מדרסים: תמיכה מתמשכת בגוף כולו

(0)
לדרג
תוכן מקודם

כפות הרגליים שלנו מהוות את הבסיס לשיווי המשקל ופעילות שאר חלקי הגוף. במקרה של עיוות במנח כף הרגל, המדרסים הם כלי טיפולי המאפשר שמירה על יציבות כף הרגל

פיזיותרפיסטית
077-2311037 (מספר מקשר)

מדרס הוא ספידה המותאמת לכל מטופל באופן אישי ומאפשרת תמיכה ברגל וייצובה. על פי רוב, המדרס הוא כלי טיפולי משמעותי בבעיות אורתופדיות - גנטיות וטראומטיות. הליכה עם מדרסים מומלצת, באופן כללי, לכל אדם מעל לגיל 40, משום שהיא מתקנת את הצניחה הטבעית של כף הרגל לכיוון זה או אחר, ומאפשרת לכפות הרגליים להמשיך לתמוך בגוף כראוי בעת הליכה, עמידה וריצה.

מהו מנח תקני של כף הרגל?

מנח תקני של כף הרגל פירושו שכל חלקי כף הרגל נוגעים ברצפה, פרט לקשת של כף הרגל, שצריכה להיות מוגבהת. הגבהה זו מאפשרת לרגל את הגמישות הנדרשת לכל ההולכים על שתיים ומעניקה יציבות והגנה על כל מפרקי הגוף - החל במפרקי כף הרגל עצמה, דרך מפרקי הקרסול, הברך, הירך ועד למפרקי הגב והצוואר השונים.

ברגע שמנח כף הרגל אינו תקני או מעוות, נוצרת פגיעה הגורמת לשחיקה במפרקים ובאברים לאורך הגוף כולו. השחיקה מובילה לכאב, לפגיעה בתפקוד היומיומי ולעתים אף לפגיעות נוירולוגיות הרסניות. לכן, יש חשיבות רבה לזיהוי מוקדם ככל האפשר של הבעיה ולתיקון מנח כף הרגל באמצעות מדרסים.

מדרס הוא כלי טיפולי משמעותי בבעיות אורתופדיות. צילום: שאטרסטוק
מדרס הוא כלי טיפולי משמעותי בבעיות אורתופדיות. צילום: שאטרסטוק

באיזה גיל כדאי להתחיל משתמשים במדרסים?

בגילאים שונים ישנם גורמים שונים לטיפול במדרסים. בגילאים הצעירים מדובר בעיקר בפגיעות גנטיות של מבנה כף הרגל או בעיה עצבית, אך ייתכנו גם פגיעות אורתופדיות הנוצרות מחבלה חיצונית, תאונה וכדומה. בגילאים מבוגרים מדובר על פי רוב בפגיעות טראומטיות, חבלה ותאונות, אך גם בבעיות גנטיות שלא אובחנו בגיל צעיר ויצרו שחיקה מתמשכת שגרמה לפגיעה בכף הרגל או באחד המפרקים האחרים.

מהן הסיבות לטיפול במדרסים בגילאים הצעירים?

בגילאים צעירים, תהיה זו הגנטיקה שתכתיב לרוב את הצורך בשימוש במדרסים. אנשים נולדים עם מבנה כף רגל מסוים המצריך תיקון של המנח. יש משפחות שבהן מופיעה בעיה במנח כף הרגל העוברת מדור לדור.

אחת הבעיות המוכרות היא ברך הפונה פנימה ומאלצת את כף הרגל לבצע תיקון, הפוגע במשך הזמן במנח שלה. בעיות אחרות הן של כף רגל שטוחה מדי, או דווקא גבוהה מדי.

גם פגיעות עצביות מולדות, למשל ילד שנולד עם פגיעה מוחית או פגיעה בעמוד השדרה, יביאו לפגיעה במנח התקני של כף הרגל.

לבסוף, אצל ילדים ייתכנו גם פגיעות אורתופדיות ועצביות חיצוניות שונות כמו תאונה, שבר או חבלה חזקה הפוגעות גם הן במנח כף הרגל. פגיעה נפוצה היא שבר בכף הרגל או בקרסול הגורמים להשטחת הקשת של כף הרגל.

מהם התסמינים לפגיעה במנח כף הרגל אצל ילדים?

על פי רוב, בעיות מולדות ניתנות לאבחון קליני. עם זאת, מקרים שבהם לא היה אבחון כזה, כאשר ילדים מתלוננים על כאבים בזמן הליכה או ריצה והשתוללות או במנוחה שאחריהן, מצביעים על אפשרות לבעיות במנח כף הרגל. במקרים אחדים עלולות להיראות צליעה או עקמת מתונה בגב שיצביעו גם הן על אפשרות לעיוות במנח.

מהו הטיפול לתיקון מנח כף הרגל אצל ילדים?

הטיפול במנח לא תקני של כף הרגל אצל ילדים כולל שילוב בין שימוש במדרסים המותאמים אישית לכף הרגל של הילד, בהתחשב בשינויים לאור התפתחותה לאורך השנים, לבין טיפול בפיזיותרפיה, שמטרתו חיזוק השרירים השונים. הטיפול המשולב "מלמד" את כף הרגל ללכת נכון ולהתגבר כך על הפגיעה העצבית או הנוירולוגית שיצרו את העיוות מלכתחילה.

מהן הסיבות לטיפול במדרסים בגילאים מבוגרים?

אצל מבוגרים סימני השחיקה חמורים יותר. הם יוצרים צניחה של קשת כף הרגל, הגורמת לתופעות שונות כמו דורבן או פלטפוס.

הדורבן הוא זיז עצם קטן הצומח "החוצה" מכף הרגל, עקב צניחתה, וגורם לחיכוך עם עצמות אחרות בעת הליכה, לכאב ולדלקות. הדורבן נוצר כאשר הגוף מנסה לפצות על צניחת הקשת ולתת הארכה של הרצועה שמחזיקה אותה בגובה הרצוי, כדי שלא תתמוטט. הפלטפוס מתאר מצב שבו יש השטחה מלאה של כף הרגל.

הפלטפוס, הדורבן ופגיעות אחרות בכף הרגל הם על פי רוב תוצאה של פגיעה נוירולוגית או טראומה גופנית כלשהי כגון תאונה, פגיעה ברקמות הרכות בשוקיים, פציעות בכף הרגל, שברי הליכה ועוד, הגורמים לעיוות במנח. גם בעיות שונות במפרקי הקרסול, הרגל ובעיקר הברך, עשויים להשפיע על המנח התקני ולעוותו.

לבסוף, יש שלוש סיבות מרכזיות נוספות לפגיעה במנח כף הרגל בגילאים מבוגרים פציעות ספורט, השמנת יתר ועבודה גופנית מאומצת הכוללת נשיאת משאות כבדים. כל אלה מייצרים עומס רב הן על מפרקי כף הרגל והן על המפרקים האחרים הקשורים בה, וגורמים לעיוות במנח.

מתי מומלץ להשתמש במדרסים אצל מבוגרים?

השימוש במדרסים אינו פותר רק את הבעיה המקומית של מנח כף רגל לא תקני; הוא מאפשר שמירה, הגנת ויציבות לשאר המפרקים בכל הגוף. זיהוי וטיפול מוקדם של בעיות במנח כף הרגל עשויים להיות קריטיים לבריאות המטופל. עם זאת, יש לדעת כי פעמים רבות, אם אדם לא יסבול מכאב בשל העיוות שנוצר במנח, לא תמיד יש צורך במדרסים.

מדרסים עשויים לספק פתרון אפקטיבי לבעיות במנח כף הרגל. צילום: שאטרסטוק
מדרסים עשויים לספק פתרון אפקטיבי לבעיות במנח כף הרגל. צילום: שאטרסטוק

כיצד מטפלים המדרסים במנח מעוות של כף הרגל?

המדרס, שמותאם אישית למבנה הספציפי של כף הרגל והעיוות שנוצר בה, תומך בכף הרגל, מעמיד אותה בתנוחה האנטומית התקינה ומאפשר לה לחזור לתפקוד מלא.

ישנם מספר סוגי מדרסים המותאמים לבעיות שונות ולמצבים שונים. הסוג הראשון הוא של מדרסים רכים, המעניקים תמיכה לקשת ולקריסות השונות של כף הרגל כלפי חוץ או כלפי פנים. יתרונם של מדרסים רכים נעוץ בכך שהם מאפשרים שמירה מקסימלית על גמישות כף הרגל.

הסוג השני הם מדרסים נוקשים, או ביומכניים. נעשה בהם שימוש בכף רגל שבה התרחשה קריסה ממשית שאינה ניתנת לתיקון קל. הם מאפשרים תמיכה מאסיבית והחזקה של כף הרגל כך שלא תפנה לכיוון הקריסה ותביא להחמרת הבעיה. מדרסים אלה פוגעים מעט בגמישות אומנם, אך הם מבטיחים כי המצב לא יחמיר.

סוג אחר הם מדרסים לספורטאים המשלבים בין גמישות לתמיכה. אלו מדרסים מיוחדים, המאפשרים מצד אחד תמיכה ושמירה מפני פציעות ספורט, ומצד שני גמישות מרבית שמבטיחה כי הפעילות הספורטיבית לא תיפגע.

לסיכום: מדרסים עשויים לספק פתרון מהיר ואפקטיבי לבעיות שונות במנח כף הרגל כמו גם בעיות מפרקים שונות, בגילאים שונים. חשוב לוודא כי מי שמכין את המדרס מתמחה הן בטכנאות מדרסים והן באורתופדיה ובפיזיותרפיה של כף הרגל שילוב שיאפשר לו התאמה מדויקת של המדרס לצרכי המטופל.

תמי פישר היא פיזיותרפיסטית בכירה ומתמחה בטכנאות מדרסים.

סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום