קושי בהליכה: היצרות תעלת השדרה

(4)
לדרג
תוכן מקודם

היצרות תעלת השדרה מאובחנת, בדרך כלל, באנשים מבוגרים, כאשר בעיות הליכה הן הסימפטום הראשוני והשכיח ביותר. אם אתם סובלים מכאבי רגליים כדאי להיבדק

רופא אורטופד ,מומחה לכירורגיה אורתופדית
077-2310912 (מספר מקשר)

תעלת השדרה היא תעלה גרמית המצויה בעמוד השדרה, בחלק האחורי של החוליות שמגן על חוט השדרה. תעלה זו מכילה את המערכת העצבית הקיימת בין החוליות. תעלה זו נמשכת מהחוליה הצווארית הראשונה שמתחת לגולגולת, ועד לחוליה החמישית המותנית התחתונה שמעל עצם הזנב.

תפקידם של שורשי העצבים בתעלת השדרה הוא להוריד את המסילות העצביות מחוט השדרה ועד לגפיים - ובכך לאפשר את תפקודן. בגובה בית החזה שורשי העצבים אחראים גם על תפקוד הצלעות. בעמוד שדרה צוואר השורשים יורדים לגפיים התחתונות ובעמוד שדרה מותני לגפיים התחתונות.

התסמין העיקרי הוא צליעה, צורך להתיישב או לרכון קדימה. צילום: שאטרסטוק
התסמין העיקרי הוא צליעה, צורך להתיישב או לרכון קדימה. צילום: שאטרסטוק

מהי תופעת היצרות תעלת השדרה?

היצרות תעלת השדרה היא מצב שתעלה זו מוצרת ולכן גורמת ללחץ גם על חוט השדרה או על השורשים שיוצאים ממנו. ממוצע הרוחב של התעלה הצווארית הוא 9 מילימטר, ובאזור המותני בין 11 ל-13 מילימטר.

מהן הסיבות להיצרות תעלת השדרה?

הסיבות להיצרות תעלת השדרה הן תהליכים תוך תעלתיים כגון פריצת דיסק, גידול, תהליך שומני או שפיץ גרמני (אוסטאופיט - עצם שיוצאת מתוך התעלה ומצרה אותה). גם עיבוי של הרצועה הצהובה ש"מבטנת" את התעלה לכל אורך עמוד השדרה ועיבוי המפרקים הבין חולתיים כסימן לתהליך ניווני-שחיקתי, אף הם גורמים להיצרות התעלה.

בתהליך זה המפרקים נעשים עבים, ולאט לאט מתבלטים אל תוך התעלה וחוסמים אותה.

סיבה נוספת להיצרות תעלת השדרה היא גלישה של חוליה על חוליה (ספונדילוליסטזיס). ברגע שהחוליות זזות וגולשות זו על זו, חוט השדרה נתון תחת לחץ - ובסופו של דבר מוצר.
כל אלו הן סיבות נרכשות. אך ישנה גם סיבה מולדת של תעלה צרה וקטנה, שהינה פגם מבני. מכאן שבמצב זה כבר בגיל צעיר יתחיל החולה לחוש בתסמינים של היצרות תעלת השדרה - קושי בהליכה וכאבי רגליים.

מהם התסמינים של היצרות תעלת השדרה?

הלחץ הצווארי שנוצר כתוצאה מהיצרות תעלת השדרה גורם לתסמינים בארבע הגפיים, למשל: רעד בידיים, החזרים (רפלקסים) ערים מאוד, לצד החזרים פתולוגיים כגון החזר הופמן בידיים, והחזר בבינסקי ברגליים. החולה יתלונן לרוב על קושי בהליכה - תחושה שבה לא מרגישים כמו שצריך את הרצפה או על נפילות חפצים מהידיים.

לחץ בגובה של עמוד שדרה תחתון בהליכה יחפים לא יפגע בגפיים העליונות, והתסמין העיקרי שלו יהיה צליעה לסירוגין - החולה הולך וחייב לעצור ולהתיישב, על מנת להקל על הכאבים והחולשה ברגליים או לרכון קדימה.

במצב תקין של ישיבה, אנחנו מכופפים את הגב ומרחיבים את התעלה, ולכן כדי להתגבר על הכאבים, אדם עם בעיה בהיצרות תעלת השדרה המותנית ייאלץ להרבות בישיבה.
מצב נוסף שנגרם הוא הפרעות בסוגרים, מהפרעות תחושתיות קלות ועד לאי שליטה.

מי נמצא בקבוצת סיכון ללקות בבעיה זו?

התהליך הניווני-שחיקתי של תעלת השדרה, יחד עם עיבוי המפרקים ותזוזת החוליות שגורמים לתעלה להיות מוצרת, מאובחנים בדרך כלל אצל אנשים מבוגרים. בעיות הליכה הן הסימפטום הראשוני והשכיח ביותר להיצרות תעלת השדרה, אבל יש לבחון גם אם מדובר בבעיה של כלי דם; במצב של בעיות כלי דם, החולה יהיה חייב לעצור תוך כדי הליכה בעקבות כאבי רגליים עזים, ואחרי מנוחה קצרה - ימשיך ללכת. כאשר הסיבה היא היצרות התעלה המותנית, החולה יהיה חייב להתיישב, לרכון קדימה כדי לעצור את הכאב, וכן ייקח לו יותר זמן עד להתאוששות ולהמשך הליכה תקינה.

כיצד מאבחנים את הבעיה?

אבחון היצרות של תעלת השדרה מתבצע על פי תסמינים ותלונות של החולה, באמצעות מבדקים קליניים שונים ועל פי בדיקות הדמיה מסוגים שונים. בדיקות ההדמיה מאששות באופן סופי את האבחנה ומדידת קוטר תעלת עמוד השדרה.

כיצד מטפלים בהיצרות בתעלת השדרה?

דרכי הטיפול במצב של תעלה מוצרת באופן קל הן לרוב הזלפות של אפידורל אל תעלת השדרה. הזלפות אלו כוללות גם קורטיזון וסטרואידים שמקטינים את הבצקת והנפיחות של החוט והשורשים. לעתים הפעולות האלו עוזרות באופן זמני, ולעתים פחות - תלוי במקרה.

באלו מצבים ניגשים לניתוח בתעלת השדרה?

כאשר ההזלפות אינן מסייעות - ניגשים לשלב השני של הטיפול שהוא הרחבת התעלה: פתרון מכאני לבעיה מכאנית. בצוואר זה מתבצע אם הופיעו מספר סימני נמק בחוט השדרה. ניתוח זה נועד לעצור לפחות את התקדמות התסמין.

ראשית יש לבצע בדיקות הדמייה כדי לאבחן באילו אזורים התעלה מוצרת במדויק. בניתוח עצמו מורידים חלק מהמפרקים, את הרצועה הצהובה שמבטנת את התעלה, ואת הקשת האחורית של החוליה (ניתוח זה נקרא למינקטומיה). בעמוד השדרה הצווארי ניגשים מקדימה וכורתים חוליות לפי הצורך ומקבעים.

אך במצב שבו קיים נזק של אי יציבות בין חוליות זזות, שחרור זה לא תמיד מספיק כדי להקל על התסמינים. מכאן שעל מנת למנוע את חזרת התסמין, מקבעים את החוליות כדי לייצב את האזור ששוחרר.

מימין: תעלת שדרה תקינה, משמאל: היצרות תעלה השדרה. צילום: שאטרסטוק
מימין: תעלת שדרה תקינה, משמאל: היצרות תעלה השדרה. צילום: שאטרסטוק

מהי תוצאת הניתוח?

תוצאת ניתוחים אלו נחשבת למצוינת. מיד לאחר הניתוח מורגשת הטבה משמעותית בכאבים, וכושר ההליכה משתפר. עם זאת, חשוב לדעת כי לא כדאי להגיע לניתוח במצב מתקדם מדי של הבעיה, בעיקר אם ההיצרות מתחילה בגובה הצווארי, כדי לא ליצור נזק בלתי הפיך לעצבים. במצב מתקדם מדי יש סיכוי שחוט השדרה הצווארי יסבול מנמק, ובדרך כלל מדובר בנזק בלתי הפיך.

מהם סיכוני הניתוח?

אחוזי התממשות הסיכונים של ניתוחים אלו הם בין חצי אחוז לשלושה אחוזים; מדובר על תופעות שנעות בין זיהום שטחי ועד למצב כירורגי מסובך. אך לרוב הניתוחים עוברים באופן חלק: התוצאות שלהן נהדרות ומשנות את איכות החיים של המטופל. כדי למנוע מראש את סיכוני הניתוח, מבוצע ניטור של עמוד השדרה בזמן הניתוח. בדיקות חשמליות-פיזיולוגיות אלו בוחנות את מסילות החשמל מהראש ועד לרגליים, בזמן שהמנתח עובד על החולה, וכך נמנע מראש כל נזק עצבי. או לפחות או מאותר בזמן אמת.

לסיכום: אנשים רבים מתלוננים בשלב מסוים של החיים על כאבי רגליים, אך לא תמיד יודעים כי אחת הסיבות למצב זה נעוצה בהיצרות תעלת שדרה. לכן חשוב להיות מודעות לכך שבעיה זו קיימת, ושניתן לאבחנה בקלות על ידי בדיקות הדמיה ולטפל בה באופן מלא.

ד"ר אברהם ששון הוא מנתח מומחה העוסק בכירורגיית עמוד השדרה ובכירורגיה אורתופדית.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום