תזונה נכונה, פחות קטרקט

(0)
לדרג

מחקר חדש מצא קשר הפוך בין תזונה נכונה ובין הסיכון לקטרקט ככל שהתזונה יותר מוקפדת, כך יורד הסיכון להתפתחות המחלה הגורמת לעכירות בעדשת העין

מאת: ד"ר עמית עקירוב

תזונה נכונה מלווה בסיכון מופחת לקטרקט, כך מדווחים חוקרים מבריטניה, בעקבות תוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-Association for Research in Vision and Ophthalmology.

מדגם המחקר כלל 757 נשים תאומות, בגיל ממוצע של 62 שנים. כל המשתתפות השלימו שאלוני תזונה להערכת הרגלי התזונה, השלימו בדיקות עיניים וסיפקו דגימות צואה. החוקרים דירגו את צילומי העדשות של הנבדקות באמצעות מדד מותאם, בחנו את הרכב החיידקים בגוף על-בסיס דגימות הצואה ולפי OTU (Operational Taxonomic Units); וחישבו את מדדי Healthy Eating Index (HEI) על-בסיס שאלוני התזונה.

ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין הרגלי התזונה והסיכון לקטרקט, תוך תיקון לגיל בעת בדיקת העיניים, שאלוני תזונה ודגימות צואה; מדד מסת גוף ומשתנים טכניים.

הממצאים הצביעו על קשר הפוך בין תזונה נכונה ובין הסיכון לקטרקט, לאחר תיקון למספר גורמים, כולל גיל בעת בדיקת העיניים, גיל בעת מילוי שאלון התזונה ומתן דגימת הצואה, מדד מסת גוף ומשתנים טכניים.

חיידקי Ruminococcaceae היו החיידקים הנפוצים ביותר שנקשרו עם הסיכון לקטרקט. מנגד, הממצאים הצביעו על קשר שלילי בין מדד HEI ובין חיידקי Mogibacteriaceae. עם זאת, החוקרים לא מצאו עדויות כי החיידקים תיווכו את ההשפעה של הרגלי התזונה על הסיכון להתפתחות קטרקט.

להערכת החוקרים, הבנה טובה יותר של הקשר בין מיקרוביום מערכת העיכול ובין קטרקט עשויה להוביל להתערבויות תזונתיות ייעודיות או אף לפיתוח תרופות פרוביוטיות להפחתת הסיכון לקטרקט בגיל מבוגר.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום