פרפור פרוזדורים: אבחון וטיפול

(14)
לדרג

מרגישים "דפיקות לב"? איך תוכלו לדעת אם מדובר בהתרגשות חולפת או בעיה רפואית? מומלץ להיבדק, בפרט אם אתם סובלים מסוכרת או יתר לחץ דם

מאת: ד"ר איברהים מרעי

1 מ-10 אנשים בגיל 70 ומעלה עשוי לסבול במהלך חייו מפרפור פרוזדורים - הפרעת קצב הלב השכיחה והנפוצה ביותר, מבין הפרעות הקצב. פרפור פרוזדורים מסכן את החולים בסיבוכים רפואיים חמורים, כגון: שבץ מוחי, אי ספיקת לב ונזק בלתי הפיך ללב.

מהי השכיחות של פרפור פרוזדורים בישראל?

בישראל יש כ-75,000 חולים בפרפור פרוזדורים. בין התסמינים השכיחים: דופק לא סדיר או מואץ, קוצר נשימה, חולשה, עייפות, סחרחורת, עילפון וכאבים בחזה. עם זאת, חשוב לדעת כי פרפור פרוזדורים עשוי להופיע בליווי תסמינים קלים בלבד, או ללא תסמינים.

מהו הביטוי הקליני של פרפור פרוזדורים, ביחס לפעילות תקינה של הלב?

הלב הוא משאבה שתפקידה לספק דם לאברי הגוף. הלב מופעל על ידי מערכת הולכה חשמלית, שמגרה אותו לפעום. בכל פעימה, נוצר גל חשמלי אחד. פעימת הלב מתחילה בפרוזדור הימני של הלב - ומתקדמת לחלקיו האחרים. במצב תקין, קצב הלב יהיה בין 60-100 פעימות סדירות בדקה, עם מרווח קבוע בין הפעימות.

פרפור פרוזדורים מתבטא בפעימות לב בלתי סדירות. התופעה מסווגת לקבוצות שונות, על פי משך הזמן של התסמינים.

בפרפור פרוזדורים התקפי, ההתקפים מופיעים וחולפים מעצמם - ואינם נמשכים יותר משבוע. בפרפור פרוזדורים ממושך, ההתקפים נמשכים יותר משבוע, אינם חולפים מעצמם - ונדרש טיפול רפואי להסדרת פעימות הלב. בפרפור פרוזדורים קבוע/כרוני, הטיפול הרפואי אינו מצליח להשיב את הלב למקצב תקין והפרעת הקצב אינה חולפת.

כאבים בחזה ודופק לב מואץ. אילוסטרציה: שאטרסטוק
כאבים בחזה ודופק לב מואץ. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהם הגורמים המגבירים את הסיכון ללקות בפרפור פרוזדורים?

אנשים עם היסטוריה של מחלות לב, יתר לחץ דם וסוכרת - נמצאים בסיכון גבוה להפרעה בקצב הלב. גם שתייה מופרזת של אלכוהול, מאמץ גופני, תרופות הממריצות את הלב, מחלות ריאה, פעילות יתר של בלוטת התריס וגנטיקה - עלולים להוות גורמי סיכון. מסיבה זו, חשוב להכיר את ההיסטוריה הרפואית המשפחתית.

מתי כדאי לפנות לטיפול רופא?

מומלץ לפנות לטיפול רופא, כאשר חשים אי סדירות בקצב הלב, קצב מואץ, כאבים בחזה ו/או קוצר נשימה. רופא קרדיולוג (מומחה למחלות לב), או רופא אלקטרו פיזיולוג (קרדיולוג מומחה להפרעות קצב) יאבחן את התופעה בעזרת בדיקת אק"ג ובדיקות דם לאיתור מחלות, העלולות לגרום לפרפור פרוזדורים. אם פרפור הפרוזדורים איננו מופיע בקביעות, הרופא ישתמש במכשיר אק"ג נייד (הולטר) שיוצמד לנבדק למשך 24 שעות. בדיקה מאבחנת נוספת היא בחינת פעילות הלב, בזמן מאמץ גופני.

בדיקת אקג. אילוסטרציה: שאטרסטוק
בדיקת אקג. אילוסטרציה: שאטרסטוק

כיצד מטפלים בפרפור פרוזדורים?

נוהגים לטפל בפרפור פרוזדורים בהתאם לסוג, לחומרה ולמשך התסמינים - על ידי תרופות ובאמצעים נוספים. הטיפול כולל תרופות להסדרת מהירות פעימות הלב (Rate control) ותרופות להסדרת קצב הלב (Rhythm control).

בנוסף, על פי הצורך, ניתן גם טיפול במדללי דם - כדי להקטין את הסיכון ללקות בשבץ מוחי. אם התסמינים חמורים ונמשכים זמן רב, ללא הפסקה, ייתכן שיהיה צורך להסדיר את קצב הלב באמצעות "היפוך חשמלי", לצד הטיפול התרופתי.

כאשר הטיפול התרופתי איננו יעיל, או שהחולים מתקשים לשאת אותו בשל תופעות הלוואי, החולים יטופלו באבלציה (צריבה) של האזורים ברקמת הלב, שגורמים להפרעות בקצב הלב.

מהי אבלציה חשמלית? כיצד היא נעשית? האם אין סיכונים?

אבלציה חשמלית נעשית על ידי רופא אלקטרו-פיזיולוג, שמומחיותו טיפול בהפרעות קצב. שיטות מיפוי וניווט מתקדמות מציירות מפה של הפעילות החשמלית של הלב; צנתרים המוחדרים מאזור המפשעה - מסייעים לאיתור מקור האותות החשמליים הבלתי תקינים.

באמצעות הצנתרים, הרופא שולח גלי חשמל חזקים המנטרלים (צורבים) את האזורים הבלתי תקינים. הפעולה נעשית בהרדמה מקומית, בבית חולים.

אבלציה נחשבת שיטה בטוחה ויעילה לטיפול בפרפור פרוזדורים. המטופל משתחרר לביתו כעבור 24 שעות - וחוזר לפעילות רגילה, תוך מספר ימים. אצל מרבית החולים, הלב חוזר לפעום בקצב תקין - לצמיתות. אצל חלק מהחולים ניכרת הפחתה ארוכת טווח, במספר אירועי פרפור הפרוזדורים ובחומרת התסמינים. בחלק מהמקרים, החולים מפסיקים ליטול תרופות בזכות הטיפול.

לאחרונה הוקמה - לתושבי הצפון - יחידה חדשה לאלקטרו-פיזיולוגיה ולטיפול בהפרעות קצב במרכז הרפואי פוריה; זאת, כחלק ממערך הלב וכלי הדם, בראשות פרופ' עופר אמיר.

ד"ר איברהים מרעי הוא מנהל היחידה להפרעות קצב במרכז הרפואי פוריה.

בואו לדבר על זה בפורום פרפור פרוזדורים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום