מעקב זקיקים: האם את זקוקה?

(5)
לדרג
תוכן מקודם

בדיקת מעקב זקיקים מסייעת במעקב אחר התפתחות הזקיקים בשחלה, מועד הביוץ המשוער - וחלון ההזדמנויות להפריה. סובלת ממחזור בלתי סדיר? כדאי להיבדק

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים)
053-7932208 (מספר מקשר)

בדיקת מעקב זקיקים ((Ovarian Follicles היא בדיקה המיועדת לשם מעקב אחר התפתחות הזקיקים בשחלה, קביעת מועד הביוץ המשוער - וחלון ההזדמנות להפריית הביצית על ידי זרע. בדיקה זו חיונית, במסגרת מעקב ביוץ, במקרים בהם יש וסת בלתי סדירה; ובמקרים בהם יש חוסר פריון אצל האישה או הגבר.

מהו חלון ההזדמנויות להתעברות, סביב תקופת הביוץ?

השחלות מייצרות עשרות זקיקים מדי חודש, אך רק אחד מהם מבשיל לקראת הביוץ (Ovulation) - הרגע בו נבקע הזקיק; ומתוכו משתחררת הביצית המוכנה להפריה.

חלון הזמן להפריית הביצית על ידי הזרע הינו כ-48-72 שעות לפני הביוץ ועד מקסימום 24 שעות לאחר הביוץ. כאשר המחזור של האישה סדיר, יתרחש הביוץ בדרך כלל כ-14 יום לפני הופעת הווסת. לכן, כאשר רוצים להשיג הריון, חשוב לתזמן את יחסי המין מיום 11 ועד ליום 16 לפני הווסת. כמובן: הימים לפני הביוץ ועד יומיים לאחר הביוץ, הינם הימים בהם לא מומלץ לקיים יחסי מין - לאישה שאיננה מעוניינת להרות.

תהליך התפתחות הזקיקים בשחלה עד הביוץ. צילום: שאטרסטוק
תהליך התפתחות הזקיקים בשחלה עד הביוץ. צילום: שאטרסטוק

כיצד ניתן להעריך את מועד הביוץ?

במהלך המחזור החודשי, מתפתחים הזקיקים בשחלה - מקוטר בן מספר מ"מ ועד לקוטר בן 18-22 מ"מ לכל היותר, כאשר הזקיק בשל - לקראת ביוץ. על מנת להרות, יחסי המין צריכים להיות מתוזמנים לקראת שלב הביוץ. כאשר הווסת איננה סדירה (המחזור החודשי) - קיים קושי לזהות את מועד הביוץ.

לכן, לפני פנייה למעקב רפואי - ניתן בשלב הראשון לבצע "מעקב זקיקים" וזיהוי הביוץ הקרב, באמצעות מקלונים הניתנים לרכישה בבית מרקחת - ומזהים הימצאות של הורמון LH בשתן. רמת הורמון LH (נקרא גם הורמון ההצהבה) עולה בדם ובשתן לקראת הביוץ; בעזרת המקלונים, ניתן לזהות הימצאותו בשתן - ולהעריך כי מועד הביוץ קרב.

מה כולל מעקב זקיקים רפואי?

המעקב כולל בדיקת אולטרסאונד זקיקים, לבדיקת בשלות הזקיקים - מספרם וגודלם.

בדרך כלל, יש העדפה לביצוע אולטרסאונד דרך הנרתיק - ולא אולטרסאונד בטני, מכיוון שההדמיה של השחלות והזקיקים הרבה יותר טובה ומדויקת, כאשר הסורק מוחדר דרך הנרתיק.
חלק מהרופאים מבצעים, במקביל לבדיקת אולטרסאונד זקיקים - גם מעקב אחר רמות ההורמונים בדם, כדי לקבל אינדיקציה על גודל הזקיקים. ההורמון העיקרי, אחריו מבוצע המעקב, הינו הורמון אסטרדיול (Estradiol), אשר הפרשתו עולה - ככל שהזקיק מתפתח.

הורמון נוסף, אחריו עוקבים, הינו הורמון פרוגסטרון (Progesterone), שרמתו עולה רק קרוב לביוץ; והורמון ה-LH, שכאמור עלייה חדה ברמתו מעידה על התקרבות מועד הביוץ. אני מעדיף - גם במעקב ביוץ רגיל, שלא במסגרת טיפולי פוריות - לעקוב גם באמצעות בדיקות דם, כדי לזהות את התקרבות מועד הביוץ.

במסגרת טיפולי פוריות, ניטור רמות ההורמונים בדם מסייע לקבוע האם יש צורך לשנות את מינון התרופות ההורמונליות.

מהי התדירות המומלצת, לביצוע המעקב?

מעקב זקיקים מבוצע מספר פעמים במהלך החודש, כדי לעקוב אחר הבשלת הזקיקים - עד לשלב הזקיק הבשל, ממנו תשתחרר הביצית.

בדרך כלל, במעקב ביוץ רגיל, ללא טיפולי פוריות - נבצע 3-4 בדיקות במחזור; ובמסגרת טיפולי פוריות או טיפולי הפרייה חוץ-גופית, מעקב הזקיקים יבוצע 4-5 פעמים, במהלך החודש.

מתי נדרש מעקב זקיקים רפואי?

מעקב זקיקים על ידי מומחה ברפואת נשים ופריון יבוצע כאשר הווסת איננה סדירה; ולמרות ניסיונות לתזמון יחסי מין לקראת הביוץ, לא הושג הריון; ובנוסף, במהלך טיפולי פוריות.

לאחר זיהוי מועד הביוץ, ניתן יהיה לתזמן את יחסי המין או את ההזרעה - למועד האופטימלי להפריה.

ההורמון העיקרי אחריו מבוצע המעקב הוא אסטרדיול. צילום: שאטרסטוק
ההורמון העיקרי אחריו מבוצע המעקב הוא אסטרדיול. צילום: שאטרסטוק

המקרים העיקריים בהם מבוצע תהליך מעקב זקיקים:

מעקב ביוץ רגיל: כאשר הווסת איננה סדירה - ולא ניתן לתזמן קיום יחסי מין למועד הביוץ, יבוצע מעקב זקיקים, על מנת להעריך מתי יבשיל הזקיק - ויתרחש הביוץ. בהתאם למעקב, ינחה הרופא את בני הזוג לקיים יחסי מין ב"חלון הזמן", סביב מועד הביוץ.

בעיה בזרע: במקרים רבים, כאשר קיימת בעיה בזרע שאיננה משמעותית - נבצע מעקב זקיקים, על מנת להעריך את מועד הביוץ; ובהתאם, לתזמן יחסי מין או הזרעה במועד הביוץ.

תרומת זרע: אצל נשים או זוגות הזקוקים לתרומת זרע, נבצע מעקב זקיקים, כדי להעריך מתי יתרחש הביוץ - ולתזמן את ההזרעה במועד המתאים.

במסגרת טיפולי פוריות: אצל נשים המקבלות טיפול הורמונלי, במסגרת טיפולי פוריות, מעקב הזקיקים חשוב - על מנת להתאים את מינון הטיפול ההורמונלי, להשגת הביוץ. במסגרת הטיפול, נשאף להגיע לביוץ עם זקיק אחד בשל, או לכל היותר שני זקיקים בשלים. כלומר: הטיפול ההורמונלי נועד לגרום להבשלת זקיקים; יחד עם זאת, לא לגרום לגירוי יתר שחלתי.

במקרים בהם יש בעיה משמעותית יותר בזרע, או שבני הזוג מתמודדים עם חוסר פוריות מסיבה שאיננה ברורה (בכ-20%-25% ממקרי אי הפריון, לא מצליחים למצוא את הבעיה אצל האישה או אצל הגבר) - מטרת הטיפול ההורמונלי היא לבצע גירוי מתון של השחלה, כדי לייצר מספר זקיקים בגודל מתאים לביוץ, על מנת להעלות את הסיכוי להשגת הריון.

בתהליך זה, הנקרא השראת ביוץ, המטרה הינה להשיג לכל היותר 4 זקיקים המתאימים לשלב הביוץ. במסגרת המעקב, אם נגלה שמתפתחים עוד זקיקים, נפחית את מינון הטיפול ההורמונלי. במקרים אלה, מעקב הזקיקים יסייע לתזמן יחסי מין או הזרעה - בהתאם לגודל הזקיקים ומועד הביוץ.

במסגרת הפרייה חוץ-גופית (IVF): בתהליך הפרייה חוץ גופית, נשאף להשיג כמות גדולה של זקיקים בשלים, על מנת שבשלב הביוץ - בו נבצע את שאיבת הביציות - נוכל לשאוב מספר גבוה של ביציות.

יש לכך שלוש סיבות:

1. נוכל לבחור את הביציות הטובות יותר - והמתאימות להפריה.

2. החזרה לרחם של יותר מעובר אחד (הביצית שהופרתה בזרע) - מעלה את הסיכוי להשיג הריון ומאידך חשוב לזכור כי עולה גם הסיכון להיריון מרובה עוברים.

3. אם לאחר הטיפול לא יושג הריון, יישארו עוברים להפריה/הפריות נוספות - ללא צורך לבצע שוב סדרה של טיפול הורמונלי ושאיבת ביציות.

בתהליך של הפריה חוץ-גופית, מעקב הזקיקים חיוני, כדי לעקוב אחר מספר הזקיקים המתפתחים, לשינוי הטיפול ההורמונלי, במידת הצורך; ולתזמון שאיבת הביציות הבשלות, במועד הביוץ.

לסיכום: מעקב זקיקים מבוצע על מנת לעקוב אחר התפתחות הזקיקים בשחלה ורמות ההורמונים בדם, על מנת להעריך את מועד הביוץ - ולתזמן יחסי מין, הזרעה או שאיבת ביציות, במסגרת טיפולי הפריה חוץ-גופית. במקרים בהם יש מחזור בלתי סדיר, בעיות פוריות או הריון מתרומת זרע - מעקב זקיקים הינו מרכיב עיקרי של הטיפול, בדרך להריון המיוחל.

ד"ר אמיר רבהון הוא מומחה בגינקולוגיה, מילדות ובפוריות; רופא בכיר ביחידה להפריה חוץ-גופית בבית החולים "וולפסון"; מנהל מרפאה פרטית ברחובות.

סייעה בהכנת הכתבה: שירלי שני, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום