בעיה במיקוד ראייה בילדים: מדריך

(12)
לדרג
תוכן מקודם

כיצד נזהה ונאבחן בעיית מיקוד ראייה בקרב ילדים, שאינם נוהגים להתלונן? מה חשוב לדעת לפני טיפול? מדוע הבעיה עלולה לקרות גם לילדים שרואים 6/6?

אופטומטריסט
077-2311000 (מספר מקשר)

לרוב, כשלילד שלנו תהיה בעיית ראייה, הילד עצמו לא יתלונן על כך - גם לא במצב של בעייה במיקוד הראייה.

מה ההבדל בין חדות ראייה לבין מיקוד ראייה?

בחדות ראייה, אנחנו בודקים כמה קטן ניתן לראות ממרחק מסוים. מכאן, שמקובל למדוד חדות ראייה לרחוק במרחק 6 מטר. חדות ראייה תקינה היא 6/6. ילדים קטנים עשויים שלא להגיע לחדות ראייה מלאה עד סביבות גיל 7.

במיקוד ראייה, אנו מדברים למעשה על תפקודי העיניים של הילד. לצד תפקודים אלה, נבדק התפקוד הדו עיני של העיניים, הסינכרון של שתי העיניים יחד; ובנוסף, מהירות ודיוק התנועות של העיניים. כאשר יש מיקוד ראייה תקין, שתי העיניים חייבות להביט יחד באותה הנקודה - בין אם היא קרובה ובין אם היא רחוקה. כאשר שרירי העיניים חלשים יותר, או ש"שיתןף הפעולה" בין העיניים לא איכותי מספיק, עלולה להיווצר כפילות עדינה שתגרום לכתוב בספר להראות מטושטש, עלולה לגרום לבלבול של האותיות וכך לפגוע באיכות הקריאה, וכמו כן יהיה קושי לעבור עם המבט מהמחברת ללוח וחזרה. יקשה מאוד על פעולת ההעתקה, גם מבחינת ההספק וגם איבודי מקום ורצף.

חשוב לדעת כי בעיה במיקוד הראייה יכולה בהחלט להופיע אצל ילדים שבבדיקת חדות הראייה שלהם, נמצא שהם רואים טוב.

באבחון של מיקוד ראייה נכללת גם בדיקת חדות הראייה.

קושי בקריאה והעתקה מהלוח. אילוסטרציה: שאטרסטוק
קושי בקריאה והעתקה מהלוח. אילוסטרציה: שאטרסטוק

כיצד מתבטאת בעיית מיקוד ראייה בילדים?

על פי רוב, הבעיה באה לידי ביטוי בקשיים בתפקוד בבית הספר ובאי נוחות בעיניים, בזמן קריאה. אף ילד לא יתלונן שיש לו קושי במיקוד הראייה, אבל אנו כהורים, המקשיבים לילד קורא - ורואים את המחברות (מבחינת ההספק והסדר של הכתוב במחברות), בזמן העתקה מהלוח, יכולים לזהות - שאולי יש פה קושי, שדורש תשומת לב. כך, ניתן לגשת לבדיקות המתאימות.

תופעה שכיחה, המאפיינת בעיית מיקוד ראייה, מתבטאת בזמנים שבהם הילד מתעייף מאוד מביצוע פעולות בכיתה, מפריע יותר ואולי "חשוד" כבעל הפרעת קשב. כמו כן, אם לילד יש גם הפרעת קשב וגם בעיית מיקוד ראייה, השילוב יקשה עליו אף יותר, מאשר על ילד "רגיל".

מהם התסמינים הנפוצים לבעיית מיקוד ראייה?

קריאה איטית.
הימנעות מקריאה.
קושי בהעתקה מהלוח.
קריאה לא מדויקת: דילוג על שורות, שיכול אותיות, טעויות בקריאת ניקוד.
קושי בהבנת הנקרא.
עצימת עין או הטית הראש בזמן קריאה.
תלונות על תזוזת אותיות בזמן קריאה.
ראייה כפולה.
תלונות על עייפות או אי נוחות בעיניים, בעיקר בסוף היום, או לאחר עבודה מקרוב.

כיצד מאבחנים את בעיית מיקוד הראייה בילדים?

כדי לאבחן את הבעיה, נדרש לגשת לבדיקת ראייה אצל אופטומטריסט, המתמחה בתחום תפקודי העיניים. בבדיקת ראייה שאורכת כשעה, נוכל לאבחן - ולתת המלצות לטיפול.

אבחון בעיות ראייה בילדים. אילוסטרציה: שאטרסטוק
אבחון בעיות ראייה בילדים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

האם התופעה חולפת מעצמה, עם הגיל?

על פי רוב, התופעה איננה חולפת עם הגיל. פעמים רבות, הילד "לומד" לעצום עין אחת - כדי לא לראות כפול. לפעמים, אפילו המוח לומד לדכא באופן זמני שימוש בעין אחת, כדי לא לחוות בלבול מהכפילות. ילדים שאינם מאובחנים מתרגלים לקרוא בעזרת סימון עם אצבע, מעדיפים לקרוא פחות; ובנוסף, הם לומדים לרפרף ולהקשיב יותר, במקום לכתוב. בנוסף, חשוב לדעת שגם מבוגרים שלא אובחנו וטופלו בילדותם - יכולים לטפל בבעיה גם בגיל מבוגר.

האם בעיית מיקוד ראייה נפוצה יותר בקרב בנים או בקרב בנות?

לא נמצא שיש הבדל משמעותי בין בנים לבנות.

מתי "עולים" על הבעיה, בדרך כלל?

על פי רוב, בעיית מיקוד ראייה מאובחנת בגיל בית הספר, כאשר אנו מצפים מהילד לבסס את יכולת הקריאה שלו, מאמצע כיתה א' ואילך (ולפעמים גם לפני כן). כאשר רואים שהתוצאות אינן מספיק טובות, זה הזמן לגשת לבדיקה.

כיצד מטפלים בבעיית מיקוד ראייה אצל ילדים?

לאחר האבחון, ניתן לטפל בבעיה על ידי תרגילי עיניים, או באמצעות הרכבת משקפיים (בהתאם לממצא שהתגלה במהלך האבחון). לרוב, ידרשו כעשרה מפגשים לתרגול ושיפור מיקוד הראייה. למעשה, מדובר ב"פיזיותרפיה לעיניים".

במהלך התרגולים, נעזרים באביזרים היוצרים תחושת ראיית תלת-ממד, בעזרת משקפיים מיוחדים, עדשות, מראות ועוד.

מה חשוב לדעת לפני שמתחילים?

לרוב, כמטפלת, אני עושה תיאום ציפיות עם הילד וההורים. כמו בכל טיפול בבעיה כרונית, ההתמדה והעבודה בבית מאוד משמעותיות להצלחת הטיפול ולפתרונות טובים.

האם בשלב מסוים בחיים נדרש לחזור על הטיפול?

ברוב המקרים, כאשר מסיימים את התהליך הטיפולי באופן מלא, לא יידרש לחזור עליו במהלך החיים. זאת, מכיוון שהעיניים למדו מה עליהן לעשות. כך, הילד ממשיך להשתמש בהן באופן יעיל, בהמשך שנות בית הספר (ובכלל, במהלך החיים).

לסיכום: בעייה במיקוד הראייה היא בעיה שכיחה, שעשויה להשפיע על הריכוז, ההישגים הלימודיים ומצב הרוח של הילד. לכן, יש לעקוב ולהיות קשובים, לבחון את יכולת הראייה על פי מצב המחברות והקריאה - ולגשת לבדיקה ולטיפול, במקרה שקיים צורך.

קרן רול היא אופטומטריסטית מומחית לטיפול בלקויות ראייה, מיקוד ראייה וליקויי למידה בילדים.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום