טיפול זוגי: לא לחכות למשבר

(0)
לדרג
תוכן מקודם

בניגוד לתדמית הרווחת, טיפול זוגי איננו מיועד רק לשיקום יחסים זוגיים שעלו על שרטון - אלא מהווה אמצעי חיוני לבניית תקשורת טובה זוגית טובה. אל תחכו למשבר

סקסולוג ויועץ מיני
077-2306838 (מספר מקשר)

הסטטיסטיקה המדאיגה המצביעה על עליה מתמדת ועקבית במספר הזוגות המתגרשים גורמת לרבים לראות את מוסד הנישואים כמוסכמה חברתית-תרבותית שפשטה את הרגל. ובכל זאת, עדיין מוקדם להספיד את החיים בשניים - אך כדי לשמור על הזוגיות , נדרשת "עבודה" של בני הזוג. אחד האמצעים היעילים למנוע פירוק של תא הזוגיות הוא טיפול זוגי.

מתי זוג צריך לגשת לטיפול/ייעוץ זוגי?

רוב הזוגות המגיעים היום לייעוץ זוגי בוחרים באופציה הטיפולית על רקע משבר ומפספסים כי כאשר מגיעים במשבר לעיתים זה מאוחר מדי. חשוב לציין כי יש לפנות לטיפול זוגי כאשר מתחילים להיווצר בקעים בתקשורת, יש יותר מידי ויכוחים שלא מובילים לשום מקום. מתחילים להתרחק אחד מהשני.

טיפול זוגי הוא דרך שבא בני הזוג נפגשים עם גורם שלישי לא קשור לזוג בעל ידע מקצועי וכלים על מנת לעזור לזוג לצאת מהפלונטר בדרך שלא מערבת שיקולים לא קשורים. מהותו של הטיפול הזוגי עוזר לבני הזוג גם ללמוד כלים על מנת שיוכלו לשמר את הזוגיות לאורך זמן וגם לקונפליקטים העתידים לבוא.


יש לפנות לטיפול זוגי כאשר מתחילים להיווצר בקעים בתקשורת. צילום: שאטרסטוק

יש לפנות לטיפול זוגי כאשר מתחילים להיווצר בקעים בתקשורת. צילום: שאטרסטוק

מדוע טיפול זוגי חיוני כבר מראשית הקשר?

טיפול זוגי הוא דרך להבין אחד את השני באמצעות גורם נטרלי. קשר זוגי הוא קשר אנושי טבעי והוא אף נעים וחיובי, אבל הוא גם איננו פשוט לתחזוקה. מעל הצלחתו של הריקוד הזוגי מרחפים גם איומים "טבעיים", הקיימים בכל מערכת זוגית; וגם איומים "מודרניים", הנובעים מאורח החיים שכל כך השתנה בעשורים האחרונים.

ניתן ללמוד לבצע נכון את הריקוד הזוגי: כל צד יכול לשלוט בצעדי הריקוד - ויצליח להקשיב למנגינה, אם ילמד לרקוד באופן שיאפשר הרמוניה זוגית, תוך מניעת נפילות, דריכה על כפות הרגליים של השותף או משבר שיפסיק לחלוטין את המנגינה.

איזה אתגרים מחכים לכל זוג מעבר לפינה?

האתגרים הטבעיים הם כאלה שכמעט תמיד יופיעו בכל קשר זוגי. אין זה משנה עד כמה בני הזוג קשורים, אוהבים ומסורים. אתגרים אלה נובעים מהיותנו בני אנוש ומטבע האדם וטבע הקשרים החברתיים והדינמיקה הזוגית.

עם חלוף הזמן, חלה התרופפות טבעית בכל קשר זוגי: הזוגיות נשחקת, הריגוש נעלם, הקשר הזוגי עובר משלב ה"התאהבות", בו אנו "עיוורים" ו"מטורפים", לשלב ה"אהבה", שהוא שלב יותר אינטימי, אך פחות מרגש. הסיפוק בשלב זה איננו מיידי - אלא מובנה; הוא לא אוטומטי.

בשלב הזה, בני הזוג מתפכחים - ומתחילים להבחין בחסרונות איש של רעהו; בני הזוג פחות מוכנים לוותר ולהתפשר; הם מתחילים לדרוש ו"להתחשבן", עוברים באופן הדרגתי לעסוק בעולמם - ודוחקים את הקשר הזוגי ממרכז הבמה.

בנוסף לאלה, ישנם גם אתגרים מודרניים שמכתיבה ההתנהלות החברתית בימינו: עבודה מרובה, ריבוי מטלות, עומס גדול, ציפיות גבוהות, יוקר מחיה ועוד מאפיינים של אורח חיים אינטנסיבי ותובעני, שלא משאיר פנאי ומרץ להשקיע בזוגיות לאורך זמן.

על כל אלה, יש להוסיף את הפיתויים הרבים בחוץ, את התחושה שישנן אלטרנטיבות רבות לבן/בת הזוג, מעין "בופה" של בני זוג, היצע עצום ומבלבל שיוצר תחושת הפסד ופספוס ("מה מחכה לי בחוץ...") ומחריף את הפיתוי לבגוד - כשבגידה הפכה קלה, זמינה ופשוטה מאי פעם. במציאות של ימינו, קיים קושי רב להישאר נאמן ולחוש מסופק בקשר שכבר הפך להרגל עם בן זוג שנתפס כמובן מאליו.

וכל זה, עוד לפני שדיברנו על הילדים שמצטרפים למשפחה... מהי השפעת הילדים על שיווי המשקל הזוגי?

התרחבות התא המשפחתי מהווה לא פעם "מכה" למערכת הזוגית. הילדים, דרישותיהם וסיפוק צרכיהם - עוברים לקדמת הבמה. כמו כן, הקונפליקטים בין בני הזוג הבאים מעולמות שונים ומחזיקים בתפיסות, נטיות והשקפות שונות - מתרבים ומחריפים; ואם זה לא מספיק, אז גם זמן האיכות שכה נחוץ לשימור זוגיות איכותית פשוט נעלם לבלי שוב.

עם מציאות כזו, אין פלא שעוד ועוד זוגות בוחרים להתגרש: בוודאי כאשר צעד כזה נחשב היום צעד שגרתי, שאין להתבייש בו ו"כולם" עושים אותו.

האם טיפול זוגי יכול למנוע גירושים?

במקרים רבים, התשובה חיובית; וכשמתחילים בטיפול הזוגי מוקדם - ומשתמשים בפגישות ייעוץ זוגי ככלי מניעתי וכאמצעי לתחזוקת הקשר, הטיפול הזוגי יכול בהחלט לתרום לזוגיות טובה, חיי משפחה מאוזנים, נעימים ומספקים וליצור תחושת רווחה ואושר בקרב בני הזוג וילדיהם.

כיצד טיפול זוגי המתחיל כבר בראשית הקשר מסייע לבני הזוג לצמצם את הסיכון למשבר זוגי?

רוב האיומים השונים המרחפים מעל כל קשר זוגי הינם בעלי "פוטנציאל ניטרול". בזכות טיפול נכון, הסיכון להתפתחות משבר זוגי צונח פלאים - ותרומת הטיפול ניכרת בחיי היום יום. מפגשי הטיפול הזוגיים תורמים לבני הזוג במגוון דרכים ואופנים.


התרחבות המשפחה מהווה לא פעם "מכה" למערכת הזוגית. צילום: שאטרסטוק

התרחבות המשפחה מהווה לא פעם "מכה" למערכת הזוגית. צילום: שאטרסטוק

כיצד טיפול זוגי תורם לזוגיות?

זיהוי נקודות מחלוקת - וליבון המחלוקת: כשהחיים האמיתיים דופקים בדלת, ריבוי הקונפליקטים (סביב חינוך, השקעה במשפחה, מילוי משימות, נטל כלכלי וכיו"ב) מקשה מאד על שמירת הכבוד ההדדי. ומכאן, קצרה הדרך להתפתחות טינה, האשמה, תסכול ותובענות. מטפל זוגי בעל ניסיון וידע יכול לסייע לבני הזוג לבודד את כל המוקשים הקיימים והעתידיים - ולנטרל אותם בחוכמה. בני הזוג לומדים להסתכל על עצמם כזוג שותפים - ולא כאויבים מתחרים. הם לומדים להימנע מפנקסנות ותרשומות, מפסיקים לחפש אשמה ומקבלים כלים יעילים, שיאפשרו להם להתפשר ולפתור קונפליקטים ומחלוקות, הן על רקע יומיומי והן משברים "גדולים" ומשמעותיים יותר.

שיפור דרכי ותהליכי תקשורת: אחד הקשיים המרכזיים בתקשורת הזוגית הינו חוסר הקשבה. בני הזוג שומעים אחד את השני, אך אינם מקשיבים זה לזה. הקליניקה בה מתקיים הטיפול מהווה מרחב מוגן וסגור, שם יכולים בני הזוג לדבר ללא הפרעה, להתרוקן, לפרוק, להשמיע ו"לנקות ארובות". בן הזוג השני מקשיב ולומד להבין שניתן להקשיב מבלי להסכים; עצם ההקשבה אינה בהכרח הסכמה. בני הזוג לומדים לנהל תקשורת פתוחה ולקיים דיאלוג בריא ומשתמשים במיומנויות חשובות אלה גם מחוץ למרחב הטיפולי.

זמן איכות: מפגשי הטיפול הזוגי מהווים גם מפגש זוגי, מעין בילוי: הם מחייבים את בני הזוג לשים בצד את כל המטלות; כך, למרות הלחץ הגדול בו הם שרויים, הם מתפנים, מגיעים ומשקיעים בקשר. במסגרת מפגשי הטיפול, בני הזוג פשוט לומדים לחיות בשניים, למרות שיצר האדם הוא אגואיזם וריכוז עצמי. בני הזוג לומדים לשלב את הנטייה לטפח את עצמם, עם נטייה לראות גם את בן הזוג - ומצליחים לקבל, לפרגן, לכבד, לא לשפוט, לאפשר התפתחות אישית של בן הזוג ועוד.

כלים למשפחתיות טובה: במסגרת הטיפול הזוגי, מקבלים בני הזוג גם הדרכה הורית - ומתאפשר להם להיות הורים טובים יותר ולא רק בני זוג טובים יותר. טיפול זוגי מעשיר את ארגז הכלים של המטופלים בכלים רבי ערך וחשיבות, שיתרמו לאין שיעור, להם ולסובבים אותם.

טיפול עמוק: הטיפול הזוגי תורם לקשר הזוגי גם בשל התחקות אחר מניעים בלתי מודעים שמפריעים לזוגיות. כל אחד מבני הזוג פועל מתוך עולם פנימי ונושא עמו מטענים, הרגלים, תפיסות, ציפיות, דחפים וקונפליקטים מהעבר ומבית הגידול. טיפול זוגי מאפשר להביט אל המקומות האלה שמגיעים מבית הגידול, להבין מהלכי פעולה ולהיפטר מדפוסי התנהגות הרסניים אשר מחבלים גם בקשר הזוגי.

לסיכום: ההמלצה הטובה ביותר שכל זוג צריך לקבל: לא להתבייש ללמוד איך לחיות בשניים. כיום מקובל כי הורות נכונה ניתנת ללמידה - ויש הכרה בקיום גישות וטכניקות להורות בריאה; כך גם יש להתייחס אל מוסד הזוגיות. בתי ספר להורות, מדריכי הורים ויועצים להורות הפכו לזמינים, מבוקשים ומקובלים. כך ראוי שיהיה גם כשמדובר בטיפול זוגי - ועד שמישהו ירים את הכפפה ויפתח בית ספר לזוגיות, מומלץ לבני הזוג לנקוט יוזמה ולפנות לטיפול זוגי, רגע לפני שהמשבר ידפוק בדלת - ויהרוס את המשפחה.

חמדה גיורא היא מטפלת מינית ומטפלת זוגית מוסמכת.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום