מחלות אף וסינוסים: אבחון וטיפול

(28)
לדרג

חלל האף אמנם קטן, אך עלול להיות מעורב במספר מחלות שמומלץ לטפל בהן - על מנת למנוע סיבוכים ולשפר את איכות החיים. מדריך מקיף

מאת: ד"ר אברהם אברג'ל

ניתן לחלק את המחלות שמערבות את חלל האף למחלות הקשורות למבנה האף ופוגעות באיכות הנשימה מהאף ולמחלות דלקתיות הקשורות בדרך כלל ברירת האף והסינוסים (מחלות בעלות מאפיינים דלקתיים; עלולות לגרום לכאבים, לחצים, הפרשות וכו').

מהו המבנה של האף והסינוסים?

לאף והסינוסים מספר תפקודים בסיסים: הם חלק ממערכת הנשימה, חלק ממערכת החיסון (המפגש הראשון עם חיידקים ווירוסים מתרחש בד"כ באף) וחלק מהמערכת האחראית על חוש הריח.

התפקיד המרכזי של מערכת האף כולה, הוא לגרום לאוויר שאנחנו שואפים להגיע בטמפרטורה ובלחות המתאימה לריאות, על מנת לסייע לריאות לספוג את החמצן טוב יותר. לצורך כך, מצופים חלל האף והסינוסים ברירית הפועלת כל הזמן בהפרשה סינון ושינוע בהתאם לתכונות האוויר הנכנס לאף. רירית האף ורירית הסינוסים שונות - מאחר שהסינוסים אינם משתתפים בתהליך הנשימה, לעומת רירית האף שאמונה בעיקר על תהליך הנשימה וחוש הריח.

חלל האף חצוי לשניים על ידי מחיצת האף במרכזו, בצדי חלל אף מתבלטים לתוכו הקונכיות. הסינוסים הם מערכת של תאי אוויר העוטפים את חלל האף מכל צדדיו ומתנקזים אליו. אורך חלל האף הוא כ-8-9 ס"מ: תחילתו בקדמת האף בנחיריים וסופו בלוע האפי. חלקו העליון ( בסיס הגולגולת) גובל במוח ומשני הצדדים הגבול ארובות העיניים.

קונכיות האף (עצם עטופה ברירית) הן המבנים המשמעותיים ביותר בחלל האף. קונכיות האף יורדות בצורת נטפים מהקיר הצדי של האף - לתוך חלל האף; והן למעשה מבצעות את עיקר הפעולה בנשימה האפית: נותנות לחות, חום והגנה חיסונית לאוויר שנכנס מהאף לריאות. בקונכיות העליונות ובחלק העליון של חלל האף , יש סעיפים של עצבי חוש הריח שיורדים מהמוח דרכם מתבצעת פעילות חוש הריח.

הסינוסים הם חללי אוויר הממוקמים בתוך העצם, שעוטפת את חלל האף מצדדיו - והם מתנקזים אליו דרך פתחי ניקוז ייעודיים.
חלל האף והסינוסים עלולים להיות מעורבים במספר מחלות. צילום: שאטרסטוק

חלל האף והסינוסים עלולים להיות מעורבים במספר מחלות. צילום: שאטרסטוק

מהן קונכיות מוגדלות? מהי השפעתן?

מדובר במצב, שבו הקונכיות גדולות מדי או בצקתיות - ולכן חוסמות חללים, שדרכם אמור האוויר לזרום לריאות (כמו במצבים של נזלת אלרגית, או דלקת בחלל האף).

מכיוון שלרירית יש תפקיד מהותי, הטיפול הוא צמצום של הקונכיות (אם הן גדולות מדי), תוך שמירה על מקסימום רירית; על ידי הורדה של עצם; או באמצעות צריבה ממוקדת, בגלי רדיו.

הפרעות בחוש הריח?

באוויר נישאים גופיפי ריח, המוזרמים לחלל האף הגבוה (גג האף) במהלך הנשימה והבליעה. בגג האף, גופיפי הריח פוגשים סעיפי עצב חוש הריח ונקלטים על ידם; כך, אנו מריחים. הפגיעות בחוש הריח נחלקות ל-2 סוגים: פגיעה בסעיפי העצב של חוש הריח; ופגיעה בהולכת גופיף הריח, לעצב חוש הריח.

פגיעה בסעיפי העצב של חוש הריח (סעיפים שיורדים ישירות מהמוח, דרך חורים קטנים בבסיס הגולגולת, לתוך חלל האף העליון) היא פגיעה קשה ובלתי הפיכה. הפגיעה עלולה להיגרם מטראומה, כמו זעזוע מוח - שמנתק את סיבי חוש הריח; מחלות שפוגעות במוח ובעצבים (כמו אלצהיימר). הסיבה לפגיעה בגיל צעיר לרוב איננה ידועה, אך הסברה היא כי יש קשר למחלת שפעת והתקררויות, הפוגעות בסיבי העצב של חוש הריח.

פגיעה בהולכת גופיף הריח לעצב חוש הריח, עלולה להתרחש במצבים ששל דלקת ברירית (כגון סינוסיטיס כרונית, עם/ בלי פוליפים; או התקררות המלווה באף סתום וגדוש - כשהריח איננו מגיע עד למעלה). ובנוסף, במצבים שבהם ישנה הפרעה אנטומית, כגון קונכיות גדולות החוסמות את המעבר של גופיפי ריח לאזור גג האף.

הדרך לטפל בבעיות בחוש הריח היא לנסות לאבחן האם הבעיה היא עצבית או הולכתית. האבחון משלב אנמנזה, CT של מערות הפנים ולעיתים אף טיפול אנטי דלקתי ניסיוני, בתרופות כמו סטרואידים, המורידות את הבצקת. אם הבעיה אנטומית, הטיפול הוא באמצעות ניתוח להסרת החסימה - שמונעת את מעבר גופיפי הריח.

לסיכום: חלל האף והסינוסים עלולים להיות מעורבים במספר מחלות (נזלת אלרגית, סינוסיטיס, פוליפים, קונכיות מוגדלות או בעיות בחוש הריח). מומלץ לאבחן בעיות אלה בעזרת רופא א.א.ג מומחה, על מנת לטפל בהן בצורה מיטבית - ולמנוע סיבוכים.

ד"ר אברהם אברג'ל הוא מומחה א.א.ג, מנתח אף וסינוסים. סגן מנהל מחלקת אף, אוזן גרון בבת החולים במרכז הרפואי תל אביב ("איכילוב").

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

לכתבה המתורגמת לערבית באתר tebtime

למיניסייט של ד"ר אברהם אברג'ל בשפה הערבית באתר tebtime

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום