יתר לחץ דם: המרכיב התורשתי

(0)
לדרג

מחקר חדש מצא כי ילדים להורים שאובחנו עם יתר לחץ דם בגיל צעיר, הם בעלי סיכון מוגבר ליתר לחץ דם, כמו גם בסיכון לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם

מאת: ד"ר עמית עקירוב

הסיכון להתפתחות יתר לחץ דם, כמו גם הסיכון לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם, גבוה יותר בילדים להורים שפיתחו יתר לחץ דם לפני גיל 55 שנים, כך עולה מנתונים חדשים ממחקר Framingham Heart Study.

מטרת המחקר הייתה לבחון את חשיבות גיל הופעת יתר לחץ דם כגורם סיכון ליתר לחץ דם בצאצאים ותמותה עקב מחלות לב וכלי דם, ולשם כך החוקרים השלימו בדיקות סדרתיות מ-3,614 משתתפים מדור-ראשון ו-1,635 משתתפים מדור-שני במחקר Framingham Heart Study, עם לחץ דם תקין בתחילה.

בקרב צאצאים להורה אחד או שני הורים אשר פיתחו יתר לחץ דם בגיל 55 שנים או מאוחר יותר, לא תועד סיכון מוגבר ליתר לחץ דם, בהשוואה לאלו שנולדו להורים בעלי לחץ דם תקין. מנגד, הסיכון ליתר לחץ דם היה גדול יותר בצאצאים להורה אחד, או שני הורים, שפיתחו יתר לחץ דם בגיל צעיר (לפני גיל 55 שנים). בנוכחות הורה אחד שפיתח יתר לחץ דם בגיל צעיר, הסיכון להופעת יתר לחץ דם בצאצא היה גבוה כפליים, כאשר בנוכחות שני הורים עם אבחנת יתר לחץ דם מגיל צעיר הסיכון היה גבוה פי 3.5.

הסיכוי לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם בצאצאים עלתה באופן לינארי עם ירידה בגיל הופעת יתר לחץ דם. בהשוואה למשתתפים ללא יתר לחץ דם, הופעת יתר לחץ דם בגיל צעיר לוותה בסיכון גבוה כפליים לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם. מנגד, הסיכוי לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם עלה ב-50% עם הופעת יתר לחץ דם בגיל 65 שנים ומעלה.

ממצאי המחקר מעידים כי ישנה חשיבות לגיל הופעת יתר לחץ דם כגורם משמעותי בהערכת הסיכון ליתר לחץ דם.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום