כלבים: לעבור את הקיץ בשלום

(0)
לדרג
תוכן מקודם

החום הכבד מתיש אתכם? מזיעים מאוד בכל יציאה מהמיזוג - לרחוב? כדאי לזכור כי הכלב שלכם (עם הפרווה) סובל הרבה יותר. מדריך מיוחד לקיץ בריא

וטרינר
077-2311039 (מספר מקשר)

כלבים רגישים יותר מבני אדם לחום - והקיץ מביא עמו לא מעט סכנות האורבות להם, חלקן סכנות בריאותיות של ממש, שאף עלולות לסכן את חייהם. מהן הסכנות שטומנת העונה החמה לכלבים - וכיצד נגן על חברינו הטובים ביותר, מפני הסכנות האלה?

מדוע כלבים רגישים לחום, יותר מבני אדם?

ראשית: בשל הפרווה - שכבה מבודדת שאוצרת בתוכה את חום הגוף שהכלב פולט; ואיננה מאפשרת תהליך של התאווררות וקירור. בשל הפרווה המכסה את גופו של הכלב, יותר חם לו - ובמקביל קשה לו יותר לצנן את עצמו.

שנית: בגופם של הכלבים, יש מעט מאד בלוטות זיעה. בלוטות הזיעה הן מנגנון חשוב ויעיל ביותר של הגוף, לקרר את עצמו - גוף האדם מפריש זיעה; וכך מווסת את הטמפרטורה. מיעוט בלוטות הזיעה בגופו של הכלב מונע ממנו את התענוג היעיל הזה. מנגנון הצינון בגופו של הכלב מכונה "הלחתה" - הכלב פוער את פיו ומוציא את הלשון הרטובה; בעזרת חשיפת הלשון לאוויר, הכלב מצנן את חום הגוף. למרבה הצער, מנגנון זה איננו חזק מספיק - והוא מסייע לקירור של אזור הלוע בלבד.

שלישית: לכלב אין יכולת לדבר - ולשתף אותנו במצוקה שהוא חווה. במקרה שחם לו מדי, הכלב איננו יכול לבקש לשתות, להפעיל מזגן, או לנקוט בעצמו בדרך כלשהי שתקל עליו.

יש להקפיד על שתיה מרובה של מים. צילום: שאטרסטוק
יש להקפיד על שתיה מרובה של מים. צילום: שאטרסטוק

איזה סכנות אורבות לכלב בקיץ?

שתי הסכנות העיקריות הן מכת חום וכן התגברות של תופעות אלרגיות, שנוטות להיות תכופות, חמורות וממושכות יותר בקיץ.

מכת חום: כלב, כמו בן אדם - חייב לשמור על טמפרטורת גוף תקינה. כשהכלב נחשף ממושכות לשמש, משתולל הרבה בשעות החום, נשאר באוטו סגור וכו' - הוא עלול לסבול ממכת חום, שעלולה לגרום לקריסת מערכות, דימומים פנימיים, פגיעה במערכת העצבים; וחלילה אף למוות.

התפתחות אלרגיות בקיץ: כלבים רבים נוטים לסבול מאלרגיות שונות - כגון אלרגיה לפרעושים (השכיחה ביותר), דשא, קרדית האבק וכן אלרגיה למזון (פחות שכיחה). נטייה אלרגית בכלבים יכולה להיות קיימת ו"רדומה" בכל ימות השנה; אך עם הגיע הקיץ - רף הרגישות של הכלבים עולה; והגורם האלרגני, שאתו הכלב חי עד כה בשלום - מתחיל לגרום לתופעות אלרגיות, חלקן קשות, חריגות, תכופות, ממושכות וחמורות (ולפיכך מחייבות טיפול).

אצל חלק מהכלבים, יתבטאו האלרגיות ב"אטופיק דרמטיטיס", מה שמכונה "אסטמה של העור" - התפתחות נגעים על פני שטחים נרחבים בעור, נגעים הגורמים לאודם, כאב מקומי וגרד.

ביטוי אחר לאלרגיות יכול להיות "הוט ספוט": פצע דלקתי ומפריש (רטוב) ההולך וגדל בקצב מהיר. לרוב, אלרגיה מסוג זה מתפתחת על רקע פרעושים הגורמים לגרד ולפציעה עצמית. אלרגיה זו גורמת ל"מעגל גרד וזיהום", שקשה לפרוץ אותו ללא טיפול. הכלב מתגרד ללא הפסקה - ופוצע את עצמו; הפצע הופך למודלק ומזוהם- מה שמגביר את תחושת הגרד; הגרד שוב מחריף את הפציעה ואת הזיהום - שעלול אף לחדור מתחת לפני העור. חשוב לפרוץ את המעגל הזה - ולהפסיק את הגרד, לפני שיתפתח דלקת זיהומית קשה ומפושטת מאוד.

כיצד נעזור לכלב להתגונן מפני סכנות הקיץ?

מאמצינו לעזור לכלב יתרכזו ב"גזרת המניעה" וב"גזרת הטיפול".

מניעה: יש להקפיד על שתיה מרובה של מים, להימנע ממשחק ממושך בחוץ ובשמש, להקפיד לשהות בחללים מוצלים וממוזגים, להרבות ברחיצתו של הכלב והרטבתו; והכי חשוב - לעקוב אחרי ההתנהגות של הכלב ולשים לב לכל סימן מחשיד, מדאיג או מעורר תהיה. כל התנהגות חריגה עלולה להיות נורה אדומה, שמחייבת בדיקה וטיפול - לעתים, טיפול חירום (למשל: במקרה של מכת חום).

סימנים אליהם חשוב לשים לב:

הלחתה מרובה: כלב שכל הזמן מלחית ונראה מתנשף ותשוש, "צמא לאוויר" ולמים - עלול להיות כלב המצוי על סף התייבשות.

השתרעות על הרצפה/הדשא: אמצעי נוסף שכלב נוקט, כדי לצנן את עצמו: השתרעות על פני משטח צונן, כגון רצפה קרה או דשא. פעולה זו רצויה ומבורכת; אולם אם הכלב רובץ בלי סוף על המשטח הקר, יש לחשוד שחם לו מדי - ולעזור לו להצטנן (למשל: על ידי שתיית מים, הפעלת מזגן וכו').

אפאתיות, התכנסות ותשישות: כלב המפתח מכת חום - יהיה לרוב אפאתי, מכונס, תשוש, שוכב ללא תזוזה, מתנשם בכבדות - ולא מתקשר. אם תזהו התנהגות לא אופיינית לכלב, מהרו לברר את הסיבה.

הקאות ושלשולים דמיים או ריריים המלווים אפתיה וסימני "שיכרות".

התגרדות מרובה והופעת נגעים על העור: אלה הם סימנים שמחייבים טיפול - ומעידים על הופעת תופעה אלרגית, שיש לפעול למיגורה - כדי לחסוך לכלב סבל רב; וכדי למנוע הסתבכות רפואית והחמרה של האלרגיה ו/או התפתחות מחלה זיהומית מקומית או מפושטת.

במקרה שחושדים כי הכלב סובל מבעיה רפואית, יש למהר להעניק לו טיפול רפואי.

מהו הטיפול הרפואי במקרה של מכת חום בכלב?

אם קיים חשש למכת חום - יש להגיע בהקדם האפשרי, לקבלת טיפול רפואי. במסגרת הטיפול, ייוצב חום הגוף של הכלב - והוא יטופל באמצעים שונים. עד להגעה לווטרינר יש לקרר את הכלב עם מטליות לחות ומי ברז (לא קרח או מי קרח!!).

השתרעות על פני משטח צונן, כגון דשא, היא רצויה ומבורכת. צילום: שאטרסטוק
השתרעות על פני משטח צונן, כגון דשא, היא רצויה ומבורכת. צילום: שאטרסטוק

מהו הטיפול הרפואי במקרה של תופעות אלרגיות?

הטיפול באלרגיות של כלבים הוא טיפול רב מוקדי.

ההתמקדות הראשונה: זיהוי והעלמת הגורם לאלרגיה (או, לפחות: הקטנת רמת החשיפה אליו). כך, למשל: אם מדובר בפרעושים - יינתן טיפול אגרסיבי נגד פרעושים.

ההתמקדות השנייה: הקלה על הכלב - הפסקת הגרד, הרגעה מקומית של העור, טיפול בפציעה - ומניעת פציעה עצמית על ידי הכלב (כך שתימנע התפשטות הנגעים על פני שטחים נרחבים יותר בעור). תכשירים מסייעים יכולים להיות ספריי, משחה, שמפו טיפולי ועוד. במסגרת זו, יינתן גם טיפול אנטיביוטי, במקרה שהתפתח זיהום.

ההתמקדות השלישית: ריסון התגובה האלרגית של הגוף, באמצעים שונים. במקרה שהתפתחה תגובה דלקתית ו/או זיהום סביב הנגעים בעור; ו/או במקרה של אלרגיה חמורה וממושכת, לרוב יינתן טיפול בסטרואידים, במינון שפוחת בהדרגה.

לטיפול בסטרואידים יש תופעות לוואי בלתי רצויות מרובות (כגון: השמנה, היחלשות שרירי הבטן, השתנה מרובה ועוד). לכן, השאיפה היא להיעזר בסטרואידים לתקופה מוגבלת, ככל הניתן. כאשר יש צורך בטיפול ממושך יותר (למשל: עקב אטופיק דרמטיטיס) - ניתן לשקול טיפול בתכשירים שאינם סטרואידים.

לסיכום: הקיץ עלול להיות קשה ואף קטלני לכלבים, שאינם יכולים לבטא את מצוקתם באופן מילולי. לכן, חשוב מאוד להיות ערניים לסימני מצוקה (הלחתה מרובה, אפאתיות, הקאות והתגרדות) ולקיים פעולות מונעות (שתייה, הימצאות במקום מוצל וממוזג, הדברה יעילה נגד פרעושים).

ד"ר גלעד פקטור הוא וטרינר.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום