בדיקת בטא: זיהוי הריון ומעקב

(32)
לדרג

המחזור החודשי מתעכב? בדיקת בטא HCG המודדת את רמות הורמון ה-HCG תשיב לשאלה האם את בהריון. בהמשך, הבדיקה מאפשרת לעקוב אחרי תקינות ההיריון. מדריך

מאת: ד"ר קרינה קריידן חרץ

בדיקת בטא HCG בדם נחשבת סמן לזיהוי הריון ומודדת את רמות הורמון ה-HCG (Human Chorionic Gonadotropin). הורמון HCG נחשב להורמון ההיריון, בשל מעורבותו בשמירה על ההיריון ובהתפתחות העובר, בשבועות הראשונים.

מהו הורמון HCG?

לאחר השרשת העובר ברחם, מתחילה השליה להפריש את הורמון ה-HCG דרך תאי התרופובלסט. בשבועות הראשונים להריון, תפקידו העיקרי של ההורמון - לשמור על העובר, כדי שלא תתרחש הפלה.

כמו כן, הורמון ה-HCG שומר על הגופיף הצהוב, כדי שלא יתנוון - וימשיך לייצר הורמון נוסף חיוני לקליטת ההיריון ברחם, הנקרא פרוגסטרון. הפרוגסטרון גם אחראי על התפתחות ההיריון בשלבים הראשונים.

תפקיד חשוב נוסף של הורמון ה-HCG, הינו בוויסות המערכת החיסונית של האם לעובר, על מנת שהיא לא תזהה את ההיריון כגוף זר - ותגרום להפלתו.

בנוסף, הורמון ה-HCG משפיע על תהליך התפצלות התאים ברקמות העובר, מהם נוצרים האיברים השונים והתפתחות תקינה של גופו.

כאשר בדיקת בטא מזהה ערכים מעל 10mIU/ml, היא חיובית. צילום: שאטרסטוק
כאשר בדיקת בטא מזהה ערכים מעל 10mIU/ml, היא חיובית. צילום: שאטרסטוק

כיצד נמדדים ערכי הורמון ה-HCG בהריון?

זיהוי ראשוני של הריון

המולקולה של הורמון ה-HCG מורכבת משתי יחידות - אלפא ובטא; בבדיקות דם, נמדדת יחידת בטא - ומכאן השם של הבדיקה לזיהוי הריון.

הערכים של הורמון ה-HCG נמדדים על פי מספר יחידות בינלאומיות למיליליטר (mIU/ml). כאשר בדיקת הבטא מזהה ערכים גבוהים מ-10mIU/ml , היא נחשבת לחיובית ומצביעה על הריון; מעל 25 mIU/ml - הבדיקה נחשבת כאינדיקציה להריון ודאי.

זיהוי ראשוני של ההיריון יכול להתבצע הן באמצעות בדיקת דם (בדיקת בטא HGC כמותית) והן באמצעות בדיקת שתן (חיובי או שלילי), בעזרת ערכה ביתית הכוללת מקלונים הרגישים להימצאות של הורמון הבטא HCG בשתן.

מדידת ערכי הבטא HCG כאינדיקציה לתקינות ההריון

במקרים מסוימים כשיש צורך לנטר התקדמות ההיריון כבר בשבועות הראשונים, ניתן למדוד את ערכי הבטא HCG בדם האם.

בשליש הראשון להריון, ערכי ה-BHCG משכפלים עצמם בכל 48 שעות - לא תמיד בערכים כפולים, אלא בין 60%-100%. כאשר העלייה בערכי ה-BHCG אינה מספקת, מתעורר חשד להריון שמתפתח במקום לא תקין בחצוצרות, בצוואר הרחם, בצלקת של ניתוח או בשחלה.

בהמשך ההיריון, מומלצות בדיקות נוספות במסגרת סקר להפרעות כרומוזומליות בעובר - בדיקת שקיפות עורפית (סביב שבוע 12) ובדיקות ביוכימיות (סקר שליש ראשון ותבחין משולש). מדידת הורמון ה-HCG מופיע כחלק מהבדיקות הביוכימיות, אך בשלב זה נמדדת יחידת הבטא -HCG החופשית בדם (Free bhcg).

מהו הריון כימי?

הריון כימי הינו הריון חיובי "במעבדה" (BHCG חיובי), אך ללא התבטאות באולטרסאונד ועם רזולוציה ספונטנית עם ירידת ערכי ה-HCG לרמה שלילית. מצב זה נגרם מעובר שנוצר (הייתה הפריה ולאור זאת מפריש HCG), אך לא הושרש ברחם וכתוצאה מכך ישנה התקדמות טבעית להפלה.

מהי המשמעות של רמה נמוכה של הורמון ה-HCG בהריון?

כאשר רמות ההורמון אינן עולות כמצופה, ייתכן שהתרחשה הפלה טבעית - וההריון הסתיים; או שההריון נמצא במיקום לא תקין.

על מה עלולות להצביע רמות גבוהות של הורמון ה-HCG בהריון?

רמות גבוהות של הורמון ה-HCG בדם, יכולות להוות סמן להריון מרובה עוברים (תאומים, שלישייה), אך גם להצביע על הריון מולארי (המתבטא בהיווצרות מספר רב של ציסטות בשליה - שגשוג יתר של השליה) או על הפרעה אחרת בשליה.

לכן, כאשר העלייה ברמות ההורמון גבוהה, נדרש מעקב באמצעות בדיקות BHCG חוזרות וגם באמצעות אולטרסאונד לצורך ביצוע אבחנה מדויקת של המצב.

הערכה הביתית מזהה את הימצאות  הורמון הבטא HCG בשתן. צילום: שאטרסטוק
הערכה הביתית מזהה את הימצאות הורמון הבטא HCG בשתן. צילום: שאטרסטוק

באיזה מקרים מופרש בגוף הורמון ה-HCG ללא הריון?

הורמון ה-HCG יכול להיות מופרש בגוף גם במקרים של התפתחות גידולים שפירים או ממאירים, כגון:

הריון מולארי (GTD - Gestational Trophoblastic Disease).

גידולים בשליה.

גידולים בשחלות.

סוגים מסוימים של גידולים בלבלב.

גידולים באשכים בגברים.

לסיכום: בדיקת BHCG מהווה סימן להריון - ומספקת אינדיקציה להתפתחות ההיריון בשבועות הראשונים. להפרשת הורמון ה-HCG יש תפקיד חיוני - שמירה על ההיריון והתפתחות תקינה של העובר. במקרים בהם ערכי ה-HCG חריגים, מבוצעות בדיקות חוזרות ובשילוב עם בדיקת אולטרסאונד מתאפשרת קביעת מיקום הריון וחיוניות העובר.

ד"ר קרינה קריידן חרץ היא רופאת נשים, מומחית לאולטרסאונד במיילדות ורפואת העובר; רופאה בכירה, ביחידת אולטרסאונד נשים ומרפאת נוירולוגיה של העובר, במרכז הרפואי "וולפסון" ובמרפאת "מור לאישה" ברמת אביב.

סייעה בהכנת הכתבה: שירלי שני, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום