מהם ההבדלים בין תהליך לידה בהרדמה אפידורלית, לבין לידה טבעית?

קיימים שני הבדלים מרכזיים, בין לידה תחת הרדמה אפידורלית, לבין לידה טבעית ללא הרדמה.

ההבדל הראשון - בלידה עם אפידורל, היולדת שוכבת במיטה, מחוברת למוניטור רציף עד ללידה, עירוי נוזלים, למד לחץ דם; ולעיתים קרובות, גם לקטטר המוכנס לשלפוחית השתן.

לעומת זאת, בלידה טבעית, היולדת לא מחוברת למוניטור רציף - והמיילדת שומעת את הדופק של העובר מידי עשרים דקות, למשך דקה לפחות. בזמן הלחיצות התדירות במהלכן שומעת המיילדת את הדופק של התינוק גבוה יותר, והיא נמצאת לצידה של היולדת. רוב הזמן, היולדת נמצאת בתנועה - והיא מתמודדת עם הכאב בדרכים שונות, כפי שיוסבר להלן.

ההבדל השני הוא הבדל תודעתי. בלידה עם אפידורל, היולדת איננה מעוניינת לחוות כאב; לכן, כאשר היא מקבלת הרדמה אפידורלית - אם מסיבות שונות ההרדמה לא משפיעה, או שהיא לא משככת את הכאבים באופן משביע רצון - התסכול שהיא חווה הינו תסכול גדול. לעומת זאת, בלידה טבעית, היולדת צריכה להיות מוכנה מבחינה תודעתית לכך שהיא תחווה כאב. במהלך ההכנה ללידה, היולדת לומדת להקשיב לגופה ולהיות מחוברת אליו. היא נדרשת להבין את מקור הכאב וללמוד את הדרכים בהן תוכל לנקוט, כדי להקל על עצמה, נוכח הכאב.

תומכת לידה. אילוסטרציה: שאטרסטוק
תומכת לידה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהן ההכנות ללידה טבעית?

ההכנות ללידה טבעית הן בארבעה היבטים עיקריים:

1. בהיבט הקוגניטיבי חשוב לציין כי נמליץ לאישה אשר מתכננת ללדת בלידה טבעית - להשתתף בקורס הכנה ללידה, מאחר שהוא מהווה גורם מוכח כמפחית חרדה, בקרב נשים בהריון ראשון, שהן חסרות ידע וניסיון קודם. רצוי להשתתף בקורס הכנה ללידה, שאינו ייעודי רק להכנה ללידה טבעית, אלא גם יכלול מידע על כל ההתערבויות הרפואיות בלידה רגילה. זאת, משום שלידה טבעית עלולה גם להסתבך. לפעמים, נשים שמאוד רוצות בלידה טבעית - מגיעות למיון יולדות; ומסיבות רפואיות שונות, הן אינן יכולות להיכנס לחדר לידה טבעי. יש מקרים בהם נשים שמאוד רצו לידה טבעית, משנות את דעתן - ובוחרות להיכנס לחדר רגיל, כדי לקבל אפידורל.

במהלך הקורס האישה ההרה תקבל מידע על תהליך הלידה: שלבי הלידה, שיטות לשיכוך כאב ברפואה הקונבנציונלית (פטידין+פנרגן, אפידורל) וכן טכניקות של שחרור והרפיה, מדיטציה ודמיון מודרך. זאת, על מנת שתוכל להתמודד בהצלחה עם הכאב, על פי הרפואה הטבעית. כמו כן, האישה תקבל הסבר על התערבויות בלידה, במידת הצורך. לדוגמא: זירוז לידה, באמצעות מתן פיטוצין, ניטור חיצוני וניטור פנימי ועוד.

ישנן מסגרות שונות, בהן תוכל האישה ההרה והמלווה שלה לעבור את הקורס: בבתי חולים, בקופות חולים או במסגרות פרטיות. אפשר להיעזר גם במדריכת הכנה ללידה פרטית או בדולה - מלווה בלידה, שהיא גם מדריכת הכנה ללידה. עם זאת, כאמור, חשוב ללמוד על כל ההיבטים של הלידה - ולא לעבור רק הכנה ללידה טבעית.

2. תרגול של הטכניקות להתמודדות עם כאב ולהרגעה (שימוש בשיטות כמו רפלקסולוגיה, עיסוי וכו'; וכן שימוש בתמציות צמחים מרגיעות) - לעידוד התקדמות הלידה (תרגול תנוחות והכנה של תמציות צמחים).

3. מציאת מלווה ללידה, איתו / איתה תוכל האישה ללמוד ולתרגל עבודת צוות מעצימה. זה יכול להיות בן זוג, אימא, תומכת לידה או כל מלווה משמעותי עבורה. מלווה יכול לסייע ליולדת, ברגעים בהם היא עלולה לאבד שליטה נוכח הכאב. היולדת יכולה להתייעץ אתו ולקבל תמיכה רגשית ואהבה. עבודה משותפת במהלך ההריון עם המלווה, תבטיח "עבודת צוות" טובה גם במהלך הלידה.

4. יישום - איתור המקום המתאים ללידה, כולל סיור בחדרי לידה ויצירת העדפה, או חלופה אפשרית אחת לפחות. סיור בחדר הלידה מפגיש את היולדת והמלווה עם הצוות, המכשור וסביבת הלידה. ועל ידי כך, מפחית את רמת החרדה מהבלתי נודע.

לידה טבעית. אילוסטרציה: שאטרסטוק
לידה טבעית. אילוסטרציה: שאטרסטוק

כיצד מקלים על היולדת, במהלך הלידה הטבעית?

יש מספר דרכים מומלצות, על מנת להפיג את המתח הרב בו שרויה היולדת.

מומלץ להפחית אור ורעש, על מנת ליצור אווירה נעימה ורגועה בחדר באמצעות:

1. מבער ושמנים אתריים, כגון: לבנדר ורוזמרין ונרות.
2. פרחי בך.
3. קרם ושמנים - לעיסוי ולטיפול רפלקסולוגי (כדוגמת: רוזמרין, לבנדר, ילנג ילנג, נרולי ויסמין).

עיסוי פנים - מאוד מרגיע ומשחרר.

אחת ממטרות הטיפול במהלך הלידה, היא להקל על הכאב בזמן הצירים, להרגיע את היולדת בין הצירים - ולהניע את תהליך הלידה. ניתן לעשות זאת באמצעות:

טכניקות העיסוי - אנחנו מנתבים את הכוונות שלנו כמטפלים ואת מטרות העיסוי, אותן קבענו. יש מספר טכניקות בסיסיות: טכניקות הרגעה כמו ליטוף וספירלות, טכניקות ממריצות וטכניקות המקלות על כאב.

רפלקסולוגיה בזמן הלידה - הטיפול הרפלקסולוגי מותאם עבור כל אישה, מצבה המנטלי והפיזי - לגבי הכאב והציפיה לכאב, כמו גם לגבי התקדמות בלידה. הגישה הטיפולית ברפלקסולוגיה משתנה בזמן הצירים ובין הצירים - ומשלבת נשימות, עיסוי בשכמות ובגב תחתון.

סוגים שונים של נשימות - לשלבי הלידה השונים.

שימוש בקול בתדרים נמוכים - באופן אישי, אני מדריכה את היולדות להשתמש פחות בקולות גבוהים, מכיוון שקולות גבוהים גולשים הרבה פעמים לצעקות ולצרחות בלידה - וגורמים ליולדת לאבד שליטה.

תנועתיות של הגוף והאגן - תנועה סיבובית, בהליכה במרחב החדר, בעמידה ובישיבה, תנועה על כדור, במים, במיטה, לעמוד או לשבת על שש, או שמונה - תוך כדי הזזת האגן. הנחת יד אחת של המלווה על הסכרום (החיבור בין עצם האגן, לבין עמוד השדרה); ויד שניה, על הבטן - ולסובב את האגן עם הידיים. ניתן להוסיף גם נקודות לחיצה בכף היד (בחלק הדורסלי של כף היד, בין הבוהן לאצבע), לחיצה ממושכת לכיוון העצם.

אפשרי לשלב תחומים נוספים בהיבט של הרפואה הטבעית במהלך הלידה בהתאם וכמענה למה שמתרחש בתהליך הלידה עצמו ואצל היולדת. הטיפול ברפואה טבעית במהלך הלידה הוא כמו כל מפגש טיפולי אחר. במפגש זה היולדת והמטפל/ת קולטים ומשדרים מידע, תוך כדי יחסי קרבה, פתיחות ואמון הדדיים. חשוב לעודד את היולדת להתמקד בנשימות ובתנועה. להנחות אותה שוב ושוב, בעיקר בשלב הלחיצות, לראות את המטרה הסופית, הרגע המיוחל שבו תינוקה מגיח לאוויר העולם.

עבודה רגשית, נפשית ורוחנית עם היולדת

חשוב לחבר את היולדת למה שקורה, לתת לה את היכולת לשלוט בגופה ובתהליך, על תחילת הציר - ועל סופו.

לחבר את היולדת לרוחניות שבלידה. לדוגמא: אני משלבת בלידה טבעית גם עבודה אנרגטית באמצעות רייקי, עם עבודה באמצעות תדרי Mar-Ka-Ba ("מרכבה"), יחד עם מדיטציה מיוחדת שפיתחתי, במהלך עבודתי בחדר לידה. העבודה האנרגטית עם תדרי "מרכבה" היא, כיום, הנדבך העיקרי בטיפול, שאני מעניקה ליולדת.

מה קורה אם יש סיבוך, במהלך של לידה טבעית?

בלידה טבעית, מלווה היולדת במיילדת אישית, הנמצאת איתה רוב הזמן. יש יולדות הזקוקות לסיוע ותמיכה רציפה של המיילדת - ויש יולדות המגיעות עם תומכות לידה, או מעדיפות סיוע תומך של בן או בת הזוג.

המיילדת פחות מעורבת בתהליך האישי שהיולדת חווה. בדרך כלל, רופא אינו נוכח בחדר הלידה, כל עוד תהליך הלידה מתקדם באופן תקין - והדופק העוברי נשמע תקין.

חדר לידה טבעי ערוך לכל תרחיש. אם יש סיבוך, היולדת תקבל את כל הטיפול הרפואי המתאים וכל הקונספט של "לידה טבעית" ישתנה. במקרה של סיבוך, תחובר היולדת למוניטור קבוע, תקבל עירוי נוזלים, נלקחת בדיקת דם - ואם יש צורך, תקבל היולדת חמצן או כל טיפול רפואי אחר שיידרש.

אם הסיבוך הוא במהלך הלידה עצמה, לא מן הנמנע כי הלידה תסתיים בלידה מכשירנית ואפילו בניתוח קיסרי - כמובן, בנוכחות צוות רפואי גדול, הכולל מיילדת נוספת, רופא גניקולוג, רופא ילדים ורופא מרדים, על מנת להבטיח את שלומה של היולדת ושלומו של העובר.

לסיכום: אישה שבוחרת ללדת בלידה טבעית, ללא הרדמה אפידורלית - חשוב שתקבל את כל המידע והתמיכה לפני הלידה ובמהלך הלידה. כדי להקל על הכאב ולהפיג את המתח, ישנם אמצעים רבים העומדים לרשותנו, מתחום הרפואה הטבעית. מניסיוני, נשים שהתכוננו כראוי ללידה טבעית - והייתה להן תמיכה טובה במהלך הלידה, חוו לידה מעצימה ואת החיבור לגופן; בנוסף, החיבור הזוגי מועצם בעזרת התהליך.

יפה חטב קבלה היא מיילדת, מטפלת ברפואה טבעית ובתדרי "מרכבה", מנהלת מרכז "קשת בענן".

סייעה בהכנת הכתבה: שירלי שני, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום לידה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום