ניצולי שואה: יותר ממאירויות

(0)
לדרג

תוצאות מחקר ישראלי חדש מצביעות על סיכון מוגבר להתפתחות מחלות ממאירות בקרב ניצולי שואה - בעיקר סרטן ריאות וסרטן מעי גס ורקטום

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מתוצאות מחקר חדש מישראל, שפורסמו בכתב העת Cancer, עולה כי בקרב ניצולי שואה ישנו סיכון מוגבר להתפתחות מחלות ממאירות - בפרט, ממאירויות של הריאה ומעי גס ורקטום.

החוקרים בחנו את שיעור המחלות הממאירות בקרב ניצולי שואה, תוך סיווג הנבדקים על-פי זכאותם לקבלת פיצויי בגין סבלם במהלך המלחמה. עוד בחנו החוקרים הבדלים בין ניצולי שואה שנולדו במדינות שנכבשו ע"י גרמניה במהלך המלחמה ואלו שנולדו במדינות שלא נכבשו ע"י הגרמניה.

תקופת המעקב הייתה בין 1 בינואר, 1960, או תאריך ההגירה לישראל ועד תאריך אבחנת ממאירות, תמותה או תום המעקב (31 בדצמבר, 2006). בין 1960 ועד 2006 תועדו 33,342 מקרי סרטן במדגם זה. הגידולים הנפוצים כללו סרטן שד, מעי גס וערמונית, שהיו אחראיים לכמחצית מהמקרים.

שיעור מחלות ממאירות עמד על 22%, כאשר באלו שיעור הממאירויות היה נמוך יותר באלו שלא היו זכאים לפיצויים, בהשוואה לאלו שעמדו בקריטריוני זכאות לפיצויים (16% לעומת 22%). החוקרים הסבירו כי זכאות לפיצויים שימשה כסמן לחשיפה מאחר והנחתם הייתה כי הזכאות של הניצולים לפיצויים התבססה על קריטריונים דוגמת שהות בגטאות, רדיפה במדינה עוינת, או סבל עקב דרגת מוגבלות מסוימת. לאור זאת, זכאות לפיצויים שימשה כסמן לחשיפה בפועל לתנאי השואה, בעוד שאלו שלא קיבלו זכאות לפיצויים חיו בתנאים טובים יותר.

מניתוח הסיכון לפי מדינת המוצא עלה כי באלו שנולדו במדינות כבושות תועדו שיעורים גבוהים יותר של סרטן מעי גס ורקטום, ריאות או כליות, כמו גם לויקמיה, בהשוואה לאלו שנולדו במדינות שלא נכבשו ע"י גרמניה.

בקרב ניצולים שנולדו במדינות שנכבשו במהלך מלחמת העולם השניה תועד סיכון מוגבר ב-8% להתפתחות ממאירות מכל-סוג, בהשוואה לאלו שנולדו במדינות שלא נכבשו במהלך המלחמה. עוד זוהתה עליה של 8% בסיכון לסרטן מעי גס ורקטום ועליה של 12% בסיכון לסרטן ריאות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הסיכון המוגבר לסרטן שזוהה בקרב ניצולי שואה היה קטן, אך עקבי. בסיכומו של דבר, הנתונים הצביעו על סיכון מוגבר להתפתחות סרטן ריאות וסרטן מעי גס ורקטום בקרב הניצולים עם החשיפה המשמעותית ביותר לתנאי השואה.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום