אלכוהול: שתייה מתונה נגד סוכרת

(0)
לדרג

האם שתיית 3-4 משקאות אלכוהוליים בשבוע יגנו עליכם מפני התפתחות סוכרת? מחקר חדש מצא כי קיים קשר הפוך בין צריכת אלכוהול להתפתחות מחלת הסוכרת

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מנתונים חדשים עולה כי שתיית אלכוהול 3-4 פעמים בשבוע מלווה בסיכון מופחת להתפתחות סוכרת, בהשוואה לאלו שאינם שותים כלל אלכוהול. הסיכון הנמוך ביותר להתפתחות סוכרת תועד עם צריכת 14 משקאות בשבוע בגברים ו-9 משקאות בשבוע בנשים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיים קשר הפוך בין צריכת אלכוהול ובין סוכרת, אך לא ידוע רבות אודות חשיבות דפוסי צריכת אלכוהול. במחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את הקשר בין דפוסי שתיית אלכוהול ובין הסיכון לסוכרת בגברים ובנשים באוכלוסיית דנמרק. המחקר מבוסס על נתונים מסקר (DANHES - Danish Health Examination Survey) לשנים 2007-2008 וכוללים 76,484 נשאלים, בהם 28,704 גברים ו-41,847 נשים. המשתתפים במחקר היו במעקב לאורך קרוב לחמש שנים. שאלונים למילוי עצמי שימשו לאיסוף מידע אודות דפוסי צריכת אלכוהול.

החוקרים מדווחים כי במהלך המעקב, 859 גברים ו-887 נשים פיתחו סוכרת. הסיכון הנמוך ביותר לסוכרת תועד עם צריכת 14 משקאות בשבוע בקרב גברים (ירידה של כ-40% בסיכון) צריכת 9 משקאות בשבוע בקרב נשים (ירידה של קרוב ל-60% בסיכון), בהשוואה לאלו שלא צרכו כלל אלכוהול. בהשוואה למשתתפים ששתו אלכוהול פחות מיום בשבוע, צריכת אלכוהול 3-4 ימים בשבוע לווה בסיכון נמוך משמעותית לסוכרת בגברים (ירידה של 27%) ובנשים (ירידה של כ-30%) לאחר שנלקחו בחשבון משתנים העשויים להשפיע על הקשר הנ"ל וכן צריכת אלכוהול ממוצעת בשבוע.

הממצאים מעידים על קשר בין תדירות צריכת אלכוהול ובין הסיכון לסוכרת וכי צריכת אלכוהול לאורך 3-4 ימים בשבוע מלווה בסיכון הנמוך ביותר לסוכרת, גם לאחר שלוקחים בחשבון את צריכת האלכוהול השבועית הממוצעת.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום