ניתוח אף: הבריאות קודמת ליופי

(21)
לדרג
תוכן מקודם

שוקלים לעבור ניתוח פלסטי באף? יש להקדים את השיקול הרפואי לאסתטי - ולפנות לרופא שמומחה הן באנטומיה של האף והן בעל ניסיון בביצוע ניתוחים פלסטיים באף

רופאת אף אוזן גרון ,מומחית למחלות א.א.ג וכירורגיית ראש-צוואר
053-7932992 (מספר מקשר)

אחת התלונות השכיחות של מטופלים שעברו ניתוח פלסטי באף היא פגיעה בתפקוד האף. אנשים המתלבטים בנוגע לשאלה האם לעבור ניתוח אף (שיקולים בעד או נגד) - אינם נותנים את המשקל הראוי לשיקול הבריאותי, שאמור להיות השיקול המרכזי.

לפני שאנשים שואלים את עצמם: "האם האף שיצא לי יהיה יפה - ויתאים לי", הם צריכים לעסוק בשאלה: "האם האף שלי יתפקד לאחר הניתוח? האם, חלילה, בריאותו תיפגע?". במאמר זה נעסוק בכך בהרחבה.

סרטון: אופוס מדיה

כיצד ניתוח פלסטי באף עלול להזיק לתפקוד האף?

האף הוא חלק מרכזי במערכת הנשימה העליונה - ולמעבר האוויר בו יש חשיבות רבה. פעמים רבות, ניתוח פלסטי גורם לפגיעה בתפקוד האף - כאיבר נשימה. עקב שינוי במבנה האף, נוצרת חסימה אפית, עלולה להיגרם נזלת כרונית - ויש קשיים מגוונים במעבר האוויר באף, קשיים הגורמים לשלל השלכות בלתי רצויות.

האם נזקים אלה לאף, עקב ניתוח פלסטי באף, הם נזקים נפוצים?

בהחלט! הסיכוי לפגיעה רפואית בתפקוד האף, עקב ניתוח פלסטי באף - הינו סיכוי גבוה. אנשים מופתעים לגלות - ורצוי שיהיו מודעים לכך עוד טרם החלטתם לבצע את הניתוח: רוב הסיכויים כי ניתוח פלסטי באף, אשר מבוצע על ידי מי שאיננו מומחה אף, אוזן גרון, יגבה מחיר כלשהו מהמנותח.

מדובר בניתוח פלסטי - מדוע צריך מומחה אף, אוזן גרון?!

לכירורג פלסטי יש אמנם ידע הדרוש לביצוע מיטבי של מרבית הניתוחים הפלסטיים. עם זאת, ניתוח אף הוא ניתוח פלסטי יוצא דופן (מהרבה היבטים) - ומצריך מומחיות מיוחדת; זוהי מומחיות שיש לרופא אף אוזן גרון -ואין לכירורג פלסטי כללי. כירורג פלסטי מומחה איננו מכיר את האנטומיה והפיזיולוגיה של מערכת הנשימה בכלל ושל האף בפרט. עובדה זו עלולה לגרור "צרות" משני סוגים - "פספוס" בעיות קיימות; גרימת נזקים לאף.

במקרה שקיימת בעיה באף טרם הניתוח, יש לאתר את הבעיה - וחשוב לבצע את הניתוח, תוך התחשבות בבעיה, במטרה גם לתקן את הבעיה. במקרים אחרים, אם לא קיימת בעיה בנשימה דרך האף, היא עלולה להיגרם - עקב ניתוח פלסטי באף.

כאשר מטופל מגיע לייעוץ אצל כירורג פלסטי, שאיננו רופא אף אוזן גרון - הוא נשאל לגבי תחושותיו הסובייקטיביות, בעניין התפקוד הנשימתי של האף שלו. הכירורג סומך על תשובותיו ותיאוריו, בזמן ששניהם (הרופא והמטופל) אינם מודעים לעובדה שרבים מהמטופלים הסובלים מקשיי תפקוד נשימתי הקשורים לאף, אינם מודעים בכלל לכך שקיימת בעיה. המטופל רגיל כל חייו לנשום בדרך מסוימת - ואיננו מזהה תסמינים העשויים להעיד על בעיה.

במקרה שאותו מטופל היה יושב מול רופא מומחה אף אוזן גרון - הבעיה היתה נחשפת. המומחה יודע בדיוק מה לשאול ואיך לבדוק; מזהה תסמינים חשודים (כגון: נחירות, נזלת כרונית, אנפוף, קושי לנשום מהאף בלבד, כאבי גרון תכופים ופה יבש) - ומיד מאבחן את הבעיה. לכירורג הפלסטי אין את הכלים לאבחן את הבעיה - ולכן הוא לא מצליח לזהות צרכים ייחודיים, אלא מבצע את הניתוח הפלסטי ללא התחשבות במאפיין מרכזי וחשוב.

מה עשוי לקרות, במצב בלתי רצוי זה?

על פי רוב, כשהבעיה האפית "מפוספסת" - היא מחמירה בעקבות הניתוח; ואז המטופל מוצא את עצמו סובל לאחר הניתוח ומתקשה למצוא מזור. המטופל אולי מרוצה ממראה האף אחרי הניתוח (גם זה בספק) - אבל מדווח על פגיעה קשה בתפקוד ובאיכות החיים.

במקרה כזה, מאוחר מדי מכדי לתקן את הבעיה - שראוי היה להתייחס אליה מראש. מומחה אף אוזן גרון, בעל ניסיון בביצוע ניתוחי אף - ייתן את דעתו קודם כל לבירור ופתרון סוגיות רפואיות-בריאותיות; ורק בסוף יתעכב על העניין האסתטי.

מעבר לכך, גם במקרים בהם הבעיה מזוהה בזמן - כירורג פלסטי כללי לא בהכרח יפעל כנדרש.

מדוע?

במקרה בו מאותרת מראש בעיה בריאותית באף טרם הניתוח, הכירורג הפלסטי יערב רופא אף אוזן גרון, שיהיה אחראי על החלק הבריאותי בניתוח - ויתקן את הבעיה הרפואית, בעוד שעל החלק של עיצוב האף יהיה אחראי הכירורג הפלסטי. מצב זה ממש בלתי רצוי. שילוב של מנתחים בניתוח אחד הוא מתכון לצרות - ומנותחים רבים למדו לקח קשה זה על בשרם. באופן זה, נופל המטופל בין הכיסאות - ואם חלילה הבעיה לא מתוקנת או מחמירה, הרופאים המומחים מאשימים אחד את השני ומטילים זה על זה אחריות. המטופל נותר חסר אונים.
פעמים רבות, ניתוח פלסטי גורם לפגיעה בתפקוד האף. צילום: שאטרסטוק פעמים רבות, ניתוח פלסטי גורם לפגיעה בתפקוד האף. צילום: שאטרסטוק

אז מה עושים? האם וכיצד ניתן לצמצם נזקים אפשריים מניתוח פלסטי באף?

כדי להימנע ממצב דברים זה, מומלץ לעבור ניתוח פלסטי באף רק אצל רופא מומחה לאף אוזן גרון, עם ניסיון בביצוע ניתוחים פלסטיים באף. בחירה בכירורג פלסטי לא מספיק מיומן עלולה לגרור פגיעה בריאותית ו/או אסתטית.

במסגרת הניתוח, נדרש הכירורג לידע נרחב לגבי האף ואופן התנהגותו; המנתח "מתעסק" עם מספר סוגי רקמות (עור, תת עור, שרירים, סחוס ורירית). לאף - ולכל אחת מהרקמות - התנהגות שונה ומאפיינים ייחודיים. רק רופא אא"ג יכול לקחת את אלה בחשבון - ולנקוט פעולות כירורגיות מתאימות. רק הוא יודע איך להתייחס לאף - ומה לצפות מהאף.

רעיון זה בולט היטב בהקשר של הסחוס באף. כירורגים פלסטיים שעוסקים במתיחת בטן, מתיחת פנים, ניתוחי חזה וכדומה - אינם נתקלים ברקמה מסוג סחוס; ולא מודעים לכך שהוא מתפקד כמו "קפיץ". אם חותכים את הסחוס, הוא מבריא, צומח - וחוזר למצבו הראשוני. לפיכך, במקרה שעיצוב האף מחייב סילוק של הסחוס, יש לעשות את הסילוק באופן מיוחד, תוך נטרול מנגנון ההתחדשות של הסחוס. כך, נמנעים נזקים אסתטיים הנפוצים בניתוח אף.

כגון?

מנתחים פלסטיים המבצעים ניתוחים פלסטיים באף, לצד ניתוחים נוספים, אינם מתמחים בניתוח ספציפי באף - ואין להם הכשרה בתחום אף אוזן גרון. לרוב, הם משתמשים בטכניקות ניתוחיות מיושנות - ומתקשים להגיע לתוצאות אסתטיות רצויות.

לסיכום: בשל המאפיינים הייחודיים של רקמות האף, כדי ליצור אף יפה - צריך לדעת בדיוק מה לעשות ולפעול באופן מדויק. אחרת, עלולים להיגרם נזקים - כגון: סטיות במחיצה, חוסר שוויון בין הנחיריים, שקעים בצדי האף, מפתח לא אסתטי של הנחיריים ועוד. מכל הבעיות האלה, רצוי להימנע - ואפשר לעשות זאת עם בחירה נכונה בכירורג המתאים והמיומן ביותר.

ד"ר שושנה קרמר היא מומחית ברפואת אף אוזן גרון וניתוח אף.

השתתפה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום ניתוחי אף אסתטיים.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום