שיוף שיניים: כשהצפיפות בפה גדולה

(3)
לדרג
תוכן מקודם

שיניים צפופות אינן רק מטרד אסתטי, אלא עלולות לגרום לבעיות חניכיים. כיצד מטפלים? ניתן לעקור או לשייף שיניים - ומומלץ לשקול טיפול הרחבת לסת חדשני

טיפולי שיניים
077-9975868 (מספר מקשר)

צפיפות שיניים היא אחת הבעיות בהן ניתן לטפל במסגרת יישור שיניים - הן אצל ילדים והן אצל מבוגרים. מדובר במצב בו קשת השיניים קטנה יחסית לגודל השיניים, כלומר כאשר השיניים צמודות מדי ולעיתים אף עולות אחת על השנייה. במאמר זה נסביר מהם הפתרונות לצפיפות שיניים.

מהן הבעיות הנגרמות כתוצאה מצפיפות שיניים? מדוע בכלל יש צורך לטפל בכך?

צפיפות שיניים גורמת למספר בעיות עיקריות:

1. פגיעה אסתטית.

2. הצטברות של אבנית ונטייה לעששת נרחבת, בשל הקושי בניקוי השיניים.

3. מחלות חניכיים (שוב, כתוצאה מהיגיינה לקויה).

שיוף שיניים חייב להיעשות על ידי רופא שיניים מיומן. צילום: שאטרסטוק
שיוף שיניים חייב להיעשות על ידי רופא שיניים מיומן. צילום: שאטרסטוק

מדוע לעתים יש צורך בעקירת שיניים, כדי לטפל בצפיפות השיניים?

כאשר הצפיפות בין השיניים גדולה מאוד ופיזורה יכול להביא לבליטה של הלסת, נהוג להקטין את מספר השיניים בקשת. לכן, מבוצעת עקירת שיניים כהכנה לתהליך של יישור שיניים. הסיבה לכך היא שבקשת צפופה מאוד של שיניים, אם לא נעקור שיניים, יישור השיניים עלול להחמיר את הבליטה של הלסת.

ישנם מקרים בהם נסתפק בעקירה של שתי שיניים, ובמקרים אחרים נעקור ארבע שיניים בד"כ באופן סימטרי, כלומר שן אחת בכל צד.

האם יש מצבים בהם אין צורך בעקירה וניתן "להסתפק" בשיוף שיניים, להפחתת הצפיפות בקשת השיניים?

במקרים בהם הצפיפות בין השיניים איננה גדולה - וניתן להימנע מעקירה של שיניים, אחת השיטות המקובלות להקטין את רוחב השיניים, כדי להפחית את הצפיפות, היא שיוף של השיניים.

עם זאת, אני סבורה שכיום, ברוב המקרים, ניתן להשתמש בשיטה אחרת ושמרנית יותר - בעזרת טיפול עם סמכים ננעלים, המאפשר הרחבה של הלסת, גם אצל מבוגרים - על מנת להתמודד עם קשת שיניים צפופה ולהימנע משיוף שלהן.

מתי מומלץ לבצע שיוף שיניים על רקע אסתטי?

אצל חלק מהילדים או המבוגרים ייתכן מצב של חוסר פרופורציה של השיניים הקדמיות, הגורם לפגיעה אסתטית - ואף יכול לגרום לנשיכה של השפתיים. כאשר אחת או יותר מ-4 השיניים הקדמיות מאוד ארוכה, רחבה או בולטת או כאשר הניבים מאד ארוכים - יש אפשרות לבצע שיוף שיניים קל, על מנת לקצר או להצר שן אחת או מספר שיניים וליצור פרופורציה ומראה אסתטי טוב יותר.

במקרים של חוסר פרופורציה בין השיניים הקדמיות, שיוף הינו הפתרון היחיד - ובכל מקרה, השיוף חייב להיעשות בעדינות כדי שלא לפגוע בשן.

מהו היקף השיוף המומלץ?

שיוף שיניים חייב להיות עדין מאוד, על מנת שלא לפגוע בשכבת האמייל, הנחשבת למעטה ההגנה של השן. לכן, שיוף שיניים חייב להיעשות רק על ידי רופא שיניים מיומן, בהיקף של לא יותר מ- 0.2-0.3 מ"מ בממוצע.

מהן תופעות הלוואי של שיוף שיניים?

תיתכן רגישות קלה של השיניים לחום או לקור, שתחלוף בתוך מספר ימים. במקרה של שיוף יתר של שכבת האמייל המצפה את השן, עלולה להתפתח עששת.

כיצד מבוצע שיוף שיניים?

שיוף שיניים הינו קל ואיננו כרוך בכאבים. לכן, הוא מבוצע ללא הרדמה. השיוף מבוצע באמצעות מעין מסוריות זעירות, אותן מכניסים בין השיניים, כאשר מצרים רוחב של שן; או בקצה השן, כאשר מטרת הטיפול היא קיצור של שן ארוכה או חדה מדי.

 יש אפשרות לבצע שיוף שיניים קל, על מנת ליצור פרופורציה. צילום: שאטרסטוק
יש אפשרות לבצע שיוף שיניים קל, על מנת ליצור פרופורציה. צילום: שאטרסטוק

אילו פתרונות נוספים קיימים לטיפול בצפיפות השיניים?

במסגרת טיפול אורתודנטי, כאשר קשת השיניים צפופה, אני מעדיפה את הגישה הטיפולית השמרנית. כלומר: למצות קודם כל דרכים אחרות, כדי להפחית את הצפיפות. באופן אישי, אני עושה שימוש בשיטה של שיוף שיניים או מבצעת עקירה של שיניים רק במקרי קיצון, כאשר שיטות אחרות אינן מסייעות להפחית את צפיפות קשת השיניים.

כיום, יש טכניקה טובה יותר להתמודדות עם צפיפות השיניים, באמצעות הרחבת הלסת - והיא מתאימה גם לטיפול בילדים וגם לטיפול במבוגרים, אשר עוברים יישור שיניים.

הרחבת הלסת מתבצעת על ידי שימוש בגשרים אסתטיים. ברוב המקרים, מבלי להזדקק לשיוף שיניים או לעקירה של שיניים. סוג הלחץ שנוצר על ידי הגשר, מאפשר הרחבה של הלסת, לפי המבנה האנטומי של לסת המטופל ובהתאם לרמת ההיצרות של הלסת. בעבר היה נהוג לבצע הרחבת לסת אצל מבוגרים בעזרת ניתוח, אך כיום הדבר אפשרי ללא כל התערבות כירורגית.

זוהי פעולה הנחשבת קלה מאוד לביצוע אצל ילדים. באמצעות טכניקות מתקדמות, ניתן ליישמה כיום גם במסגרת טיפול יישור שיניים אצל מבוגרים. הטיפול בהרחבת הלסת מאפשר יצירת קשת שיניים אידיאלית ובלתי צפופה, גם מבחינה אסתטית וגם באופן המאפשר ניקוי יעיל של השיניים ובין השיניים.

לסיכום: שיטת שיוף שיניים נפוצה במסגרת טיפול אורתודנטי. מניסיוני, ברוב המקרים שיטות טיפוליות חדשות (למשל,Damon , ו-Insignia) מאפשרות לטפל בצפיפות השיניים ללא שיוף וללא עקירה. לתיקון אסתטי של השיניים הקדמיות, שיוף שיניים הינו פתרון יעיל - אולם חייב להיעשות על ידי רופא שיניים מיומן, בהיקף מצומצם מאד.

ד"ר שרי שטיימן היא רופאת שיניים, מומחית לאורתודונטיה; מבצעת טיפולי יישור שיניים לילדים ולמבוגרים, בקליניקה פרטית בקרית אונו.

סייעה בהכנת הכתבה: שירלי שני, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום