סרטן שד: דיאודורנט וטיפול קרינתי

(0)
לדרג

מחקר חדש מצא כי שימוש בדיאודורנט, גם אם הוא מכיל אלומיניום, אינו מסוכן במהלך טיפול קרינתי כנגד סרטן שד. האם בעקבות כך ישונו הנחיות הרופאים למטופלות?

מאת: ד"ר עמית עקירוב

במאמר שפורסם בכתב העת Radiotherapy and Oncology טוענים החוקרים כי רופאים אינם צריכים עוד להורות למטופלות שלהן עם סרטן שד להפסיק את השימוש בדיאודורנטים בזמן הטיפול הקרינתי כולל תכשירים בעלי תכולת אלומיניום מוגברת.

במסגרת המחקר, מדדו החוקרים את מנת שטח פנים באמצעות OSLD (Optically Stimulated Luminescent Dosimeters) עם ובלי שני דיאודורנטים זמינים מסחרית. הדיאודורנט הסטנדרטי ששימש במחקר הכיל Aluminum Zirconium Tetrachlorohydrex Glycine בריכוז 15%; הגרסה המחוזקת הכילה ריכוז של 25%. הדיאודורנט במריחה שימש בשמונה שכבות - כמות עבה הרבה יותר מזו המשמשת ביום יום.

החוקרים לא בחנו רק את מנת שטח הפנים על פני השטח באזור כל קרינה, כפי שבוצע במחקר קודם משנת 1997, אלא בחנו גם את מנת שטח הפנים במספר זוויות, מאחר ונשים המטופלות בקרינה לשד מטופלות בזוויות שונות. גם במקרה הקיצוני של שימוש בדיאודורנט בעל תכולת אלומיניום גבוהה יותר, עם מריחת הג'ל מיד לפני הטיפול הקרינתי, החוקרים לא מצאו הבדל במנת שטח הפנים על רקע השימוש בדיאודורנט.

החוקרים כותבים כי 133 נשים השיבו לסקר ברשת האינטרנט. מבין אלו, 92 נשים השלימו טיפול קרינתי בשל סרטן שד. לא תועדו הבדלים משמעותיים בתגובות המטופלות בנוגע להמלצות לשימוש בדיאודורנטים, בין אם פגיעה עורית על-רקע קרינה טופלה ע"י רופא או אחות. בנוסף, תגובות המטופלות לא היו שונות באופן משמעותי לפי גיל המטופלות, רמת השכלה או מוצא אתני, ולא תועדו הבדלים משמעותיים במשך הזמן שחלף מאז השלמת הטיפול הקרינתי לשד. מהסקר עלה עוד כי 53 מבין 92 נשים עם סרטן שד דיווחו על אודם עורי בינוני או חמור לאחר טיפול קרינתי, למרות שמרביתן קיבלו המלצה להימנע מדיאודורנטים.

מבין 108 אנשי צוות רפואי שנשאלו בנושא, מחצית היו רדיולוגים-אונקולוגים ומחיצתן היו אחיות קרינה. מבין הרופאים שעבדו במרכזים אוניברסיטאיים, 93% המליצו להימנע משימוש בדיאודורנטים. מבין הרופאים שעבדו במרפאות פרטיות, 72% המליצו להימנע מהשימוש הנ"ל. לא תועדו הבדלים משמעותיים בתגובות בין רופאים ואחיות.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום