כשלים ברפורמה לבריאות הנפש

(0)
לדרג

כשנתיים לאחר כניסתה לתוקף של הרפורמה לבריאות הנפש מתגלים בה כשלים: מחסור בפסיכולוגים קליניים בשירות הציבורי, אי קליטת מתמחים חדשים ושירות פחות איכותי

מאת: מערכת zap doctors

הוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ קארין אלהרר קיימה דיון מעקב שעסק במחסור בפסיכולוגיים קליניים בשירות הציבורי, בכמות התקנים, אורך התורים לטיפול ואורך התורים להתמחות.

למרות הרפורמה בבריאות הנפש, שנועדה להעביר את האחריות בנושא לקופות החולים, במטרה להכפיל את מספר המטופלים, התברר כי קיים מחסור בפסיכולוגים. מצוקה זו גורמת למצב בו סטודנטים שסיימו את הלימודים, ממתינים בבית להתמחותם. מנתונים שהעבירו לוועדה לביקורת המדינה עולה כי זמני ההמתנה לטיפול נמשכים בין שלושה חודשים עד למעלה משנה, זאת בזמן ש-350 סטודנטים שסיימו את לימודיהם ומוכנים לעבוד, נאלצים להמתין בבית לתחילת התמחות.

יו"ר הוועדה ח"כ קארין אלהרר אמרה: "קיים מחסור אקוטי במלגות התמחות לפסיכולוגים בשירות הציבורי. בדיון הקודם הסבירו הגורמים הרלוונטיים שמבחינה תקציבית ניתן לפתור את הבעיות הללו באמצעות תוספת של 40 מיליון שקל, סכום קטן לכל הדעות, אבל במשרד הבריאות טענו שהתקציב רק גדל בשנים האחרונות ושממילא אין כוונה להוסיף תקציב היות ובמסגרת הרפורמה בבריאות הנפש, האחריות עוברת לקופות. לפני כחודש, פורסמה הנחייה מטעם הפסיכולוגית הראשית, שהמשרד ישתתף במימון 50% מהמלגות ולא יותר מזה. קופות החולים מצידן, טוענות שאין בכוונתן להשלים את המימון בעצמן. עכשיו אני שואלת - איך ייתכן שיוצאת הנחיה כזו של משרד הבריאות ללא הסכמה עם הקופות? ברור לכולנו, שהתוצאה של זה היא אי קליטת מתמחים חדשים בקופות, עומס עבודה על המתמחים הקיימים ושירות פחות איכותי לאזרח."

ח"כ דב חנין ציין כי: "יש הרבה ביקורות על הרפורמה הזו. יש פער גדול בין רצון המדינה להעביר את האחריות לקופות החולים לבין מה שהקופות מוכנות לקבל בפועל. יש בסוגיית המתמחים אבסורד קיצוני. צוואר בקבוק של המתנה של המון זמן. הסטודנטים שסיימו את הלימודים ממתינים בעוד שיש חוסרים במערכת הציבורית. המדינה כבר השקיעה בהם המון, ובסוף סתם ממתינים. אני מלווה את הנושא כבר עשר שנים, אחד הבנים שלי קיבל את ההחלטה הקצת אבסורדית ללמוד פסיכולוגיה קלינית ואני לא בטוח שעד שהוא יסיים נגיע לפתרון. עשו מהלך גדול מבלי לתכנן את הפרטים ועכשיו מחפשים תשובות בדיעבד למה שהיה צריך להיות ברור מראש.

יחיאל אסולין, מהסתדרות הפסיכולוגים: "מה שברור בנושא התקציב הוא שאמנם בסיס התקציב השתנה, אבל בפועל לא נכנס כסף חדש למערכת. ולא הייתה עלייה במימון שהמדינה מקצה לנושא וראוי שתהיה. המתווה החדש, לא יגרום לעלייה משמעותית במספר המתמחים, תהיה תזוזה בתוך מעגל סגור כשאנחנו צריכים לפרוץ מעבר לו."

יובל בלינקי מנהל תחום פסיכולוגיה קלינית מחוז דרום בקופת חולים מכבי: "יש לנו נוסחה ברורה לגבי כמה מלגות אנחנו יכולים לקבל. אם נקבל הכרה במחוז כמוסד להתמחות אנחנו נוכל להרחיב את המספר שאנחנו יכולים לקלוט."

עדי משניות מהתאחדות הסטודנטים: "אנחנו חושבים שהן למערכת ההשכלה הגבוהה והן למשרד הבריאות יש אחריות על הסטודנטים כשהם מכניסים אותם למסלול, לדעת שהם יוכלו גם לסיים אותו. חייבים להסדיר מספר הסטודנטים שאפשר לקלוט. זה לא יכול להיות שיש 350 סטודנטים שסיימו תואר שני ויושבים בבית, סטודנט לא אמור לחכות שלוש שנים עד תחילת ההתמחות שלו. חייבים להסדיר את המצב גם אם זה אומר להגביל את המוסדות במספר הסטודנטים הנכנסים."

יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר, סיכמה: "אני לא מעודדת או מוצאת פה שינוי גדול בדרך לפתור את המשבר. ההגדלה של 200 תקנים בשלוש שנים היא הגדלה לכאורה כי בדרך יהיה עוד מתמחים חדשים ואז מה עושים איתם? הם יצטרפו לרשימה. גם קופות החולים נשמעות די מהוססות ונראה שגם הם לא מבינים עד הסוף על מה הם הולכים להסכים. אני מברכת על הסכמות, אבל חשוב שההסכמות לא יבואו על חשבון האיכות ושבאמת תהיה הגדלה. הוועדה תפנה לשר הבריאות שיידרש לסוגיה על מנת לסגור את הפער. מאבק המתמחים הוא כלי לשיפור השירות הציבורי."

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום