מדרסים: מתאימים כמו כפפה לרגל

(1)
לדרג

מדרסים, מטרתם חלוקה נכונה של משקל הגוף על כפות הרגליים בתנועה. DIPS היא טכנולוגיה חדשנית לניתוח התנועה, המאפשרת התאמה מושלמת של המדרס

מאת: אורית שחם

מדרסים הם אביזרים אורתופדים הנמצאים בשימוש נרחב בקרב האוכלוסייה. הם מסייעים לאנשים הסובלים מבעיות רפואיות, לצד אנשים בריאים ואף לספורטאים. קיים מגוון גדול מאוד של מדרסים, מסוגים וחומרים שונים, המיוצרים ומעוצבים בשיטות מגוונות.

על מנת שהמדרסים יתרמו לנוחות של המטופל ולבריאותו, ויגשימו את המטרות שלשמן נועדו, חשוב מאוד כי יותאמו באופן אישי למטופל. התאמה אישית של מדרסים הינה מלאכת מחשבת, חשוב מאוד להשלים אותה ביסודיות, ביעילות ובמקצועיות. קיומה של טכנולוגיה חדשה, המאפשרת מדידת לחצים של כף הרגל, תוך כדי תנועה, שיפרה באופן חסר תקדים את יכולת ההתאמה של המדרסים למטופל. תכירו את טכנולוגיית DIPS (אותה נסקור בהרחבה, בהמשך המאמר).

צילום: באדיבות עמית אורתופדיה
צילום: באדיבות עמית אורתופדיה

לפני הכל: מהם מדרסים?

מדרסים הם אביזרים אורתופדיים המוכנסים לתוך הנעליים. תפקידם לפזר את עומס המשקל של הגוף על כפות הרגליים - באופן שיתרום לשיפור התפקוד, הבריאות ואיכות חייו של המשתמש במדרסים.

למי מומלץ שימוש במדרסים?

השימוש במדרסים מומלץ לכלל האוכלוסייה:

אנשים הסובלים מבעיות אורתופדיות: דורבן, כאבים בכריות כף הרגל, דלקות גידים בקומפלקס כף הרגל -קרסול, כאבי גב תחתון, ליקוי ביציבות הקרסול ונטייה לנקעים חוזרים וכאבי מפרקים (כאבי ברכיים וכאבים במפרק ירך).

אנשים הסובלים מסוכרת.

אוכלוסיית העוסקים בספורט (חובבני או מקצועי): המדרסים משמשים את העוסקים בספורט, לצורך מניעת פציעות ותחלואה עקב שחיקה; ואף לשיפור הישגים.

נוסף לכל אלה, גם אנשים בריאים המעוניינים לשפר את איכות חייהם - ולמנוע התפתחות של בעיות אורתופדיות, בוחרים להשתמש במדרסים.

כיצד מדרסים מסייעים לבריאות?

למדרסים יש מספר תפקודים חשובים:

פיזור עומסים נכון על פני כף הרגל בתנועה.

הסרת עומס יתר מרצועות וגידים בכף הרגל ובגפה התחתונה.

שיפור היציבה.

תיקון ליקויים מבניים ותפקודיים של כף הרגל והגפיים התחתונות.

מדרסים יעילים, הם אלו שהותאמו באופן אישי למטופל.

מהי התאמה אישית של מדרסים?

התאמה אישית של מדרסים, מתחילה בבדיקה פרטנית מקיפה של המטופל וצרכיו. בחירת הטיפול המתאים, המדרס המתאים, חומר הגלם הרצוי, הטכנולוגיה עמה רוצים להשתמש ולקיחת מידות כף הרגל בהתאם לצרכים.

כך, למשל: במקרה הצורך, ניתן לבנות מדרס המתקן ליקויים וסטיות מבניות ותפקודיות של כף הרגל, בנשיאת משקל. מדרס מסוג זה, מתערב במיקום ציר הכוח שהגוף מפעיל על הקרקע - ומתאים אותו לדרישות הביומכניות של המטופל.

כיצד ניתן להתאים מדרסים לכף הרגל?

התאמת מדרסים הינה אמנות, הדורשת ידע תיאורטי (בתחומי אנטומיה, פתולוגיה וביומכניקה), לצד שליטה טכנית בשיטות השונות ללקיחת מידת כף הרגל - וייצור המדרסים בהתאם.

קיימות שיטות רבות להתאמת מדרסים:

השיטות המסורתיות כוללות יצירת מודל מאוזן בגבס של כף הרגל, על ידי חבישה בגבס, פולימר או על ידי הטבעה מונחית בתבנית ספוג;

השיטות החדשניות משתמשות בטכנולוגיה אשר באמצעותה, בניית וייצור המדרסים מתבצעים במערכות ממוחשבות.

לכל גישה יש יתרונות ותימוכין מחקריים. אין גישה אחת הנחשבת נכונה ויעילה לכל המטופלים ולכל הפתולוגיות. אורתוטיסט או טכנאי אורתופדיה, המיומן במגוון שיטות התאמת מדרסים - יידע להעריך נכון את מצב המטופל ולהתאים את השיטה לצרכיו. המפתח להתאמת מדרסים אישית יעילה ואידיאלית טמון בהערכה נכונה ומדויקת של מאפייניו וצרכיו של המטופל.

כיצד, אם כך, ניתן להעריך בצורה נכונה ומדויקת את צרכי המטופל?

במשך עשורים, הערכת הלחצים בכף הרגל וכן הטיפול במדרסים, התבססו על נתוני בדיקה סטטית בלבד, בעמידה. כיום, קיימת טכנולוגיה דינמית למדידת לחצים. קרי: טכנולוגיה המאפשרת קבלת נתוני הליכה ולחצים בכף הרגל בזמן אמת: בהליכה, ריצה או כל פעילות אחרת.

טכנולוגיה זו מכונה טכנולוגיית DIPS (Dynamic In Shoe Pressure Measurement System). טכנולוגיה זו שינתה באופן מאוד משמעותי את יכולת ההערכה של מאפייני המטופל - וכך תרמה מאוד לייעול תהליך ההתאמה האישית של המדרסים.

המדרסים משמשים את העוסקים בספורט, לצורך מניעת פציעות. צילום: שאטרסטוק
המדרסים משמשים את העוסקים בספורט, לצורך מניעת פציעות. צילום: שאטרסטוק

כיצד תורמת טכנולוגיית DIPS להתאמת מדרסים אישית?

הנתונים שנאספים בזכות הטכנולוגיה מזמנים הבנה עמוקה יותר של התנועה - ומספקים כלי חשוב להתאמה איכותית של המדרסים. הבדיקה במעבדת ההליכה DIPS מאפשרת לבחון תפקודים ספציפיים, בזמן שהנבדק מבצע הליכה, ריצה, קפיצה ונחיתה, האצה ובלימה. ביצוע הבדיקה בתנועה תורם לזיהוי ופענוח הבעיה בזמן אמת, באופן שמאפשר להתאים את הטיפול הדרוש ולעצב את המדרס בצורה מושלמת.

בנוסף, השימוש בטכנולוגיית DIPS פותח עולם חדש של בקרת איכות: ניתן לבדוק את התנועה עם המדרס שהותאם לכף הרגל, לאחר בנייתו - ועל ידי כך לוודא את התאמתו המושלמת. בקרת האיכות מסייעת להסיק האם המדרס אכן השיג את מטרותיו. ניתן לעצב את המדרס מחדש, לתקן אותו ולשפר אותו - במקרה שלא ענה על הציפיות באופן מוחלט.

כיצד מבוצעת הבדיקה?

מעבדת ההליכה בטכנולוגית DIPS מכילה רפידות עם חיישני לחץ רבים בצפיפות גבוהה, המחוברות למשדר Bluetooth, שמעביר את נתוני התנועה לתוכנת אנליזה. רפידות החיישנים מוכנסות לתוך הנעליים. המטופל מבצע פעילות בזמן אמת - ותוצאות הביצוע נבחנות אל מול נתוני תנועה תקינה ונורמלית, הן מבחינת מוקדי לחץ ומיקומם והן מבחינת סימטריה ואיזון.

הבדיקה מעניקה מידע מדויק אודות מה שמתרחש בתוך הנעל ומאפשרת מבט ממוקד לאינטראקציה בין כף הרגל, לבין משטח הדריכה. בשלב ראשון, הבדיקה מבוצעת ללא מדרסים - לשם התאמתם; ולאחר הטיפול, עם המדרסים - לצורך בקרת איכות והערכת יעילות הטיפול.

לסיכום: ביצוע בדיקת DIPS תורם באופן משמעותי להתאמה נכונה של מדרסים. ביצוע הבדיקה מומלץ לכל מטופל הבוחר להשתמש במדרסים - לרבות ספורטאים (שעבורם התאמת מדרסים מדויקת, משמעותה מניעת פציעות, לצד שיפור הביצועים); עבור חולי הסוכרת (שעבורם התאמת מדרסים מדויקת חשובה למניעה ולטיפול בפצעי לחץ ואף להצלת כף הרגל מקטיעה); ובנוסף, עבור כל מי שסובל מבעיות יציבה, תנועה והליכה, בעיות רפואיות או מגבלות הנובעות משחיקה, עומס יתר, חבלה או פגם מולד.

אורית שחם היא פיזיותרפיסטית (BPT), מנהלת מעבדת ההליכה במכון אורתופדי - עמית אורתופדיה, בנס ציונה.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום