הנקה ותחליפי חלב אם: מדריך

(9)
לדרג

מהו ההבדל בין חלב אם לתחליפי חלב? האם יש דרך להגביר ייצור חלב אם? מה עושים אם התינוק לא עולה במשקל? כל התשובות (ועוד!) - בפנים

מאת: יפה חטב קבלה

חלב אם הוא המזון הטוב ביותר לתינוקות וכמובן גם לפגים, לפחות עד תום השנה הראשונה לחיים. משרד הבריאות ממליץ על הנקה כהזנה בלעדית לתינוק, למשך 6 החודשים הראשונים לחייו; ובהמשך, להבטיח את המשך ההנקה בתוספת של מזון משלים, עד גיל שנה ויותר.

על פי המלצת ארגון הבריאות העולמי, יש לעודד הנקה מיד לאחר הלידה, במסגרת ביות מלא בבית היולדות. הנקה מלאה (Exclusive Breastfeeding) היא הזנת התינוק בחלב אם בלבד, ללא כל תוספת של נוזלים כלשהם או מזון אחר, פרט לתוספי ויטמינים, מינרלים או תרופות.

מהם יתרונות חלב האם?

יתרונות חלב האם לתינוק הם רבים: הוא תורם להתפתחות, לגדילה, מחזק את המערכת החיסונית של התינוק - ובכך מונע מחלות והדבקות בזיהומים, מונע השמנה בילדים, מפחית סיכון לתסמונת מוות בעריסה. מבחינת האם, מחקרים הוכיחו כי הנקה מפחיתה את הסיכון לסרטן השד. לכך, יש להוסיף את העמקת הקשר בין האם לתינוקה, בעת ההנקה.

לצד יתרונותיו הרבים של חלב האם וזכותו של התינוק לינוק, לכל אם עומדת הזכות לקבוע אם היא מניקה ועד מתי. חשוב שהאם תקבל את כל המידע בנוגע ליתרונות ההנקה והטכניקה הנכונה להנקה; וכדאי להימנע ממתן מוצץ לתינוק יונק, עד לביסוס הנקה.

בנוסף, חשוב מאוד לספק ליולדת סיוע ותמיכה לקידום והצלחת ההנקה, לאחר הלידה; וגם בהמשך, כאשר תשוב לעבודה. לכן, מומלץ שההדרכה תינתן בנוכחות בני משפחה או במסגרת של קבוצת תמיכה בקהילה לנשים מניקות.

מהם המקרים בהם לא ניתן להניק?

יש מצבים בהם הנקה איננה מתאפשרת או כלל איננה מומלצת. כך, לדוגמא: בקרב אימהות נשאיות HIV או חולות באיידס, במקרה של שחפת פעילה, או כאשר האם סובלת מהרפס סימפלקס פעיל עם הופעת נגעים על הפטמה - מאחר שהנקת התינוק עלולה לגרום להדבקתו בנגיף.

כמו כן, מומלץ שלא להניק במקרים הבאים: אם האישה משתמשת בסמים; במקרה שהאם מטופלת בתרופות בעלות התוויות נגד להנקה; או במספר מצומצם של מחלות מטבוליות של התינוק, כגון: גלקטוזמיה, הגורמת להפרעה במטבוליזם של סוכרים (שכתוצאה ממנה מצטבר גלקטוז בדם ומוביל לפגיעה שכלית בלתי הפיכה).

במקרים אלה, יש להזין את התינוק בתרכובת מזון לתינוקות (תמ"ל) על בסיס חלבון חלב פרה, אלא אם מצבו של התינוק מצריך תזונה מתחליף חלב צמחי.
על פי המלצת ארגון הבריאות העולמי, יש לעודד הנקה מיד לאחר הלידה. צילום: שאטרסטוק על פי המלצת ארגון הבריאות העולמי, יש לעודד הנקה מיד לאחר הלידה. צילום: שאטרסטוק

כיצד מתאימים את תחליף חלב האם?

תרכובת מזון לתינוק (תמ"ל) ניתנת לתינוקות הניזונים מהנקה חלקית או שאינם יונקים כלל והיא מיועדת כתזונה עד גיל שנה. התרכובת הסטנדרטית להזנת תינוקות בשלים, ללא היסטוריה של אלרגיה במשפחה, הינה תמ"ל על בסיס חלב פרה, מועשר בברזל.

סוגי תמ"ל על בסיס חלב פרה, המתאימים לתינוקות בריאים: מטרנה חלבי, מטרנה מהדרין, מטרנה חלב ישראל, מטרנה extra care, סימילאק Top, סימילאק למהדרין, סימילאק Advance Plus, נוטרילון ושופרסל Baby.

באיזה מקרים מחליפים לפורמולה צמחית?

שכיחות האלרגיה למזון בקרב תינוקות וילדים מוערכת ב-2%-8% וקשורה לגורמים שונים, כגון: חוסר בשלות של מערכת החיסון הכללית והמקומית וחוסר בשלות של מערכת העיכול, הגורמת לחדירות גבוהה של אלרגנים דרך רירית המעי.

כל מזון יכול לגרום לתגובה אלרגית. אלרגיה לחלבון פרה היא השכיחה ביותר בקרב תינוקות. מקובל להניח ש-1%-3% מהתינוקות סובלים מאלרגיה לחלבון פרה.

חשוב להבדיל בין תגובה אלרגית אימונולוגית לבין מקרים אחרים של תגובה למזון - שאינה קשורה למערכת החיסון, אך גורמת לתסמינים דומים (כגון: אי סבילות ללקטוז, או תגובות לטוקסינים המופרשים מחיידקים המצויים במזון, כמו שיגלה או סלמונלה - וגורמים לזיהומים במערכת העיכול).

התגובה האלרגית למזון נחלקת לשני סוגים עיקריים:

1. תגובה מיידית - מופיעה תוך שתי דקות עד שעתיים לאחר אכילת המזון וכוללת תסמינים עוריים (כגון: פריחה או בצקות), תסמינים של מערכת העיכול (כגון: הקאות ושלשולים) או תסמינים נשימתיים (כגון: שיעול, צפצופים ונזלת). תסמינים חמורים יותר כוללים אנפילקסיס (תגובה אלרגית חמורה); שוק קרדיווסקולארי; ובמקרים חמורים אף מוות.

2. תגובה מאוחרת - מופיעה שעות עד ימים אחרי החשיפה למזון האלרגני (בדרך כלל: חלב פרה או סויה) - ומוגבלת למערכת העיכול בלבד. התגובה המאוחרת כוללת: בחילות, פליטות מרובות, הקאות, שלשולים, יציאות דמיות, חוסר תיאבון, תת ספיגה וחוסר עליה במשקל.

כאשר תינוקות סובלים מאלרגיה לחלב פרה, מומלץ להתייעץ עם רופא ילדים, לפני ההחלטה על מעבר לתמ"ל על בסיס סויה. לתינוקות להורים צמחונים וטבעונים, שאינם מניקים ואינם מעוניינים להזין את תינוקם בתמ"ל על בסיס חלב פרה - מומלץ מתן תמ"ל על בסיס חלבון סויה, מועשר בברזל, במשך השנתיים הראשונות לחיים.

תמ"ל על בסיס סויה, כגון: מטרנה צמחית וסימילאק Isomil NG - מבוססים על חלבון ופחמימות ממקור צמחי ואינם מכילים לקטוז (סוכר החלב). תרכובות על בסיס צמחי יכולות להתאים לתינוקות עם גלקטוזמיה (אי סבילות מולדת ללקטוז) ולתינוקות ממשפחות המעדיפות להימנע ממזון מן החי (טבעונים וצמחונים).

תמ"ל על בסיס חלבון סויה שונה מתמ"ל על בסיס חלבון פרה, מבחינות רבות. כך, לדוגמה: מקור החלבון, סוג הפחמימות, הרכב חומצות אמינו ותכולת פיטואסטרוגנים. תמ"ל על בסיס חלבון סויה לא נמצא יעיל בהפחתת שכיחות מחלות אטופיות אצל תינוקות בסיכון גבוה.
התאמת תחליף חלב אם לתינוק. צילום: אילוסטרציה

התאמת תחליף חלב אם לתינוק. צילום: אילוסטרציה

במקרה שהתינוק סובל מגזים, האם בכל מקרה מומלץ להחליף את התמ"ל?

קדדת (קוליק) במערכת העיכול יכולה להופיע מגיל שלושה עד ארבעה שבועות וחולפת תוך חודשים ספורים. הסיבה עדיין איננה ידועה, אולם משערים כי היא לא קשורה לסוג ההזנה. לא הוכח כי שימוש בתמ"ל סויה מונע או מפחית תופעות של קדדת.

לפיכך, האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים (AAP - (American Academy of Pediatrics איננה ממליצה לעבור לתמ"ל על בסיס סויה בתינוקות הסובלים מקדדת. באשר לעצירות: לא קיימת הגדרה חד משמעית לעצירות בגיל הינקות. מספר היציאות משתנה מתינוק לתינוק וגם אצל התינוק עצמו, בתקופות גיל שונות - ונע בין יציאה לאחר כל ארוחה, עד יציאה אחת למספר ימים.

חשוב להסביר להורים על הרגלי יציאות של תינוקות, להבחין בהרגלים המיוחדים של תינוקם ולעקוב אחר תופעות מיוחדות, כמו יציאות קשות וכואבות, בכי רב בעת יציאה וכיו"ב - ולפנות לרופא ילדים להמשך בירור וטיפול. עיסוי עדין ברגל ובכפות הרגליים יכול לעזור מאוד לעידוד היציאות של התינוק.

איזה פורמולות ניתנות לפגים לאחר שחרור?

ההמלצות להזנת הפג לאחר השחרור יינתנו בדרך כלל על ידי הפגייה, על סמך נתוני הגדילה וההערכה התזונתית לפני השחרור. מומלץ כי הערכה זו תכלול גם ניסיון מתן הזנה רגילה - לא מועשרת. יש חשיבות למעקב צמוד אחר מדדי גדילה של פגים, גם לאחר שחרורם מבית החולים, לפי עקומות גדילה סטנדרטיות - ולהתאים אותן להמלצות ההזנה בחודשי החיים הראשוניים.

חלב אם הוא המזון המומלץ ביותר לתינוקות קטנים ולפגים; אולם יש פגים, במיוחד אלה שנולדו בשלב מוקדם של ההריון, שמקור התזונה העיקרי שלהם - לאחר שחרורם מבית החולים - הוא תמ"ל. ככלל, יש להשתמש בתמ"ל על בסיס חלב פרה.

פג שיכול להיות מוזן על ידי תמ"ל על בסיס חלב פרה, עונה לקריטריונים הבאים: משקלו מתאים לגילו המתוקן, מצליח לאכול לפי דרישה לפחות 180 סמ"ק/ק"ג/יום (אם אינו יונק או מקבל חלב אם בבקבוק), עולה היטב במשקל, המדדים המעבדתיים שלו תקינים (דגש על חלבונים ומינרלים).

פג העונה על קריטריונים אלה יכול אפוא להיות ניזון מתמ"ל רגיל על בסיס חלב פרה, המתאים לילודים בשלים (מועשר בחומצות שומן רב בלתי רוויות PUFA - LC).

פג שאינו עומד בקריטריונים אלה זקוק להעשרה: מעשיר חלב אבקתי לחלב אם HMF או שילוב הנקה עם מספר ארוחות של תמ"ל לפגים PDF.

לפגים שאינם יונקים, יש לתת תמ"ל המשך לפגים, על בסיס חלב פרה - PDF (סימילאק neosure, מטרנה Extra care Sensitive המשך לפגים, נוטרילון pre mature), לפחות עד גיל 6 חודשים - ובמקרה הצורך, עד גיל 9-12 חודשים. פורמולות אלה מכילות יותר קלוריות ורכיבי תזונה שונים (חלבון, מינרלים ועוד) - בהשוואה לתמ"ל של תינוקות בשלים.
דפוסי גדילה בתינוקות הניזונים מתמ"ל. אילוסטרציה: שאטרסטוק

דפוסי גדילה בתינוקות הניזונים מתמ"ל. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מה עושים כאשר תינוק מסיים את הכמות המומלצת - ועדיין מראה סימנים של רעב?

קיימים גורמים שונים המשפיעים על כמות האוכל שתינוק מבקש בארוחה, כגון: האם התינוק אנרגטי, תינוק שהאוכל עבורו הוא תחליף למציצה, תינוק שתנועת הפריסטלטיקה שלו (מעיים) פחות טובה (ולכן סופגת פחות את המזון) ועוד. במקרה כזה, התינוק צורך כמויות גדולות יותר של מזון - ועלול לפתח השמנה.

הפתרון הוא בהתאם לגורם, על סמך שיחה עם ההורים והבנת הרגלי האכילה של התינוק, כמו גם מעקב אחר משקל ויציאות. כל אלה יביאו לזיהוי הבעיה - ומתן מענה מתאים: ארוחות קטנות לעיתים קרובות, טיפול בפליטות, העברה למוצץ בסוף הארוחה ועוד.

מה עושים כאשר הילד איננו עולה מספיק במשקל?

דפוסי הגדילה של תינוקות יונקים שונים מאלה של תינוקות הניזונים מתמ"ל. אצל תינוקות יונקים חלה האטה בעלייה במשקל החל מגיל 3 חודשים - ועד גיל שנה, בהשוואה לתינוקות הניזונים מתמ"ל.

על כן, פיתח ארגון הבריאות העולמי עקומות גדילה חדשות, המבוססות על תינוקות יונקים בלבד. הסיבות האפשריות לאי עלייה במשקל הן גמילה מאוחרת מהנקה, הזנה בלעדית בחלב אם או תמ"ל לאחר גיל 6 חודשים, ללא מעבר למוצקים.

סיבות אפשריות נוספות: פליטות מרובות, עייפות של התינוק במהלך האכלה ואכילה של כמויות קטנות בכל ארוחה, הפסקת האכלה בלילה (בחודש הראשון לאחר הלידה) ועוד. במצבים בהם אין עלייה מספקת במשקל, נדרשת שיחה עם ההורים על ידי אנשי צוות סיעודי ורפואי ורישום מסודר של דפוסי האכלה והרגלי אכילה של התינוק, הדרכת הורים לתזונה נכונה; ולעיתים, בירור הבעיה על ידי רופא מטפל.

לסיכום: חלב אם הינו המזון הטוב ביותר לתינוק. במקרים בהם האם איננה יכולה או לא מעוניינת להניק, תזונת התינוק תכלול תמ"ל, המהווה תחליף לחלב אם - ברוב המקרים על בסיס חלבון חלב פרה. על מנת לוודא שהתזונה הניתנת לתינוק מספקת את צרכיו - חיוני לבצע מעקב אחר דפוסי האכילה והאכלה של התינוק, התפתחותו, משקלו וגובהו.

יפה חטב קבלה היא מיילדת ואחות טיפת חלב, מנהלת מרכז "קשת בענן".

סייעה בהכנת הכתבה: שירלי שני, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום